• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3518 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ ارديبهشت

دفاع و انتقاد كرباسچي درباره دولت روحاني

دبيركل حزب كارگزاران مي‌گويد اگر هاشمي اشرافي بود امام زودتر از همه متوجه مي‌شد

غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران سازندگي پس از سكوتي خودخواسته در هفته‌هاي منتهي به انتخابات اين روزها بيش از گذشته رسانه‌اي شده و مصاحبه مي‌كند. او روز گذشته در گفت‌وگويي كه با ايرنا داشت در ابتدا از طرح موضوع برجام 2 حمايت كرد و آن را نه در موضوعات بين‌المللي بلكه مساله‌اي براي اتحاد و انسجام داخلي دانست.
كرباسچي سپس به دفاع از عملكرد دولت روحاني روي آورد: يك يا دو روز بعد از اعلام پيروزي آقاي روحاني مشخص شد فقط براي 15 روز در كشور ذخيره گندم وجود دارد. وضع تورم و گراني هم كه ديگر اظهر من‌الشمس بود. اينكه رقباي آقاي روحاني مي‌گويند دولت قدمي براي اقتصاد مقاومتي برنداشته است آيا درست است؟ مگر نه اينكه رهبري بارها تاكيد كرده‌اند كه نخستين قدم اقتصاد مقاومتي اين است كه مردم بتوانند نان خودشان را در كشور توليد كنند و دست‌شان جلوي بيگانه دراز نباشد. اينكه در اين دو سال و نيم در دوره آقاي روحاني در توليد گندم به خودكفايي رسيديم آيا بزرگ‌ترين قدم براي اقتصاد مقاومتي نيست؟ به نظر من دولت در اين جهت دارد خوب كار مي‌كند. در بعد سياست خارجي كه مشخص است در بعد اقتصادي هم با توجه به مشكلات عديده‌اي كه وجود دارد حركت دولت قابل قبول است.  با اين حال دبيركل كارگزاران از انتقاد به دولت روحاني پرهيزي نداشت و اعلام كرد، هنوز هم انتقادات گذشته را دارد: «من هنوزم بر همين اعتقادم كه دولت يازدهم سالخورده است. نه تنها دولت بلكه سن مديريتي در همه رده‌هاي كشوري بايد پايين بيايد. بايد مديران جوانتر بيايند و از مديران سالخورده گذشته به عنوان مشاور استفاده كنند.» كرباسچي در بخش ديگري از مصاحبه‌اش دفاع از دولت اصلاحات را هم انجام داد: «رييس دولت اصلاحات هر چند در تحقق برخي از شعارهاي سياسي خود موفق نشد ولي مسائل مربوط به توسعه سياسي را در ذهن بسياري از افراد جامعه مطرح كرد. آن‌هم در جامعه‌اي كه هزاران سال قدرت فردي در آن حاكم بوده، رژيم ستمشاهي را پشت سر گذاشته و بعد از انقلاب گرفتار جنگ شده است. اينكه چنين جامعه‌اي را به سمت دموكراسي خواهي و دخالت در مسائل سياسي سوق دهيد كار كوچكي نيست.» پس از دفاع از دولت خاتمي، كرباسچي به دفاع از اصلاح‌طلبان هم پرداخت و تهمت‌هاي واهي كه در اين سال‌ها به آنها نسبت داده مي‌شود را پاسخ داد: اعتقاد و دلسوزي مجموعه نيروهاي اصلاح‌طلب به حفظ ارزش‌هاي انقلاب بسيار بيشتر از رقيب مدعي‌مان است. منتهي ما اهل شعار دادن نيستيم.

سناريوي خوش‌بينانه درباره احمدي‌نژاد
دبيركل كارگزاران به دولت احمدي‌نژاد كه رسيد ترجيح داد خوش‌بينانه‌ترين سناريويي كه متصور مي‌شود را مطرح كند: در حالتي خوشبينانه بايد گفت مجموعه‌اي از نيروهاي ناكارآمد و افراطي با شعارهايي توخالي آمدند و امكانات كشور را تحت اختيارگرفتند وبخش اعظم 700ميليارد دلار پول كشور را كه در واقع امكانات ملت و انقلاب براي سازندگي وآباداني كشورودر جهت حفظ منافع ملي بود، به باد دادند. اين ويراني سال‌هاي سال زمان نياز دارد تا جبران شود. نيروهاي فكور و دلسوز و مصلح جامعه بايد تلاش بسياري كنند تا بتوانند دوباره آن فضاي يكپارچگي و اتحاد ملي را برگردانند.  او احتمال بازگشت احمدي‌نژاد و موفقيت وي را تنها به شرط تداوم حمايت سازماني، مالي و اداري برخي نيروهاي درون نظام از وي دانست: قطعا بخش عظيمي از نيروهاي ارزشي كه منتقد آقاي روحاني هستند خودشان تحمل پذيرش دوباره احمدي‌نژاد را ندارند واز همه بهتر مي‌دانند كه وي چه آسيبي به استقلال، امنيت و اقتصاد كشور زد. اگر درست فكر كنند حتي نقايصي را كه به خاطر آن، دولت روحاني را سرزنش مي‌كنند ريشه در عملكرد دولت‌هاي نهم و دهم دارد. به نظر من اين نيروها امروز پشت سر احمدي‌نژاد نيستند. اگر جبهه پايداري و احمدي‌نژاد از سوي نيروهاي داخل نظام حمايت سازماني، مالي و اداري نشود هيچ موفقيتي كسب نخواهد كرد. اگر نيروهاي داخل نظام به اين نتيجه برسند كه بايد مصالح كشور و نظام را با عقل و تدبير حل كرد و اداره كشور در همه ابعاد سياست داخلي و خارجي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي با دستور و حرف‌هاي بي‌منطق و شعارهاي توخالي ممكن نيست چنين اتفاقي نخواهد افتاد. البته اميدواريم تجربيات چند دوره اخير ما را به اين نتيجه رسانده باشد كه با تدبير و اعتدال كشور را اداره كنيم.  كرباسچي در ميانه مصاحبه با پرسش‌هايي درباره آيت‌الله هاشمي مواجه شد و موضع خود در برابر تهمت اشرافي‌گري به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را اين‌گونه تشريح كرد: خانه امام و هاشمي بسيار نزديك به هم بود. نمي‌دانم امام خانه هاشمي رفته بودند يا نه ولي حاج احمد آقا زياد رفت و آمد مي‌كرد. اگر مشكلي بود همان موقع از چشم امام دور نمي‌ماند. خود من مي‌گويم از زمان حيات امام تا به حال هاشمي يك رنگ، روي نماي سيماني خانه خود نزده است. يا حتي يك فرش به خانه‌اش اضافه نكرده است. همان چيزي كه زمان امام در خانه هاشمي بود الان هم هست. زير و بم‌هـاي زندگــي هاشـمي براي امام روشن بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون