• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3522 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

هفته بيست‌ونهم ليگ برتر؛ جدال اصلي بين برانكو و ويسي در روز آخر

قلعه‌نويي جام را از استقلال گرفت

باز هم معادلات در صدر و قعر جدول عوض و همه‌چيز به روز آخر كشيده شد. هفته بيست‌ونهم ليگ برتر روز گذشته در شرايطي برگزار شد كه استقلال خوزستان و پرسپوليس مقابل پديده و گسترش‌فولاد، ‌در خانه حريفان خود برنده شدند و استقلال تهران هم به تراكتورسازي در ورزشگاه آزادي باخت تا با سه امتياز اختلاف نسبت به پرسپوليس و استقلال خوزستان 54 اميازي، در رده سوم جدول قرار بگيرد. در پايين جدول هم هيچ تيمي به ليگ دسته اول سقوط نكرد تا نتايج هفته آخر سرنوشت را مشخص كند.
جمعه آينده فوتبال ايران روزي بزرگ و حساس را تجربه خواهد كرد. جدا از جدال حساس تيم‌هاي مدعي قهرماني، تقابل ملوان و سياه‌جامگان هم از حساسيت بسيار بالايي برخوردار خواهد بود.
       
چهره اصلي هفته بيست و نهم ليگ برتر مطمئنا برانكو، مظلومي و ويسي نبودند. بعد از يك دهه جنگيدن براي قهرماني، قلعه‌نويي اين هفته براي چيز جديدي جنگيد. موقعيتي كه هيچ‌وقت تجربه آن را نداشته است. يكشنبه به جاي مثلث قهرماني، امير قلعه‌نويي تعيين‌كننده‌ترين نقش را در سرنوشت ليگ داشت. او همزمان پرافتخارترين و مبهم‌ترين سرمربي ادوار ليگ برتر است. مردي كه دو باشگاه مختلف را 5 بار قهرمان ليگ برتر كرده اما قهرماني‌هاي او هميشه با حرف و حديث‌هاي مختلف از سوي مخالفانش همراه شده‌اند. براي كسي كه سال‌ها اتهامات مربوط به رعايت نكردن قواعد جوانمردانه فوتبال را تحمل كرده، ديروز يك فرصت ويژه بود. فرصتي براي خلق تصويري متفاوت، نسبت به همه تصاويري كه از قلعه‌نويي در حافظه مخالفانش ثبت شده است. اين تصوير با فوتبال متفاوتي كه تراكتورسازي در مقابل استقلال صدرنشين و مدعي كسب عنوان قهرماني داشت اما بالاخره ثبت شد. او مقدماتي را فراهم كرد كه تيمش حساس‌ترين بازي هفته را در ورزشگاه آزادي ببرد. ديروز سرخپوشان تبريزي در يكي از زيبا‌ترين بازي‌هاي فصل، ‌با نتيجه سه بر دو توانستد استقلال را ببرند و اين تيم را از هدف خود براي رسيدن به‌عنوان قهرماني دور كنند. امير قلعه‌نويي در دو سال گذشته نتايج قابل قبولي با استقلال كسب نكرد و از ابتداي فصل از اين تيم كنار گذاشته شد. پرويز مظلومي جانشين اين مربي شد و توانست تيم را به فينال جام حذفي برساند و تا ديروز اصلي‌ترين شانس كسب عنوان قهرماني باشد. اما تراكتورسازي قلعه‌‌نويي آرزوهاي تيم مظلومي را بر باد داد. بازي ديروز به جز تقابل قلعه‌‌نويي با استقلال و مظلومي حواشي ديگري هم داشت. تماشاگران استقلال در دقايقي كه سرمربي تراكتوري‌ها به داور اعتراض مي‌كرد به او سنگ زدند و فحاشي كردند. مهدي رحمتي هم در همين شرايط از داخل زمين درگيري لفظي بدي با قلعه‌نويي پيدا كرد و همين مساله جو استاديوم را بدتر كرد. فوتبال جوانمردانه تراكتورسازي حالا اما اين تيم را به كسب سهميه آسيا اميدوار كرد. اگر استقلال در بازي هفته آخر خود مقابل صباي قم در خانه حريف ببازد ‌و تراكتورسازي استقلال اهواز را با اختلاف گل بيش از سه يا چهار گل شكست دهد، اين تيم مي‌تواند به عنوان تيم سوم جدول سهميه ليگ قهرمانان آسيا را به دست بياورد. به همين ترتيب تبريزي‌ها با انگيزه و قدرتي بالا مقابل استقلال قرار گرفتند و بازي را هم با گل‌هاي سه گل رفيعي، سزار و نانگ در مقابل دو گل امين حاج محمدي و شهباز‌زاده براي استقلال ببرند. آبي‌هاي تهران اما حالا با اين باخت بدموقع، در فاصله سه امتيازي پرسپوليس و استقلال خوزستان قرار گرفتند. آنها براي قهرماني ليگ فقط يك شانس دارند. اين دو تيم در بازي‌هاي هفته آخر ببازند و استقلال با تفاضل گلي مناسب صباي قم را شكست دهد. تيم مظلومي با 51 امتياز و تفاضل گل 15 فقط بايد منتظر يك معجزه عجيب براي قهرمان شدن باشد. شايد اشك‌هاي مهدي رحمتي در اين روز غمگين بعد از مسابقه، حكايتي ساده داشت؛ از واقعيت تلخ دور شدن از قهرماني.
       
اكثر هواداران و كارشناسان معتقد بودند كه تقابل با گسترش فولاد در تبريز، سخت‌ترين بازي ليگ براي تيم برانكو ايوانكوويچ باشد. به خاطر حضور در كورس قهرماني، پرسپوليس فقط بايد برنده مي‌شد. آنها خوب مي‌دانستند كه هم بايد ببرند و هم به وضعيت تفاضل گل خود نسبت به ساير رقبا سرو سامان بدهند. در نهايت هم سرخپوشان با ارايه يك فوتبال تهاجمي و زيبا به خواسته خود رسيدند. پرسپوليسي‌هايي كه يك هفته قبل بعد از باخت بد به نفت تهران در خانه، عصباني و ناراحت بودند، بعد از بازي‌هاي ديروز دوباره به عرش رسيدند. پرسپوليس گسترش فولاد را با گل‌هاي انصاري، احمدزاده و دو گل عاليشاه در مقابل دو گل ابراهيمي و شجاعيان با نتيجه چهار بر دو برد و استقلال هم به تراكتورسازي باخت. با اين وجود، پرسپوليسي‌ها هنوز در رده دوم هستند و براي قهرماني، نياز به بالاتر بردن تفاضل گل‌‌شان نسبت به استقلال خوزستان دارند. سرخپوشان ديروز خوب گل زدند اما باز هم دو گل خوردند تا شيريني اين برد كمتر شود. آنهاحالا هم امتياز با استقلال اهواز قعرنشين و فقط به خاطر تفاضل گل كمتر (دو گل) در رده دوم قرار دارند. اين تيم هفته آخر، در ورزشگاه آزادي كه بدون ترديد با حضور صدهزار تماشاگر پر خواهد شد، روبه‌روي راه‌آهن قرار مي‌گيرد. تيمي كه براي بقا در ليگ برتر نياز به پيروزي دارد و نمايشي دفاعي مقابل سرخپوشان نخواهد داشت. پرسپوليس براي قهرمان شدن و افزايش تفاضل گل نسبت به استقلال خوزستان بايد در بدترين شرايط با اختلاف گل قابل توجه مقابل راه آهن پيروز شود. راه ساده‌تر، امتياز گرفتن ذوب‌آهن از استقلال خوزستان است. ذوب‌آهن كه هفته‌ها افت كرده بود، در دو بازي اخيرش دو تيم مشهدي را شكست داده و گل‌محمدي مي‌تواند با متوقف كردن استقلال خوزستان، تيم محبوبش را قهرمان كند. زدن حداقل سه گل به راه آهن يا اميدواري به موفقيت گل‌محمدي مقابل استقلال خوزستان، دو مسيري است كه مي‌تواند پرسپوليس را هفته آخر قهرمان ليگ برتر كند. پرسپوليس كه ديروز توانست سهميه مستقيم آسيايي خود را قطعي كند، پيش از اين فقط دو هفته صدرنشين ليگ بوده و شايد سومين هفته صدرنشيني آنها، هفته سي‌ام ليگ برتر باشد كه با قهرمان شدن همراه خواهد بود. حالا پرسپوليس آماده برانكو شانس خيلي زيادي براي ايستادن بر قله فوتبال باشگاهي ايران دارد.
       
استقلال خوزستان با يك گل پديده را شكست داد تا به لطف تفاضل گل بيشتر صدرنشين ليگ برتر باشد. آنها دارند كاري را انجام مي‌دهند كه لسترسيتي در انگليس انجام داد و بدون هيچ ترديدي تا همين الان هم كاري كه در ليگ امسال انجام دادند كمتر از قهرماني نيست. با اين حال آنها براي اينكه به هدف خود برسند بايد در بازي سخت خانگي هفته آخر مقابل ذوب‌آهن قرار بگيرند و برنده شوند. از طرفي اميدوار باشند پرسپوليس يا امتياز بدهد يا اگر هم برنده شد، ‌اين برتري با تفاضل گلي خفيف در مقابل راه‌آهن  باشد. آبي‌هاي خوزستان در اين صورت قهرمان ليگ خواهند شد. تك گل حساس سه امتيازي استقلال خوزستان را در بازي ديروز در مشهد حسن بيت سعيد به ثمر رساند. عبدالله ويسي سرمربي اين تيم هم از حرف‌هاي جالبي مطرح كرد و گفت: «بازي پراسترس و كشنده‌اي را برديم و خوشحالم كه موفق شديم. اين پيروزي را به مردم خوب خوزستان تقديم مي‌كنم. به بازيكنانم تبريك مي‌گويم، آنها نشان دادند كه لايق اين همه هفته صدرنشيني هستند، اميدوارم هفته آخر هم نتيجه لازم را كسب كنيم و مقابل ذوب‌آهن موفق باشيم. تيم ما با قلبش بازي مي‌كند، اين بازيكن است كه به مربي شخصيت مي‌دهد. مي‌توانستند به شكلي كار كنند كه هفته سوم شعار «حيا كن» برايم سر داده شود و مي‌توانستند جوري هم كار كنند كه مثل امروز براي قهرماني بجنگيم و شانس اول قهرماني باشيم.»
       
در ساير بازي‌ها سياه‌جامگان با باخت سه بر يك مقابل ذوب‌‌آهن و قرار گرفتن در رتبه 15 جدول اصلي‌ترين گزينه سقوط به ليگ دسته اول شد. آنها بايد هفته آخر منتظر باشند راه‌آهني كه ديروز با نتيجه يك بر صفر بازي حساسي را مقابل سپاهان برد، در مقابل پرسپوليس ببازد و در بازي مرگ و زندگي در مشهد، مقابل ملوان انزلي قرار بگيرند كه براي نيفتادن با اين تيم رقابتي بسيار سخت و حساس خواهد داشت. آنها اگر با اختلاف بيش از سه گل برنده شوند در ليگ خواهند ماند. در حال حاضر ملوان (27)، راه‌آهن (25) و سياه‌جامگان (24) در رتبه‌هاي سيزدهم تا پانزدهم جدول قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون