• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3527 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

آيت‌الله مصباح‌يزدي: جدايي دين از سياست ايده شيطان است

 اگرچه در انتخابات با راي مردم از ورود به مجلس خبرگان باز ماند و جزو شكست‌خوردگان هفتم اسفند نام گرفت اما فعاليت‌هايش همانند روزهاي قبل از انتخابات ادامه دارد، البته با يك تفاوت. پيش از اين آيت‌الله مصباح‌يزدي در سخنراني‌هايش علنا بر دولت مي‌تاخت و دولت حسن روحاني را خيلي صريح مورد انتقاد قرار مي‌داد، اين روزها اما ديگر از بيان صريح خبري نيست. رييس موسسه آموزشي امام خميني(ره) در همايش فارغ‌التحصيلان اين موسسه به سخنراني پرداخت و از قلمرو دين سخن گفت. به گزارش آنا آيت‌الله مصباح‌يزدي با بيان اينكه «روحانيت اكنون به عنوان دين شناس شناخته شده است»، گفت: همين دين‌شناسي رسالت حوزويان را سنگين كرده است، براي شناخت دين لوازمي نياز است كه يكي از آنها معرفت در مفاهيم ديني است. بخشي از مهم‌ترين صحبت‌هاي وي به شرح زير است.
 ‌ قلمرو دين در همه عرصه‌هاست و اختصاص به زمان و مكان خاصي ندارد و هم مربوط به دنيا و هم آخرت است.
 ‌‌ بعضي فكر كرده‌اند دين تنها همان نماز و روزه است و به مسائل اجتماعي و سياسي كاري ندارد و برنامه ندارد و همين دليل باعث شد، بعضي آمده‌اند بعد از وفات پيامبر(ص) همه‌چيز را تمام شده ديدند و براي بعد پيامبر به فكر انتخاب سرپرست افتادند و معتقد بودند دين نبايد در سياست دخالت و رهبر جامعه را انتخاب كند.  ‌تفكيك دين از سياست ايده شيطاني بود كه از بعد پيامبر شروع شد و موجب خانه‌نشيني اهل بيت(ع) شد و بعد هم سلاطيني به وجود آمدند كه انواع جنايت‌ها را به اسم اسلام انجام داده‌اند و امروز تشكيل داعش هم دنباله همان تفكر است.
 ‌‌ اكنون اين شناخت دين در همه ابعاد رسالت مهم براي ادامه كار و فعاليت است و اين هم بايد عالمانه صورت گيرد. ‌‌ بايد تا جايي كه امكان دارد از ايجاد اختلاف در دين و تفرقه در جامعه اسلامي جلوگيري كرد. بدتر از همه اينكه حتي در خود نظام انقلاب ايجاد تشكيك كردند و باعث تضعيف پايه‌هاي نظام و اسلام شدند.
 ‌‌ اختلاف فتوا، نبايد باعث تضعيف نظام شود. رفتار بايد به‌ گونه‌اي باشد كه تضعيف نظام را به همراه نداشته باشد و اين بزرگ‌ترين خطري است كه جامعه را تهديد مي‌كند و خطر ديگر اين است كه از خطي كه امام راحل ترسيم كرده‌اند، فراتر رويم.
   ‌انقلابي بودن به معناي اين است كه همه پيرو ولايت فقيه و نظام و درصدد تقويت اركان انقلاب باشند. شهدا رفته‌اند تا بتوانيم در مورد فقه بحث كنيم و نظام را حفظ كنيم .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون