• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3515 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۱ ارديبهشت

ظريف در نامه به بان كي مون:

اين امريكاست كه بايد به ايران غرامت بدهد

گروه ديپلماسي| نامه به دبيركل سازمان ملل براي پيگيري اقدام غيرحقوقي امريكا. محمدجواد ظريف در نامه‌اي كه غلامعلي خوشرو، سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه آن را به بان‌كي‌مون تقديم كرده است، حكم دادگاه‌هاي امريكايي عليه ايران و ساير كشورها را به چالش كشيده و گفته است كه اگر بنا به دريافت غرامت باشد، اين دولت امريكاست كه بايد به دليل اقدامات خصمانه‌اش عليه ملت ايران پيشقدم شود و در نهايت از بان كي مون خواسته است تا دولت امريكا را براي پايان بخشيدن به اقدامات خصمانه عليه ايران مجاب كند.
ظريف در ابتداي نامه خود با اشاره به رويه امريكا عليه ايران نوشت: ايالات متحده امريكا طي چند سال اخير از طريق اجازه دادن و در واقع تحريك شكات خصوصي براي طرح دعوا در دادگاه‌هاي داخلي امريكا عليه دولت‌هاي خارجي، از جمله جمهوري اسلامي ايران، مستمرا نظم و حقوق بين‌الملل را به چالش كشيده و به مخاطره انداخته است. محاكمه‌هاي غيابي تشكيل شده، احكام مطلوب شاكيان بدون حضور خوانده صادر و ادعاهايي براي دست‌اندازي به دارايي‌هاي مردم ايران ارايه شده است. تاكنون از اين طريق ميلياردها دلار راي غيابي عليه جمهوري اسلامي ايران و نهادهاي حكومتي آن بدون هرگونه مستند حقوقي يا مبناي واقعي صادر شده است. وي با اشاره به عملكرد نهادهاي حاكميتي در رابطه با ايران افزود: قوه مجريه امريكا دارايي‌هاي ايران را به شكلي غيرقانوني مسدود مي‌كند؛ قوه مقننه آن كشور قوانيني را جهت زمينه‌سازي براي ضبط اين دارايي‌ها از تصويب مي‌گذراند و نهايتا قوه‌قضاييه امريكا احكامي بي‌پايه و بي‌ارتباط با واقعيات عيني براي مصادره دارايي‌هاي مذكور صادر مي‌كند. راي اخير يك دادگاه در نيويورك در ارتباط با حملات تروريستي 11 سپتامبر 2001 تنها به عنوان يك نمونه مي‌تواند به خوبي ميزان بي‌اعتباري نظام قضايي امريكا در ارتباط با ايران را نشان دهد.
وزير امور خارجه با بيان اينكه ايران آراي غيرقانوني دادگاه‌هاي امريكا و به‌ويژه حكم اخير ديوان عالي اين كشور را مردود مي‌داند، نوشت: روند رسيدگي شبه قضايي كه به صدور اين حكم انجاميد در همه مراحل، جعلي و ساختگي بوده و از همه جهت، اعم از مستندات حقوقي، صلاحيت دادگاه، ماهيت، واقعيات و روند رسيدگي، در حكم استهزاي عدالت است. ظريف با بيان اينكه صدور اين آرا به وضوح در حكم يك عمل متخلفانه بين‌المللي است و مسووليت بين‌المللي دولت امريكا را در پي دارد، يادآور شد: ايران دولت امريكا را مسوول اين سرقت شرم‌آور كه در پوشش يك حكم قضايي انجام شده مي‌داند و مصمم است از كليه روش‌هاي قانوني براي اعاده اموال به سرقت رفته و بهره متعلقه از تاريخ انسداد آن توسط امريكا اقدام كند.
وي با بيان اينكه اين امريكاست كه از مدت‌ها قبل بايد به خاطر سياست‌هاي خصمانه هميشگي‌اش عليه مردم ايران غرامت بپردازد، نوشت: يكي از اين تخلفات سرنگوني دولت منتخب مردم ايران در سال 1332 توسط ايالات متحده و حمايت و مباشرت فعالانه امريكا در جنايات ديكتاتوري مخوف پس از آن و از جمله شكنجه‌هاي انجام شده عليه ايرانيان از سال 1332 تا سال 1357توسط ساواك است. ارايه كمك‌هاي اطلاعاتي و ديگر انواع كمك‌ها به صدام‌حسين در جنگ تجاوزكارانه‌اش عليه ايران از سال 1359 تا سال 1367، سرنگوني تعمدي هواپيماي غيرنظامي ايراني در سال 1367 كه به مرگ 290 مسافر آن انجاميد و غارت دارايي‌هايي ايران در خارج از كشور از ديگر تخلفاتي است كه امريكا عليه مردم ايران طي ساليان اخير مرتكب شده است. رييس دستگاه ديپلماسي خطاب به بان كي‌ مون يادآور شد: از جنابعالي انتظار دارم كه از دولت امريكا بخواهيد به تعهدات بين‌المللي‌اش پايبند باشد، نقض اصل بنيادي مصونيت دولت‌ها را متوقف كند، دارايي‌هاي مسدود شده ايران در بانك‌هاي امريكا را آزاد كند و در اجراي تعهدات بين‌المللي خود و نيز در چارچوب تعهدات برجام سريعا مداخله در تعاملات مالي و تجاري ايران در خارج از امريكا را براي هميشه متوقف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون