• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3522 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

كنترل نامحسوس در اينستاگرام

شروع به كار «جبهه مردمي مبارزه با فساد در فضاي مجازي»

سايتي با عنوان «مفسدين» از اسفندماه گذشته شروع به فعاليت كرده است؛ سايتي كه گردانندگان آن مي‌گويند مي‌خواهند در قدم نخست كساني را كه در اينستاگرام اقدام به انتشار تصاوير نامناسب مي‌كنند به مردم معرفي كنند و شماره‌هاي تماس اين افراد را در اختيار مردم و مسوولان قرار دهند. در بخشي از اين سايت حدود پنج هزار شماره تلفن منتشر شده كه گويا متعلق به كساني است كه در حساب‌هاي شخصي خود در اينستاگرام اقدام به انتشار تصاوير نا مناسب كرده‌اند. مسوولان اين سايت خود را جبهه مردمي مبارزه با فساد در فضاي مجازي معرفي كرده‌اند. تمام طراحي وب‌سايت شامل يك دايره كوچك است كه داخل آن تصوير مردي با موهاي بلند قرار دارد كه صورتك گاي فاكس (صورتكي كه به عنوان نماد اعتراض استفاده مي‌شود) را روي صورتش گذاشته و پايين صفحه سفيد مديران سايت خود را عضو «جبهه مردمي مبارزه با فساد در فضاي مجازي» معرفي كرده‌اند، اطلاعات ديگري در سايت در مورد گردانندگان آن وجود ندارد و تنها يك لينك با عنوان «شناسايي مفسدين در شبكه اينستاگرام» در سايت فعال است كه مانيفست كساني كه سايت را اداره مي‌كنند در آن عنوان شده است. و تاريخ انتشار آن مربوط به اسفندماه سال پيش است و در بخشي از مطلب لينك ديگري باز مي‌شود كه در آن تعدادي شماره تلفن قرار دارد كه طبق توضيح داخل متن متعلق به افرادي است كه در اينستاگرام مرتكب رفتارهاي ناهنجار شده‌اند. چند ماهي است كه اين سايت با همين وضعيت روي شبكه اينترنت قرار گرفته است و هيچ نهاد رسمي، واكنشي نسبت به فعاليت آن نداشته. سايتي كه مي‌گويد با انتشار شماره تماس افرادي كه در شبكه اجتماعي اينستاگرام اقدام به انتشار تصاوير مستهجن مي‌كنند، دسترسي دستگاه‌هاي مسوول را به اين افراد راحت‌تر مي‌كنند. حال اينكه اين افراد از چه كانالي توانسته‌اند شماره تماس حدود 5000 كاربر اينستاگرام را به دست بياورند و با انتشار بخشي از شماره افراد آنها را تهديد كنند كه در فعاليت خود در شبكه‌هاي مجازي تجديدنظر كنند و با كدام مجوز قانوني مي‌توانند اين شهروندان را تهديد كنند كه چنانچه طبق ميل آنها عمل نكنند، ‌شماره تماس آنها را در اينترنت منتشر مي‌كنند. اين گروه در سايت‌شان نوشته‌اند: «تا‌كنون اطلاعات بيش از ۵۰۰۰ نفر از كساني كه در شبكه اجتماعي اينستاگرام اقدام به انتشار تصاوير غيراخلاقي و همچنين اقدامات منافي عفت مي‌كردند، جمع‌آوري شده و ضمن ارسال پيامك هشدار براي اين افراد در روزهاي اخير، به صورت گام به گام اطلاعات و هويت اين افراد را نيز منتشر خواهيم كرد.»
 اين گروه هدف خود را از راه‌اندازي سايت اين طور تشريح كرده‌اند: «يكي از مهم‌ترين نقاط ضعف شبكه‌هاي اجتماعي مجازي كه هم‌اكنون براي جامعه ايماني ما يك تهديد بزرگ نيز به حساب مي‌آيد، سست كردن پايه‌هاي ايمان مردم با رويكرد عادي‌سازي ناهنجاري‌ها است. همانطور كه مي‌دانيد شبكه اجتماعي اينستاگرام كه در كشور ما بدون محدوديت براي تمامي سنين در دسترس است، هم‌اكنون جولانگاه برخي صفحات غيراخلاقي شده و با‌ توجه به ناتواني دستگاه‌هاي نظارتي نسبت به اجراي فيلترينگ هوشمند صفحات اينستاگرام ما جمعي از جوانان دغدغه‌مند بر آن شديم تا ضمن رصد دقيق كاربراني كه مبادرت به اشاعه فحشا در بستر شبكه‌هاي اجتماعي مي‌كنند، اطلاعات اين افراد را از طريق وبگاه در اختيار همگان قرار دهيم، تا نقابي كه مدت‌ها پشت آن پنهان بوده‌اند كنار زده شود و دستگاه‌هاي مسوول راحت‌تر بتوانند نسبت به برخورد با مفسدين اقدام كنند.»  
فعاليت اين افراد در حالي است كه در چند ماه گذشته جلسات متعددي توسط متوليان فضاي مجازي برگزار شده تا در مورد نحوه كنتزل اين فضا تصميماتي گرفته شود و گفتمان مسوولان وزارت ارتباطات همواره حول اين محور بوده كه فيلترينگ و محدود كردن فضاي مجازي راهكار حل مشكلات موجود در اين زمينه نيست.
 البته مسوولان سايت « مفسدين» در شرايطي به كار خود ادامه مي‌دهند كه هنوز هيچ نهاد مسوول دولتي يا قضايي، انتظامي درباره مجوزهاي فعاليت اين سايت واكنش نشان نداده‌اند و هنوز مشخص نيست كه شماره‌هاي منتشر شده كه بخشي از اعداد آن پوشانده شده واقعي است يا خير.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون