• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3544 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ خرداد

مصوبات سختگيرانه ستاد كشوري مبارزه با دخانيات

انتقادهاي وزير بهداشت به تبليغ سيگار در فيلم‌ها و سريال‌ها

اعتماد| اعضاي ستاد كشوري كنترل و مبارزه با دخانيات در دهمين جلسه اين ستاد كه روز گذشته به رياست وزير بهداشت تشكيل شد، ممنوعيت واردات 28 برند سيگار در سال 95، اجراي جريمه دو الي 220 ميليون ريالي تخلف از قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات، ممنوعيت عرضه محصولات دخاني در دكه‌هاي مطبوعاتي، ممنوعيت نمايش و تبليغ استعمال دخانيات در تمام برنامه‌هاي نمايشي، الزام دريافت مجوز براي تمام فروشندگان مواد دخاني تا ابتداي تير ماه سال جاري با مراجعه به سامانه اينترنتي مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات وزارت صنعت، معدن و تجارت و ممنوعيت عرضه تنباكوي معطر از ابتداي مهر ماه امسال را در حالي تصويب كردند كه مصوبات اين جلسه در صورت موافقت وزراي عضو ستاد و تصويب كامل، با ابلاغ رييس‌جمهور اجرايي مي‌شود.
همچنين به صفر رساندن تبليغات برندهاي سيگار در كشور، يكسان‌سازي پاكت‌هاي سيگار، پلمب واحدهاي صنفي بدون مجوز عرضه مواد دخاني و ممنوعيت عرضه هر نوع قليان در اماكن فاقد مجوز ارايه قليان از ديگر مصوبات اين جلسه بود.
خسرو صادق نيت؛ رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت هم از ابلاغ و اجراي ممنوعيت توليد و واردات سيگارهاي الكترونيك در كشور ابلاغ مصوبه جمع‌آوري قفسه‌هاي سيگار، اجرايي شدن كامل سامانه عاملان مجاز فروش دخانيات و اعمال كد رهگيري روي تمام پاكت‌هاي سيگار قانوني تا پايان امسال خبر داد و در حالي كه به گفته وي، ايران در سال 94 با مصوبه مجلس به پروتكل ريشه‌كني تجارت غير قانوني دخانيات پيوست كه هدف آن كاهش 30 درصدي قاچاق سيگار تا سال 1404 است، خبر داد كه فقط ۳۴ هزار و ۹۲۵ مركز عمومي مجاز به عرضه قليان هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحاديه قهوه‌داران، موظف شده‌اند به هيچ واحد صنفي، ديگر، مجوز عرضه قليان را ندهند و به مرور مجوز عرضه قليان از پروانه كسب قهوه‌داراني كه اكنون مجوز عرضه اين كالا را دارند، حذف مي‌شود.
علي اصغر رمزي؛ رييس مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات وزارت صنعت هم در اين جلسه اعلام كرد كه طبق قانون، فقط خواروبارفروشي‌ها، سوپرماركت‌ها و سقط‌فروشي‌هاي داراي مجوز عرضه مواد دخاني مجاز به فروش سيگار هستند و شرط تمديد اين مجوز هم اين است كه حداقل يكصدمتر با مراكز آموزشي و مدارس فاصله داشته باشند، سيگار قاچاق نفروشند؛ سيگار به افراد زير 18 سال عرضه نكنند و فروش نخي سيگار هم نداشته باشند و با ارتكاب حتي يك‌بار تخلف پلمب مي‌شوند و ديگر پروانه فروش محصولات دخاني به آنها داده نمي‌شود.
اما سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي؛ وزير بهداشت در اين جلسه با انتقاد از غيبت هميشگي قوه قضاييه و صدا و سيما در ستاد كشوري مبارزه با دخانيات، از عملكرد وزارت ارشاد در امر مبارزه با دخانيات نيز انتقاد كرد و گفت: «ما اگر خودمان آلوده به دود سيگار و قليان باشيم نمي‌توانيم با وعظ و توصيه با دخانيات مبارزه كنيم. بيش از هشت ميليون نفر در كشور از سيگار و مواد دخاني استفاده مي‌كنند و سيگار به عنوان دروازه ورود به اعتياد شناخته مي‌شود و اعتياد يكي از مصيبت‌هاي جامعه ما است. اين يك واقعيت علمي است كه 90 درصد سرطان‌هاي ريه و 75 درصد سرطان دهان و دستگاه گوارش و بخش عمده سرطان‌هاي مثانه و معده به خاطر مصرف دخانيات است و عوارض دخانيات، هر سال ميلياردها ميليارد تومان هزينه بر دوش ايرانيان مي‌گذارد. اگر با همين روند جلو برويم تا 40 سال آينده؛ ايران، ‌مصر و پاكستان بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان دخانيات در جهان خواهند بود. قاچاق مواد دخاني نيز يكي از مصيبت‌هاي كشور است، تا زماني كه نتوانيم جلوي قاچاق را بگيريم نمي‌توانيم اقتصاد مقاومتي را اجرا كنيم. چطور دستگاه‌هاي مبارزه با قاچاق مي‌توانند جلوي قاچاق اسلحه را بگيرند. ‌سيگار هم مانند اسلحه آدم مي‌كشد در حالي كه بسيار بيشتر آدم مي‌كشد اما جلوي قاچاق آن گرفته نمي‌شود. وقتي كه يكي از بازيگران در سريال شهرزاد سيگار مي‌كشد از فرزند من و جواناني كه از هنرپيشه‌ها الگو‌برداري مي‌كنند چه انتظاري داريم؟ مردم كمترين تقصير را در افزايش مصرف دخانيات دارند و بيشترين تقصير مربوط به ما مسوولان و سياستمداران است.»

 

خطر تبديل شدن به بزرگ‌تر ين مصرف‌كننده دخانيات جهان

90 درصد سرطان‌هاي ريه و 75 درصد سرطان دهان و دستگاه گوارش و بخش عمده سرطان‌هاي مثانه و معده به خاطر مصرف دخانيات است و عوارض دخانيات، هر سال ميلياردها ميليارد تومان هزينه بر دوش ايرانيان مي‌گذارد. اگر با همين روند جلو برويم تا 40 سال آينده؛ ايران، ‌مصر و پاكستان بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان دخانيات در جهان خواهند بود. قاچاق مواد دخاني نيز يكي از مصيبت‌هاي كشور است، تا زماني كه نتوانيم جلوي قاچاق را بگيريم نمي‌توانيم اقتصاد مقاومتي را اجرا كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون