• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3532 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

سيدعباس عراقچي در پاسخ به رسانه‌هاي ژاپني

آماده‌ايم اختلاف‌هابا عربستان را حل كنيم

سيدعباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه كه سابقه حضور در سفارتخانه ايران در ژاپن را هم در كارنامه خود دارد، از فرصت شركت در سخنراني در نشست مركز مطالعات بين‌المللي سياست عمومي ژاپن استفاده كرده و ديدارهاي رسمي و غيررسمي را هم در توكيو پيش برده است. روز گذشته، عراقچي در توكيو با «سومي ياما» معاون وزير خارجه ژاپن و اعضاي شوراي بين‌المللي تعاملات دوستانه ژاپن ديدار كرد و همچنين در باشگاه ملي رسانه‌هاي اين كشور به سوالات اهالي رسانه پاسخ داد.  سوگي ياما كه همتاي ژاپني عراقچي به حساب مي‌آيد در ديدار با وي حصول توافق هسته‌اي و اجرايي شدن برجام را تبريك گفت و اظهار داشت: به دست آمدن اين توافق، موجب شد تا تصوير ايران در منطقه به نحو مثبت و موثري تغيير كند. ژاپن از حصول و اجراي برنامه جامع اقدام مشترك استقبال مي‌كند و آن را يك دستاورد تاريخي مي‌داند. اميدواريم با توجه به شرايط مطلوبي كه براي ايران نه تنها در منطقه، بلكه در جامعه بين‌الملل پديد آمده است، ايران همچنان به ايفاي نقش موثر و مهم خود در ثبات و امنيت منطقه ادامه دهد. ژاپن نيز علاقه‌مند است تا در اين راستا در مسائل مختلف منطقه با ايران همكاري داشته باشد. ما علاقه‌منديم علاوه بر مراودات تجاري و بازرگاني براي گسترش هرچه بيشتر روابط به ويژه روابط سياسي و تبادل نظر در اين زمينه تلاش كنيم چرا كه معتقديم ظرفيت‌هاي توسعه روابط بين ايران و ژاپن بسيار زياد است و مي‌توان همكاري‌هاي ارزشمندي را بين دو كشور دنبال كرد. عراقچي نيز در اين ديدار به روابط دو كشور در دوران قبل از برجام و بعد از آن اشاره كرد و گفت: جاي بسي خرسندي است كه دو دولت حتي در زمان تحريم‌ها نيز توانستند كانال‌ها و ظرفيت‌هاي ارتباطي خود را حفظ كنند. حساب پرداخت ويژه (SPA) كه در دوران تحريم و با تلاش دولت ژاپن افتتاح شد، كمك كرد تا نيازهاي دارويي و پزشكي ايران در دوران مذاكرات، تامين شود كه قابل تقدير است.

نمي خواهيم ژاپن تنها خريدار نفت ما باشد
سيد عباس عراقچي در جمع خبرنگاران ژاپني در باشگاه ملي رسانه‌هاي اين كشور (JNPC) در ابتدا با اشاره به حضور قبلي خود در اين باشگاه در هشت سال قبل گفت: من همان زمان در جمع شما گفتم كه بحران هسته‌اي دير يا زود پايان خواهد يافت و الان خوشحالم كه مي‌بينم چهار ماه پس از اجرايي شدن برجام، ايران و ژاپن در حال توسعه ظرفيت‌هاي سياسي و اقتصادي در روابط دوجانبه هستند و در اين راستا، آقاي آبه نخست‌وزير ژاپن قصد دارند به زودي به ايران سفر كنند. معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه با بيان اينكه از نگاه ما استفاده از رويكرد برد - برد يك الگوست كه در ساير مسائل جهاني هم مي‌تواند پيش برود، عنوان كرد: روابط ايران و ژاپن هم مي‌تواند مبتني بر اين رويكرد توسعه يابد و زمينه‌هاي زيادي وجود دارد كه مي‌تواند موجب انتفاع هر دو كشور شود. ما نمي‌خواهيم ژاپن فقط خريدار نفت از ايران باشد، ما مي‌خواهيم شاهد سرمايه‌گذاري ژاپن در اين صنايع باشيم تا موجب بهره‌مندي هر دو كشور باشد.  عراقچي در پاسخ به پرسشي درباره قطع روابط ايران از سوي عربستان، گفت: ما عربستان را يكي از كشورهاي مهم جهان اسلام مي‌دانيم. من فكر مي‌كنم اقدام عربستان به قطع روابط با ايران ناشي از يك اشتباه محاسباتي بود. سياست ما ثبات و صلح در منطقه است و در اين راستا آمادگي داريم مسائل‌مان را با كشورهاي منطقه از جمله عربستان از طريق گفت‌وگو حل كنيم.  رييس ستاد اجرايي برجام در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره نحوه رفع موانع همكاري مالي پس از برجام تصريح كرد: تحريم‌هاي اروپا، امريكا و شوراي امنيت طي توافقي كه در برجام صورت گرفته بود برداشته شده است. هم اروپا و هم امريكا راهنماي لغو تحريم‌ها را به صورت دستورالعمل در سايت اتحاديه اروپا يا وزارت خزانه‌داري قرار داده‌اند و همه شركت‌ها مي‌توانند به آن رجوع كنند. اما درباره اينكه در صحنه عمل همكاري‌هاي اقتصادي شروع شده يا نه بايد گفت ما به زمان بيشتري
 نياز داريم. خيلي از شركت‌ها و بانك‌ها هنوز در تصور دوران پيش از برجام هستند و تصوري از رفع تحريم‌ها ندارند و قدري زمان نياز دارند تا نسبت به شرايط پساتحريم مطمئن شوند. من فكر مي‌كنم به اندازه چهار ماهي كه از اجراي برجام گذشته پيشرفت همكاري اقتصادي با ايران مناسب بوده ولي هنوز به زمان بيشتري نياز داريم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون