• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3518 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ ارديبهشت

ديدار بانوي توسعه با شيخ حقوقدان

روساي جمهوري ايران و كره‌ جنوبي، روزي پرقرارداد و تاريخي را پشت سر گذاشتند

 

 عكسي از «بانوي توسعه» به آلبوم ديدارهاي بهاره مجموعه سعدآباد، اضافه شد. بانوي اول كره جنوبي وارد ايران مي‌شود تا تهران بار ديگر پذيراي ميهماني در عصر جديد باشد. عصري كه مدت‌ها منتظر آن ماند تا با توافق هسته‌اي، فرصت حضور در بازارهاي جهاني را بيابد، اكنون با ورود كشوري از شرق آسيا، مسير توسعه را تندتر خواهد پيمود. بانوي اول كره جنوبي، كشوري كه قدرت يازدهم اقتصاد جهان و چهارم آسيا را به خود اختصاص داده است پس از 54 سال، با ورود خود به ايران آغازگر روابط جديدي در عرصه ديپلماتيك دو كشور خواهد بود. «اقتصاد» كه محور اصلي سفر خانم پارك گئون هي به ايران را به خود اختصاص مي‌دهد، در نخستين روز ديدار روساي جمهور دو كشور، به امضاي چندين سند همكاري انجاميد. خانم «پارك گئون هي» كه نخستين رييس‌جمهوري كره جنوبي است كه در تاريخ اين كشور، از ايران ديدن مي‌كند، با هياتي 236 نفره از سرمايه‌گذاران و كارآفرينان دولتي و بخش خصوصي سفر خود را آغاز كرد تا خود گام بهبود روابط را مستحكم بردارد. روابطي كه گفته مي‌شود با تغيير ظرفيت‌هاي ايران نسبت به گذشته، اقتصاد كشورمان را وارد فاز جديدي از توسعه خواهد كرد. ايران كه در دوران پسابرجام قرار را بر اين نهاده كه از روابط صرف تجاري سنتي خارج شده و به دنبال سرمايه‌گذاري، انتقال فناوري، توليد و صادرات مشترك باشد، اكنون بر روي شراكت يكي از قدرت‌هاي اقتصادي جهان حساب ويژه‌اي باز كرده است. نتيجه اين اعتماد، امضاي 19 سند همكاري بين هيات‌هاي اقتصادي و تجاري دو كشور ايران و كره جنوبي است.
شركت‌هاي كره‌اي در ايران سرمايه‌گذاري مي‌كنند
رييس‌جمهور با تاكيد بر تصميم تهران و سئول براي تبديل روابط تجاري دو كشور به روابط راهبردي و ريشه‌دار اقتصادي اظهار داشت: دو طرف تصميم گرفتيم سطح روابط اقتصادي خود را به سه برابر ميزان موجود يعني 18 ميليارد دلار افزايش دهيم. حسن روحاني پس از پايان نشست مشترك هيأت‌هاي عاليرتبه ايران و كره جنوبي و امضاي 19 سند همكاري، در نشست مشترك خبري با همتاي كره‌اي خود گفت: روابط جمهوري اسلامي ايران و كره جنوبي به عنوان دو كشور مهم در منطقه خاورميانه و شرق آسيا بسيار حايز اهميت است و دو كشور طي 54 سال گذشته همواره از روابط مثبت و سازنده‌اي برخوردار بودند. رييس‌جمهور با بيان اينكه ايران و كره جنوبي از تمدن ديرينه و كهن برخوردار هستند، افزود: روابط دو كشور در دهه‌هاي گذشته، دو ملت و بخش‌هاي اقتصادي دو كشور را با يكديگر آشناتر كرده است. روحاني با بيان اينكه در جريان سفر خانم «پارك گئون هي» به ايران توافقات مهمي انجام شده است، گفت: يكي از اين توافقات تبديل روابط تجاري دو كشور به روابط راهبردي و ريشه‌دار است كه براي ايجاد اين تحول بزرگ، شركت‌هاي كره جنوبي به سرمايه‌گذاري و فعاليت‌هاي مشترك اقتصادي با ايران مبادرت خواهند كرد و در كنار اين فعاليت‌ها فناوري‌هاي پيشرفته وارد ايران خواهد شد. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: براي ايجاد تحرك جديد اقتصادي بين تهران و سئول لازم است فعاليت‌هاي كارگزاري بانك‌هاي دو كشور آغاز شود كه در جريان مذاكرات خود در اين مورد بحث و تبادل نظر كرديم. روحاني با اشاره به اينكه زمينه‌هاي بسيار فراواني براي فعاليت كارآفرينان كره‌اي در بخش‌هاي مختلف از جمله نفت، گاز، صنعت، معدن و امور زيربنايي وجود دارد، اظهار داشت: 19 سند بين مقامات دولتي دو كشور به امضا رسيد و اسناد متعدد ديگري نيز توسط بخش‌هاي خصوصي ايران و كره جنوبي به امضا خواهد رسيد و دو طرف تصميم گرفتيم رقم مبادلات تجاري خود را از حدود 6 ميليارد دلار كنوني به سه برابر يعني 18 ميليارد دلار افزايش دهيم.
براي گسترش همكاري‌ها تلاش مي‌كنيم
رييس‌جمهور در نشست هيات‌هاي عاليرتبه جمهوري اسلامي ايران و كره جنوبي، سفر خانم «پارك گئون هي» به عنوان اولين رييس‌جمهور كره جنوبي به ايران را آغاز تحركي جديد در روابط دو كشور برشمرد و گفت: روابط طولاني، تاريخي و دوستانه دو ملت يكي از پايه‌هاي مهم براي توسعه مناسبات است. حسن روحاني با اشاره به اينكه ايران و كره جنوبي در روابط ۵۴ ساله خود، هيچگاه مشكلي با هم نداشته‌اند، گفت: اين سفر نيز موجب گسترش هر چه بيشتر مناسبات همه‌جانبه تهران – سئول خواهد شد. رييس‌جمهور با اشاره به شرايط و بسترهاي مناسب براي سرمايه‌گذاري در ايران و وجود نيروي انساني فعال و تحصيلكرده، بر لزوم توسعه همكاري‌ها و مشاركت بخش خصوصي دو كشور و تبادل تجربيات و فناوري‌هاي پيشرفته ميان ايران و كره جنوبي تاكيد كرد. روحاني با تاكيد بر اينكه بايد رقم مبادلات اقتصادي دو كشور را كه طي سال‌هاي اخير كاهش يافته، در نخستين مرحله به ۱۸ ميليارد دلار و در برنامه‌ريزي ميان‌مدت به ۳۰ ميليارد دلار برسانيم، گفت: بايد براي رسيدن به روابطي توسعه يافته و گسترش همكاري‌ها تلاش و با ايجاد تسهيلات، موانع و مشكلات را در اين مسير برطرف كنيم. روحاني همچنين با اشاره به ضرورت همكاري و مشاركت ايران و كره جنوبي در زمينه فناوري‌هاي نوين از جمله ‌اي‌تي،‌اي‌سي‌تي، نانو و... گفت: ايران و كره جنوبي مي‌توانند با استفاده از توانمندي‌هاي خود در بخش‌هاي مختلف از جمله محيط زيست، صنعت و كشاورزي، همكاري‌هاي خوبي با يكديگر داشته باشند. رييس‌جمهور با استقبال از پيشنهاد رييس‌جمهوري كره جنوبي مبني بر اعلام سال ۲۰۱۷ به عنوان سال فرهنگي دو كشور گفت: اين اقدام فضاي خوبي را براي تقويت همكاري‌هاي بين دو كشور ايجاد مي‌كند و اميدوارم مسوولان فرهنگي دو كشور نيز برنامه‌ها و همكاري‌هاي خوبي را در اين راستا ساماندهي كنند.
كره مي‌تواند شريك خوبي براي ايران باشد
خانم «پارك گئون هي» رييس‌جمهور كره جنوبي نيز در اين نشست ضمن تشكر از استقبال و ميزباني گرم جمهوري اسلامي ايران از هيات عاليرتبه كره جنوبي اظهار اميدواري كرد تا در اين سفر، بستر جديد تاريخي براي شتاب در توسعه روابط دو كشور ايجاد شود. رييس‌جمهوري كره جنوبي، ايران را كشوري با تاريخ، تمدن و فرهنگ باشكوه و ممتاز توصيف كرد و خواستار گسترش و توسعه همكاري‌ها و مناسبات همه‌جانبه تهران – سئول شد. وي با اشاره به سخنراني سال گذشته حسن روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل مبني بر اينكه «توسعه همكاري‌هاي اقتصادي، امنيت پايدار را به ارمغان آورده و منطقه را به كانون صلح تبديل مي‌كند»، گفت: كره جنوبي با اين ديدگاه جمهوري اسلامي ايران همدل و همراه است و در پيشبرد اين راهبرد مي‌تواند شريك خوبي براي تهران باشد. خانم «پارك» با اشاره به اينكه «سئول به روابط با ايران از ديدگاه توسعه بلندمدت همكاري مي‌نگرد و نه كوتاه‌مدت»، گفت: همكاري‌هاي اقتصادي ميان دو كشور پيشرفت‌هايي داشته اما خواستار آن هستيم كه با زيربنا و سازماني محكم‌تر، در راستاي توسعه روابط گام‌ برداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون