• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3509 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت

طرح پليس نامحسوس به ضرر پليس است

امان‌الله قرايي‌مقدم|
اجراي طرح‌هايي مثل طرح گشت نامحسوس پليس توسط نيروي انتظامي نخستين ضربه را به نيروي انتظامي و پليس خواهد زد، به اين دليل كه پليس در تمام جوامع از جمله كشور ما از مقام و مرتبت و اعتبار و ارزش اخلاقي برخوردار است و مردم به او اعتماد دارند. در حال حاضر در افواه عموم اين جمله قرار گرفته است كه نيروي انتظامي گشت نامحسوس به خيابان‌ها فرستاده است. به اين دليل كه تصويري كه از سردار ساجدي‌نيا به همراه افرادي كه قرار است به عنوان نيروهاي نامحسوس در شهر فعاليت كنند منتشر شده، اين تصوير ذهنيت مردم را در مورد پليس تخريب مي‌كند و مردم ديگر نمي‌توانند مثل گذشته با ديدن پليس احساس امنيت كنند. اگر هم قرار است اين كار انجام شود بهتر است توسط نيروهاي خاص انجام شود تا مردم نسبت به پليس بي‌اعتماد نشوند.
ضمن اينكه حواشي اين موضوع و نظراتي كه در اين زمينه ابراز شده، متنوع بود؛ امروز خبري منتشر شد كه گفته شده بود كه همان طور كه ما در مورد جاسوس‌ها و خرابكاران بايد به صورت علني برخورد كنيم؛ بايد در مورد افراد بي‌حجاب هم علني برخورد كنيم، اين به كلي قياس مع‌الفارق است، اينكه ما بياييم براي يك فرد وطن‌فروش و خرابكار همان حكمي را برانيم كه در مورد يك فردي كه حجاب مناسبي ندارد به كار ببريم، توهين به تمام زنان كشور است.
اين طرح از لحاظ رواني هم تاثير منفي در جامعه خواهد داشت.  با چنين طرح‌هايي مردم احساس ناامني مي‌كنند، احساس امنيت به مراتب مهم‌تر از وجود امنيت است. چنين طرح‌هايي در مردم احساس ناامني ايجاد مي‌كند به اين دليل كه هر كجا كه مي‌روند احساس مي‌كنند چندين چشم آنها را زيرنظر دارد. اين موضوع مي‌تواند در ميزان كارايي افراد، در روابط اجتماعي و تعلق اجتماعي شان تاثير داشته باشد. احساس تحت كنترل بودن باعث استرس و اضطراب و دلهره در جامعه مي‌شود. اين موضوع مي‌تواند روي اقتصاد جامعه هم تاثير بگذارد همان طور كه به لحاظ فرهنگي هم بي‌تاثير نيست. ضمن اينكه موجب بي‌اعتمادي در جامعه هم مي‌شود و مردم ديگر نمي‌توانند به يكديگر اعتماد داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون