• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3547 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ خرداد

يك تصميم مناسب

فريد ضياالملكي كارشناس بانكي

ادغام بانك‌ها چه در ايران و چه در سطح جهاني، پديده‌ تازه‌اي نيست. پيش از انقلاب بيش از 30 بانك در كشور فعاليت داشتند كه پس از انقلاب با ادغام اين بانك‌ها در يكديگر، 9 بانك در كشور به وجود آمد. در سطح بين‌المللي هم بارها ديده شده بانك‌هاي ضعيف‌تر توسط بانك‌هاي قوي‌تر خريداري شدند. بنابراين بحثي كه توسط مسوولان بانك مركزي مطرح مي‌شود، بحث تازه‌اي نيست و بارها هم نتايج مثبتي از اين اقدام حاصل شده است.
هدف اصلي از ادغام بانك‌ها بايد حفاظت از سپرده‌هاي مردم باشد، به بيان ديگر بانك‌هاي زيان‌ده كه ممكن است دارايي مردم را با خطر روبه‌رو كنند بايد در اولويت چنين پروسه‌اي قرار داشته باشند. و با توجه به مشكلاتي كه نظام بانكي ايران با آن درگير است، يكي از راهكارها ادغام بانك‌ها است. ادغام بانك‌ها با يكديگر بايد نظام بانكي قوي‌تر و معتبرتري به وجود آورد كه بتواند تسهيلات مطلوبي را در اختيار توليدكنندگان و مردم قرار دهد. همچنين اين كار مي‌تواند به نظارت دقيق‌تر بانك مركزي بر نظام پولي و مالي كشور ياري برساند.
اوايل انقلاب بيش از 30 موسسه مالي و بانكي داشتيم و ادغام آنها 9 بانك به وجود آورد. ادغام بانك‌ها سياست شدني است و تجربه گذشته را هم داريم در اين رابطه. معمولا در جهان براي اينكه بانك‌هاي كوچك سپرده‌سرمايه‌گذاران در معرض خطر قرار نگيرد چنين كاري مي‌كنند. امروز هم بهتر است بانك‌هاي ضعيف چنين كنند و بانك قوي به وجودآيد. ادغام بانك‌ها در شرايط فعلي كشور، تصميمي درست است و مي‌تواند كيفيت نظام بانكي در كشور را ارتقا دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون