• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3509 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت

سيدعباس عراقچي:

ديپلمات‌هاي‌مان را از مخالف داخلي نترسانيم

سيدعباس عراقچي، معاون حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه، در گفت‌وگويي تفصيلي با خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) به دايره‌اي از سوال‌هاي متفاوت در خصوص مشكلات به وجود آمده در مسير اجراي برجام اشاره كرده و تنها انتظار مذاكره‌كنندگان را « همدلي و پشتيباني ملي» دانست؛ انتظاري كه با موج‌هاي به راه افتاده در رسانه‌هاي منتقد چندان هم تحقق آن آسان نيست. عراقچي در اين گفت‌وگو در ارزيابي حكم ديوان عالي امريكا كه برداشت دو ميليارد دلاري از دارايي ‌هاي مسدود شده ايران راتاييد كرده، گفت: اين اقدام دقيقا خلاف قواعد حقوق بين‌الملل است و به تعبيري مي‌توان آن را يك راهزني بين‌المللي دانست. اين مبلغ متعلق به بانك مركزي است و از مصونيت بين‌المللي برخوردار است. ما تصميم دادگاه امريكا را به رسميت نمي‌شناسيم چرا كه به شيوه كاملا غير حقوقي و خلاف قوانين بين‌المللي دارايي‌هاي ايران را مصادره كرده و در حقيقت به سرقت برده‌اند. وزارت خارجه اين اقدام را محكوم كرده و حتما استيفاي حقوق ملت ايران را پيگيري خواهد كرد. ما دولت امريكا را مسوول جبران اين خسارت مي‌دانيم. اين اقدام كاملا محكوم است ولي به هرحال ارتباطي به برجام ندارد و ناشي از مسائل مرتبط با برجام نيست.
رييس ستاد پيگيري اجراي برجام در پاسخ به اين سوال كه آيا ادعاي جان كري مبني بر اينكه ايران فقط به سه ميليارد دلار از دارايي‌هايش دسترسي پيدا كرده است، را تاييد مي‌كند؟ گفت: اينكه بعد از برجام ما چقدر به دارايي‌هاي خود دسترسي پيدا كرديم، چقدر از آن را انتقال داديم يا مصرف يا به ارزهاي ديگر تبديل كرديم را طبيعتا بانك مركزي دقيق‌تر مي‌داند و مي‌تواند گزارش كند. اما از سابقه امريكايي‌ها و فضاسازي‌هايي كه با اعداد و ارقام مي‌كنند مي‌توان نتيجه گرفت كه به هيچ يك از ادعاهاي آنها نبايد اعتماد كرد. نه موقعي كه ميزان دارايي‌هاي ايران را در خارج از كشور با اعداد بسيار بالايي عنوان مي‌كردند بايد اعتماد مي‌كرديم و نه الان كه در خصوص دسترسي ايران آمارهاي اينگونه ارايه مي‌دهند. آنچه مسلم است طبق برجام همه اموال ايران در خارج از كشور كه صاحبان آن وزارت نفت، دولت و بانك مركزي هستند رفع محدوديت شده‌اند.
اظهارات اخير رييس كل بانك مركزي سوال ديگر ايرنا از رييس ستاد پيگيري اجراي برجام بود: آيا در نتيجه اين اظهارات در تعاملات بانكي ايران گشايش حاصل خواهد شد؟عراقچي در پاسخ گفت: در معاملات بانكي گشايش‌هاي بسيار بزرگي حاصل شده است و البته هنوز مشكلاتي هم وجود دارد كه در تلاش براي رفع آنها هستيم. اين گشايش‌ها شامل ايجاد روابط كارگزاري، روابط بانكي، گشايش اعتبار ال سي، باز شدن سوييفت و... مي‌شود كه تا اين زمان صورت گرفته است. اينكه رييس محترم بانك مركزي در حاشيه اجلاس صندوق بين‌المللي پول، خطاب به مخاطبين امريكايي صحبت‌هايي را مطرح كرده‌اند براي آن بوده كه مشكلات موجود زودتر و سريع‌تر حل شود. اين سخنان را بايد در قالب مخاطبين آن نگاه كرد. ايشان (ولي‌الله سيف) در حقيقت در حال پيشبرد ديپلماسي بانكي كشور بودند. در ديپلماسي بايد توجه داشت كه مخاطب ديپلمات، طرف خارجي است و اين را با مخاطبين داخلي نبايد اشتباه گرفت. اين كاملا خلاف منافع ملي است كه ما صحبت‌هاي ديپلمات‌ها را با عنايت به مسائل داخلي ارزيابي كرده و مخاطبين را جابه‌جا تصور كنيم. بسيار تاسف‌انگيز است كه يك ديپلمات نتواند با طرف خارجي خود صحبت كند به خاطر ترس از برخورد داخلي و اينكه ممكن است صحبت‌هاي وي در داخل ابزاري عليه دولت شود. آقاي سيف هم در واشنگتن در حقيقت تلاش براي پيشبرد ديپلماسي بانكي داشتند و به نظر من در صحبت‌هاي ايشان هيچ ناهمسويي به چشم نمي‌خورد. ايشان نكاتي را مطرح كردند كه در راستاي اجراي برجام كمك خواهد كرد. ما هم در قالب كميسيون مشترك و ديدارهاي دوجانبه كه با امريكايي‌ها و اروپايي‌ها در سطوح مختلف براي اجراي برجام برگزار مي‌كنيم، همين هدف را دنبال مي‌كنيم. رييس ستاد پيگيري اجراي برجام در بخش‌هاي ديگري از اين گفت‌وگو بيان كرد: پيشبرد منافع ملي از طريق ديپلماسي بيش از هر چيز احتياج به وفاق ملي و پشتيباني ملي از ديپلمات‌هايي دارد كه در صف مقدم مقابله با معارضين كشور قرار دارند. اين مسيري بود كه ما در برجام طي كرديم و نزديك به سه سال مسير بسيار پيچيده، بسيار پر استرس و بسيار طولاني مذاكرات را طي كرديم. آنچه مسلم است و همه دنيا به آن اعتراف دارند اين است كه وقتي شما در مقابل با طرف خارجي قرار مي‌گيريد همه كشور بايد در حمايت از منافع ملي يكصدا و يكپارچه شود، درست مانند يك جنگ نظامي با طرف خارجي همه كشور بايد پشتيبان رزمندگان و سربازان خودش باشد. همان‌طور كه الان تمام مردم ايران متفقا پشتيبان و همراه با مدافعان حرم هستند و هيچكسي نيست كه كوچك‌ترين تضعيفي از آنها را روا بداند. معاون وزارت خارجه خاطرنشان كرد: اين به معني انتقاد نكردن نيست. اين به اين معني نيست كه كسي از كار ديپلمات‌ها ايرادي نگيرد. ما در طول مذاكرات از انتقاد استقبال كرديم و همچنان هم استقبال مي‌كنيم كه منتقدان ديدگاه‌هاي خود را بيان و مسير ما را تصحيح كنند. ما از منتقدان نكات بسياري آموختيم. مخالفان برجام نكاتي را به ما يادآور شدند. در مواردي باعث تسهيل مسير ما شدند و درمواردي كمك كردند مسير را سريع‌تر برويم. به هر حال وجود مخالف و منتقد بسيار ضروري است اما منتقد و مخالف دلسوز نه دل شكن، نه كسي كه به دنبال اهداف فروملي و جناحي خود است. اگر همه فراملي نگاه كنيم ان‌شاءالله به اهداف ملي خود بيشتر و بهتر مي‌رسيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون