• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3518 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ ارديبهشت

از 400 فقره سرقت تا زورگيري و فرار به آلمان

پاتك پليس به 131 زورگير و سارق پايتخت

يزدان مرادي

 «زمان فيلم 25 ثانيه است؛ دو پسر جوان با چهره‌هايي آرام، يكي از پشت و ديگري از روبه‌رو به تدريج به مردي كه كنار يك دكه روزنامه فروشي ايستاده نزديك مي‌شوند و ناگهان چاقوي خود را از زير لباس و كمربندشان بيرون مي‌كشند. به محض اينكه مرد را روي زمين مي‌اندازند، همدست سوم‌شان هم سر مي‌رسد و گردنبند را از گردن او مي‌كشد؛ مقاومت مالباخته در كمتر از 25 ثانيه، در برابر تيغ برنده چاقوي سه سارق رنگ مي‌بازد.»
فيلم را، يك سال پيش، دوربين مداربسته دكه روزنامه فروشي ضبط كرده. حالا، هر سه سارق دستگير شده‌اند؛ در حالي كه يكي از آنها پس از زورگيري، از فرار به كمپ پناهنده‌ها در آلمان تا بازداشت در قزوين را تجربه كرده است. او سامان است. از روزي كه با دو نفر از دوستانش در قهوه‌خانه محل‌شان، نقشه زورگيري‌هاي خشن از شهروندان تهراني را كشيد تا وقتي كه با پول‌هاي سرقتي به آلمان فرار كرد، كمتر از يك سال مي‌گذرد؛ پسري 34ساله كه ده‌ها تهراني، طعم هراس چاقوي برنده او را چشيده‌اند. گردنبند و گوشي‌هاي گرانقيمتي كه او و همدستانش طي 9 ماه دزديدند، با 15 ميليون تومان پول مالخرها معاوضه شد: «من (سامان) در قهوه‌خانه با دو همدستم آشنا شدم. آنها به من گفتند در ازاي هر زورگيري، 500 هزار تومان به من مي‌دهند. در طول 9 ماه، 15ميليون تومان به من دادند كه با نصفش به شكل قاچاقي به آلمان فرار كردم اما چون شرايط كمپ پناهنده‌ها خيلي سخت بود، به ايران برگشتم و به قزوين رفتم. همين ديروز مامورها ريختند و دستگيرم كردند.»
او تنها مجرمي نيست كه در 24 ساعت گذشته دستگير شده است. پليس پايتخت در اين مدت، دومين عمليات دستگيري سارقان در سال 95 را كليد زد و 131 سارق و زورگير را در قالب 27 باند به دام انداخت. در بين آنها، از مجرماني با 400 فقره سرقت وسايل خودرو تا زورگيراني در پوشش مامور پليس ديده مي‌شود كه رييس پليس آگاهي پايتخت 69 درصد آنها را سابقه‌دار مي‌داند. سردار عباسعلي محمديان مي‌گويد: «دستگيرشده‌ها كه سن همه آنها بالاي 18 سال است، به اتهام ارتكاب به جرايم زورگيري، كيف قاپي، سرقت خانه، سرقت خودرو و لوازم خودرو در پنج استان و 13 شهر دستگير شده‌اند و از آنها 55 خودروي سرقتي و انواع اموال سرقتي كشف شده است.»
به گفته محمديان، در اين عمليات، باندي از «سارقان خانه در پوشش مامور نيروي انتظامي» متلاشي شده است كه با تهديد سلاح گرم و ورود به خانه‌ها، اقدام به سرقت اموال با ارزش صاحبخانه‌ها مي‌كردند: «جعل عنوان مامور و استفاده از لباس‌هاي نظامي جرم است. مامورها علاوه بر كارت شناسايي، حكم قضايي براي ورود به حريم‌هاي خصوصي دارند و هركسي كه ادعاي مامور بودن داشت يا لباس آنها را پوشيده بود، پليس نيست. » اعضاي اين باند، با خريد سلاح 15 ميليون توماني، در طول چهار سال فعاليت، بيش از 200 ميليون تومان سرقت كرده بودند.
شگردهاي متنوع 131 سارق و زورگير دستگيرشده، موضوعي است كه رييس پليس آگاهي پايتخت برآن تاكيد دارد. به گفته او در پاتك شبانه پليس، باندي از سارقان خانه نيز متلاشي شده است كه  اعضاي آن در پوشش پستچي  و پيك موتوري، خانه افراد ثروتمند را زير نظر گرفته و  پس از ورود به زور به آنها، دست و پاي صاحبخانه و اعضاي خانواده‌اش را بسته و اقدام به سرقت طلا، جواهرات و ساير اموال با ارزش‌شان مي‌كردند. اعضاي اين باند، در فاصله كوتاهي از سردار، با دست‌هاي بسته ايستاده بودند و به ميزي، پر از لپ تاپ، گوشي، لاستيك، قمه، كلت و ساير اموال سرقتي و ادوات زورگيري نگاه مي‌كردند. علي، سردسته باند، 24 ساله است. او به 40 فقره سرقت از خانه متهم شده اما خودش قبول ندارد: ««من و سه نفر از همدستانم فقط از دو خانه سرقت كرديم. تازه اول فكر مي‌كرديم خانه‌ها خالي هستند، اما وقتي از در، ديوار يا تراس و پنجره‌هاي باز به داخل مي‌پريديم و وارد مي‌شديم، تازه مي‌فهميديم صاحبخانه هست. آن‌موقع ديگر نمي‌شد كاري كرد. مجبور بوديم دست و پاي‌شان را ببنديم و بعد طلاهاي‌شان را بدزديم.»
علي و اعضاي باندش، طلا و جواهرات را ميليون‌ها تومان به مالخرها مي‌فروختند و پس از چند روز بار ديگر نقشه سرقت از خانه ديگري را مي‌كشيدند. برادر كوچك او، سعيد هم سارق خانه است و با دستبند به علي گره خورده. او حرف زيادي نمي‌زند جز اينكه «پدرمان كارگر است، اشتباه كرديم.» به گفته سردار محمديان، راه جلوگيري از افتادن در دام اين سارقان، استفاده از قفل‌هاي با ايمني بالا براي درهاي ورودي خانه‌ها، بستن در تراس‌ها و پنجره‌هاست. زورگير ها نيز كه همواره با پرسه زني درصدد سرقت اموال عابران هستند، بيشتر افرادي را طعمه خود مي كنند كه بيشتر تمركز خود را به صحبت با گوشي همراه خود داده و از محيط اطراف‌شان غافل شده اند.
در بين دستگيرشده‌ها، مردي هم ايستاده كه عدد سرقت‌هايش، همه را بهت زده كرده. حامد، با 400 فقره سرقت لوازم خودرو؛ از 15 سالگي با جرم آشنا شده. نامش سعيد است: «من كليد ساز حرفه‌اي هستم. با شاه كليد در ماشين‌ها را باز مي‌كردم. در روز روشن، عين آب خوردن. شبي يك ميليون تومان درآمد داشتم كه همه‌اش را سر خريدن شيشه مي‌دادم. » او مردي 30 ساله است كه از 15 سالگي با جرم آشنا شده: «تا حالا 10 بار زندان افتاده‌ام، يك بار شش ماه، بار ديگر يك سال، بيشتر موقع‌ها هم مالخرها كه با هم كار مي‌كرديم، برايم سند مي‌گذاشتند و بيرون مي‌آمدم.»
تنها چند دقيقه طول مي‌كشد تا آمار سرقت‌هاي او، به گوش همه سارقان برسد. اما اين آمار هم رقيب محكمي دارد: رامين با 250 فقره سرقت لوازم خودرو، در فاصله كوتاهي از او ايستاده: «30 سالم است. همراه دوستم، شب‌ها سراغ ماشين‌ها مي‌رفتيم و وسايل داخلش را مي‌دزديدم. هر دفعه 200- 300 هزار تومان نصيب‌مان مي‌شد كه با همه‌اش شيشه مي‌خريديم.»
او و 130 سارق و زورگير ديگر، در قالب طرح امنيت محله محور پليس دستگير شده‌اند. در بين آنها پسري وجود داشت كه كفش پايش سرقتي بود، او آن را از يكي از خانه‌هاي شرق تهران دزديده بود...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون