ابن خلدون جامعهشناس و تقيآزاد ارمكي
سياستنامه: روزنامه اعتماد پيش از اين، طي گفتوگويي با تقي آزادارمكي (در تاريخ 16 شهريور 94) نظرات جديد و البته متفاوت او در مورد ابن خلدون را منتشر كرده بود كه مورد توجه صاحبنظران اين حوزه و جامعهشناسان قرار گرفت. ارمكي در آن گفتوگو در تقابل با نظرات پيشين خود در مورد ابن خلدون مدعي شده بود كه ابنخلدون متفكر مدرني نبوده و مدرن جلوه دادن وي «كلك غربي ها» بوده است. نويسنده كتاب «جامعهشناسي ابنخلدون» در همان مصاحبه با «اعتماد» با بيان اينكه «نظريه ابنخلدون را ميتوانيم براي وضعيتهايي به كار ببريم كه كانون آنها مناسبات قومي، قبايلي است و نه مناسبات مدرن»، تاكيد كرد: مشخصا در رابطه با ايران نظريه ابنخلدون بخشهايي از حكومت صفوي و قاجار را ميتواند تبيين كند و به عنوان مثال اين نظريه به كار تحليل دوران پهلوي نميآيد. ارمكي همچنين تاكيد كرده بود اگر اين ادعا درست باشد غربيها به ما كلك زدند كه ابنخلدون را مدرن معرفي كردهاند. به اعتقاد او از دل ابنخلدون جامعهشناسي اسلامي بيرون نميآيد؛ ابنخلدون جامعهشناسي سنت يا جامعه سنتي است، تا اينكه جامعهشناسي اسلامي باشد چراكه جامعهشناسي اسلامي دغدغههاي ديگري دارد. در صورتي كه ابنخلدون اصلا جاي بحث مفروضات ديني و دغدغه آن را ندارد و خيلي از كساني كه الان در جامعهشناسي ديني كار ميكنند اشتباهشان اين است كه فكر ميكنند ابنخلدون به آنها كمك ميكند كه چيزي و آلترناتيويي براي جامعهشناسي غربي پيدا كنند؛ در صورتي كه ابنخلدون بخشي از جامعهشناسي غربي است و نه آلترناتيوي براي آن. ارمكي بعد از بازخوردهاي متعدد و متنوع مباحتي كه از گفتوگوي خود با «اعتماد» دريافت كرده بود در نشستي با عنوان «ابن خلدون و جامعهشناسي اسلامي» حاضر شد و طي يك سخنراني مفصل به ادامه خوانش جديد خود از ابنخلدون و آثار او پرداخت كه مشروح آن در تاريخ سوم آذر سال گذشته در صفحه «سياستنامه» روزنامه «اعتماد» منتشر شد.