• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3522 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

خبر كوتاه

تدوين فهرست ممنوعيت كالاهاي وارداتي مشابه داخل

در هفته اخير مقام معظم رهبري در سخنان خود تاكيد كردند كه بايد واردات كالاهايي كه مشابه داخلي آن وجود دارد، ممنوع شود و در عين حال واردات كالاهاي مصرفي از امريكا نيز جزو مواردي بود كه ايشان طي ماه‌هاي اخير بر آن تاكيد داشتند. در همين راستا محمد رضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت دستور تدوين فهرستي از كالاهاي مصرفي كه كالاي مشابه با كيفيت داخلي آن وجود دارد، را صادر كرد. يك مقام مسوول در وزارت صنعت كه نخواست نامش در خبر ذكر شود، به فارس گفت: آقاي نعمت‌زاده طي هفته گذشته ليستي شامل 80 رديف تعرفه‌اي كه بيش از 100 قلم كالاي پرمصرف را شامل مي‌شود، تدوين كرده كه اين كالاها مشابه داخلي باكيفيت دارند و از اين پس ثبت سفارش براي واردات آنها ممنوع مي‌شود. وي در مورد جزييات اين كالاها اضافه كرد: همه اين كالاها واردات‌شان از اين پس از كشورهاي خارجي به ويژه امريكا ممنوع خواهد بود، به جز ابزار دقيق پزشكي كه از اين فهرست خارج شده است و اين ليست به تمام سازمان‌هاي ذي‌ربط براي اجرا ابلاغ شده است.


اعلام جزييات معدوم‌‌سازي هواپيماهاي فرسوده

مديرعامل ايران اير با اشاره به جزييات معدوم‌سازي هواپيماهاي از رده خارج اين شركت، گفت: تاكنون سه فروند هواپيما معدوم شده و ۱۰ فروند ديگر هم بايد معدوم شود.  فرهاد پرورش در خصوص خروج هواپيماهاي زمينگير هما از فرودگاه‌ها، به مهر گفت: شركت ايران اير هم مانند شركت‌هاي ديگر تعدادي هواپيما دارد و اين هواپيماهاي تمامي شركت‌ها در فرودگاه امام، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه‌هاي ساير شهرستان‌ها قرار دارند. وي با بيان اينكه تاكنون تعدادي از هواپيماها را از رده خارج كرده و برخي را خرد كرديم، افزود: به دليل اينكه بايد آلومينيوم آنها به فروش برسد و قطعات هم معدوم شود، كار خردسازي ر ا انجام داديم. البته تعدادي هواپيماي بزرگ مانند ۷۴۷ داريم كه خرد كردن آن سخت است اما هواپيماهاي كوچك مانند فوكر و قديمي‌هاي ۷۲۷ تقريبا چند فروند را خودمان انجام داديم.  مديرعامل ايران اير با اشاره به اينكه مابقي هواپيماها هم به نوبت انجام مي‌شود، اظهار داشت: ايران اير الان ۸ تا ۱۰ فروند هوپيما دارد كه از رده خارج شده و موارد قانوني را طي كرده و به تصويب هيات‌مديره رسيده است و پس از آن خرد مي‌شود. پرورش ادامه داد: البته برخي دانشگاه‌ها و شهرستان‌ها براي كارهاي آموزشي درخواست دادند اما كار انتقال اين هواپيماها ساده نيست، البته تقريبا قطعات هواپيما جدا شده و آلومينيوم آن باقي مانده كه فرآيندهاي مربوط به هركدام بايد طي شود.
وي با اعلام اينكه در دو سال اخير دو يا سه فروند معدوم شده است و ۸ تا ۱۰ فروند ديگر هم بايد معدوم شود، اظهار داشت: حدود ۱۰۰ فروند هواپيماي زمينگير داريم كه تعداد زيادي از آنها شايد اقتصادي نباشد. اين هم پديده‌اي است كه در همه دنيا وجود دارد اما در ايران ديرتر اتفاق افتاده است.
مديرعامل ايران اير، دليل اين موضوع را نبود هواپيماهاي نو دانست و گفت: در حال حاضر كه هواپيماي جديد در حال ورود به كشور است، اين هواپيماها را معدوم خواهيم كرد، البته تعدادي هواپيما در فرودگاه‌هاي مهرآباد، اصفهان، كيش و ساير فرودگاه‌ها است كه از مدل توپولف يا ايلوشين‌هاست و حتي شركت‌هاي دارنده اين هواپيماها الان منحل شده‌اند. پرورش با بيان اينكه ايران اير در حوزه خودش آرام‌آرام مشغول معدوم‌سازي هواپيماها است، افزود: البته با يكي دو شركت خارجي هم كه متخصص اين كار هستند، صحبت كرديم و احتمال دارد كه به دليل تجهيزات و امكانات بيشتر آنها، براي معدوم‌سازي هواپيماها با آنها به تفاهم برسيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون