• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3516 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۲ ارديبهشت

دولت عراق وضعيت فوق‌العاده اعلام كرد

حمله داعش، اعتكاف صدر، تسخير پارلمان

داعش اين‌بار منطقه نهروان در جنوب شرق بغداد را براي نمايش وحشت خود انتخاب كرد. سه تن مواد منفجره در خودرويي كارگذاري شدند و در شلوغ‌ترين ساعات روز، شيعيان عراقي را نشانه رفتند. اخبار رسيده تاكنون حاكي از اين است كه قريب به 22 نفر در اين جريان جان خود را از دست داده‌اند و آمار زخمي‌ها نيز بر رقم 43 متوقف شده است. به گزارش وزير كشور عراق، منطقه‌اي كه داعش آن را انتخاب كرده بود بازار محلي بود براي فروش ميوه و سبزيجات. گزارش‌هاي اوليه حاكي از آن است كه هدف داعش از اين بمبگذاري، هدف قرار دادن شيعياني بوده كه در حال رفتن به كاظمين بودند. هزاران نفر از شيعيان براي شركت در مراسم شهادت امام موسي كاظم به كاظمين مي‌روند و همين مساله باعث تشديد تدابير شديد امنيتي در پايتخت شده است. در عراق، داعش بيشتر شيعيان را هدف حملات خود قرار مي‌دهد. منابع دولتي عراق مي‌گويند كه حملات اخير داعش به نوعي انتقام‌گيري از شكست‌هاي اين گروه و از دست دادن مناطق بيشتر در عراق بوده است. وزير كشور عراق در اين خصوص مي‌گويد: تنها سلاح استراتژيكي كه براي داعش باقي مانده بمبگذاران انتحاري هستند. در جريان بمبگذاري‌هاي پراكنده در بغداد در يك ماه گذشته، قريب به 40 شهروند جان خود را از دست داده‌اند. حملات روز گذشته داعش به بغداد در حالي صورت گرفت كه دولت مركزي در اين كشور با بحران سياسي در كنار بي‌ثباتي امنيتي دست و پنجه نرم مي‌كند. روز گذشته در حالي كه قرار بود حيدرالعبادي، نخست وزير عراق، براي بار سوم تركيب كابينه خود را به پارلمان ارايه كند اما به دليل تحريم نشست پارلمان از سوي نمايندگان جريان صدر، اين جلسه به روز سه‌شنبه موكول شد. چهره چند روز اخير عراق، مقتدي صدر است كه با موضع‌گيري‌هاي تند و تيز خود معادلات سياسي در اين كشور را گرفتار نوعي ركود كرده است. روز گذشته ده‌ها هزار نفر از طرفداران مقتدي صدر كه به تركيب كابينه عراق معترض بودند، در پشت ورودي منطقه سبز عراق تجمع كرده و شعار مي‌دادند. افرادي كه به داخل پارلمان راه پيدا كرده‌اند، اعلام كردند كه در مقابل دفتر هيات رييسه تحصن خواهند كرد. در تحولي ديگر، «مقتدي صدر» رهبر جريان صدر در نشستي خبري از نجف تاكيد كرده گروه‌هاي سياسي در عراق به دنبال از بين بردن جريان اصلي اصلاحات در اين كشور هستند و افزود كه گروه‌هاي سياسي در عراق تلاش مي‌كنند قدرت را تحت عنوان دولت تكنوكرات ميان نيروهاي خود توزيع كنند. وي از فراكسيون احرار پارلمان عراق خواست تا زماني كه اين تقسيم بندي‌هاي سياسي جريان دارد، از حضور در جلسات پارلمان خودداري كنند. صدر علاوه بر اين اعلام كرد كه طي دو ماه آينده اعتكاف مي‌كند، از صحنه سياسي خارج خواهد شد و فعاليت سياسي نخواهد داشت و افزود كه هيچ نماينده‌اي براي دولت عراق حتي دولت تكنوكرات معرفي نخواهد كرد. وي خواستار اقدامي مردمي عليه فساد و فاسدان در عراق شد و گفت: «افرادي كه حاميان فساد در كشور هستند از به كشتن دادن مردم اين كشور يا ايجاد فتنه هيچ ابايي ندارند. اقدام جريان من عليه فساد موجود، مسالمت‌آميز است و مسالمت‌آميز باقي خواهد ماند.»
اعلام وضعيت فوق‌العاده در بغداد
خبرهاي رسيده از بغداد به‌خصوص از منطقه الخضرا معروف به منطقه سبز كه نهادهاي دولتي و سفارتخانه‌هاي خارجي در آن قرار دارند، ضد و‌نقيض است. تا زمان تنظيم اين گزارش، دولت مركزي به دليل حضور صدها نفر از طرفداران مقتدي صدر در اين منطقه، حالت فوق‌العاده در سرتاسر پايتخت اعلام كرد. به گفته سخنگوي ارتش عراق، بر اساس قوانين حاكم بر وضعيت فوق‌العاده تمام راه‌هاي ورودي به بغداد بسته شده است و هيچ كس حق ورود به پايتخت را ندارد اما افرادي كه مايل باشند مي‌توانند از بغداد خارج شوند. به گفته شاهدان عيني، طرفداران مقتدي صدر در حالي كه پرچم‌هاي عراق را در دست داشتند، فرياد مي‌زدند: «صلح‌آميز، صلح آميز.» شعاري كه نشان‌دهنده استراتژي آنها براي ممانعت از به خشونت كشيده شدن اعتراض‌ها است. به گزارش يك شاهد عيني ديگر، با ورود معترضان به داخل پارلمان، نمايندگان حاضر ساختمان را به سرعت ترك كردند كه در نتيجه آن برخي معترضان فرياد مي‌كشيدند: ترسوها گريختند. در حالي كه برخي منابع از تخليه سفارتخانه‌هاي امريكا و چند كشور ديگر در منطقه الخضرا خبر داده بودند، تا لحظه تنظيم اين خبر به گزارش ان‌بي‌سي، يك مقام امريكايي تاكيد كرده بود كه هيچ‌گونه برنامه‌اي براي تخليه سفارتخانه اين كشور در منطقه سبز در دست اجرا نيست.
ديدار صدر با آيت‌الله سيستاني
همزمان با اين تحولات ناخوشايند امنيتي در بغداد، «مقتدي صدر» با آيت‎الله سيستاني در مقر اقامت وي در نجف اشرف ديدار كردند. هرچند كه منابع خبري از جزييات اين ديدار خبري منتشر نكردند اما با توجه به همزماني اين ديدار با اتفاق‌هاي جاري در بغداد، قطعا محور اين رايزني‌ها اقدامات سياسي اخير مقتدي بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون