• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3532 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

سيدحسن خميني:

از گفتمان انقلاب حمايت نكنيم به ضدخود تبديل مي‌شود

يادگار امام بيش از هر چيز ديگري اين روزها دغدغه مراقبت از پيام گفتمان انقلاب اسلامي را دارد؛ گفتماني كه جدش پايه‌هاي آن را بنا نهاد و او حالا هشدار مي‌دهد كه اگر از اين گفتمان مراقبت صورت نگيرد در نهايت به ضد خودش تبديل خواهد شد.
يادگار امام با اشاره به «احياء تفكر ديني» به عنوان پيام انقلاب اسلامي، گفت: اگر امروز از اين گفتمان مراقبت نكنيم و آسيب‌هاي آن را شناسايي نكنيم، ممكن است به ضدخود تبديل شود. به گزارش جماران، سيد حسن خميني در ديدار اعضاي شوراي سياست‌گذاري همايش بين‌المللي اسلام سياسي امام خميني و جهان معاصر كه در جماران برگزار شد، با بيان اينكه «انقلاب اسلامي ايران يك مقطع بزرگ تاريخ معاصر جهان است»، به سه گام اين انقلاب اشاره و اظهار كرد: اگر امروز از اين گفتمان مراقبت نكنيم، آسيب‌هاي آن را شناسايي نكنيم و كساني كه صاحبان، حافظان و حاملان اين گفتمان هستند واقعا متعلق به آن نباشند گفتمان انقلاب اسلامي ممكن است به ضدخود تبديل شود.
وي گفت: تغيير نظام سياسي نخستين گام انقلاب اسلامي است كه مانند ساير انقلابات سياسي دنيا منجر به تغيير مديران و نيز سيستم سياسي كشور شد. وي دومين تغيير انقلاب اسلامي را دگرگوني در جايگاه طبقات اجتماعي ذكر كرد و افزود: علل تفاوت بنيادين انقلاب ما با تحولات قبل از خود اين است كه طبقات اجتماعي را در هم ريخت؛ البته اين اتفاق با عوارضي همراه بود اما باعث تحول اجتماعي شد و بسيار كساني كه اكنون در طبقات بالا نشسته‌اند پيش از انقلاب طبقه اجتماعي متفاوتي داشتند.
وي با اشاره به پيام بزرگ انقلاب اسلامي ايران، تصريح كرد: ممكن است پيام انقلاب ما غلط فهميده شده باشد اما اين مشكل مانند بسياري از حركت‌هاي بزرگ است؛ همان‌گونه كه اميرالمومنين (ع) مي‌فرمايند «هلك فِي رجُلانِ مُحِبٌّ غالٍ و مُبْغِضٌ قالٍ» (دو تن به خاطر من تباه شدند: دوستي كه اندازه نگاه نداشت و دشمني كه بغض- مرا- در دل كاشت). يادگار امام احياء تفكر ديني، تمدن اسلامي و بازگشت به معنويت را پيام انقلاب اسلامي خواند و يادآور شد: قرائت غلط از اين پيام در جرياناتي چون داعش نمود پيدا مي‌كند كه نمي‌توان آن را فرزند مشروع و خود خواسته انقلاب اسلامي ايران خواند و از سوي ديگر مخالفيني هستند كه از سردمداران كفر جهاني ريشه مي‌گيرند و اين معنويت را بر نمي‌تابند.
وي افزود: در ميان اين مخالفت‌ها و برداشت‌هاي غلط، صاحبان انديشه انقلاب موظفند كه پيرايه‌هاي افراط و تفريط را از گفتمان سياسي امام و انقلاب اسلامي بزدايند. ما بايد در مقابل اين پيرايه‌ها كه از يكسو در بنيادگرايي اهل سنت در داعش بروز مي‌يابد و بازگشتي مرتجعانه، مبتذل و خبيث است كه در هيچ دوره‌اي قابل دفاع نيست و از طرف ديگر در قالب جريانات مخالف احياء معنويت در جامعه انساني بروز مي‌يابد، بايستيم.
سيد حسن خميني دوره‌هاي 40، 50ساله را مقطع كودكي گفتمان‌هاي اثرگذار دانست و يادآور شد: گفتمان انقلاب اسلامي به تازگي شراره گرفته است و يكي دو نسل بايد بگذرد تا به اوج خود برسد و سپس به مرحله ثمردهي برسد؛ همان‌گونه كه در ساير گفتمان‌هاي تاريخي ديده‌ايم در دوره‌هاي ده تا 15 سال اول جوانه مي‌زنند و سپس رشد مي‌كنند اما اگر امروز از اين گفتمان مراقبت نكنيم، آسيب‌هاي آن را شناسايي نكنيم و كساني كه صاحبان، حافظان و حاملان اين گفتمان هستند واقعا متعلق به آن نباشند گفتمان انقلاب اسلامي ممكن است به ضدخود
تبديل شود.
وي ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامي فراتر از گفتمان سياسي است و بايد آن را گفتمان اسلام حقيقي دانست كه بر گرفته از انديشه مهدويت راستين است؛گفتماني كه بازگشت جامعه جهاني به معنويت، دين، خدا و تاثيرگذاري عالم ماوراء‌الطبيعه در زندگي ماست و مغاير است با انواع و اقسام گفتمان‌ها كه عمدا يا غير عمد براي گمراهي آن ايجاد شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون