• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3547 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ خرداد

هشدار نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي

ضرورت محرمانه بودن اطلاعات ارايه شده به آژانس

 نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر لزوم پايبندي 1+5 به تعهدات‌شان براساس برجام تاكيد كرد و هشدار داد طرف‌هاي مقابل از هر اقدام ناسازگار با متن، روح و نيت برجام كه اجراي موفقيت‌آميز آن را تضعيف كند، پرهيز كنند. رضا نجفي، سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز گذشته در جريان برگزاري نشست شوراي حكام آژانس با انتقاد از سرعت ناكافي اجراي موافقتنامه‌هاي تجاري و اقتصادي با ديگر كشورها در دوره پسابرجام، مسووليت‌پذيري ديگر طرف‌هاي برجام در امر اجراي تعهدات خود را شرط ماندگاري اين توافق دانست.
نجفي گفت: از زماني كه كليه مفاد قطعنامه‌هاي گذشته شوراي امنيت سازمان ملل متحد و نيز قطعنامه‌هاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره مساله هسته‌اي ايران مختومه شدند، ايران به اجراي كامل سهم خود از توافق ادامه داده كه اين امر مورد نظارت و تاييد آژانس قرار گرفته‌ است. همان‌گونه كه از ابتداي شروع اين روند متذكر شده‌ايم اجراي متقابل و كامل تعهدات گروه 1+5 مبناي اصلي برجام و بخش حياتي توافق براي حفظ آن است. لغو كامل كليه تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و كليه تحريم‌هاي مرتبط هسته‌اي يك جانبه يا چند جانبه كه قانونا محقق شده است، بايد به همكاري بيشتر با ايران در همه زمينه‌ها منتهي شود.
حسن نيت در كنار قرائت بيانيه لازم است
سفير و نماينده كشورمان در آژانس در ارزيابي فعاليت‌هاي دوره پسابرجام اظهار داشت: هر چند نتايج برجام در زمينه همكاري با ايران پيشرفت داشته است و موافقتنامه‌هاي جديدي در زمينه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه‌هاي اقتصاد و تجارت امضا مي‌شوند، ولي سرعت اجراي آنها كافي نيست. گروه كشورهاي 1+5 براي اجراي برجام «با حسن نيت و در فضايي سازنده مبتني بر احترام متقابل و اجتناب از هر گونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نيت برجام كه اجراي موفقيت‌آميز آن را تضعيف كند» از مسووليتي مشخص برخوردار هستند. قرائت بيانيه تنها كافي نيست. آنان بايد حسن نيت خويش را در صحنه عمل بروز دهند.
 اطلاعات ارايه شده به آژانس بايد محرمانه باقي بماند
نجفي در بيانيه خود همچنين بر ضرورت حفظ محرمانه بودن اطلاعات ارايه شده به آژانس تاكيد كرد و گفت: بار ديگر يادآوري مي‌شود كه علاوه بر مفاد موافقتنامه جامع پادمان‌ها و ماده 5 پروتكل اضافي در مورد حفاظت از اطلاعات محرمانه، متن برجام نيز به روشني از آژانس مي‌خواهد «تا براي حفاظت از اسرار بازرگاني، فناوري و صنعتي و همچنين ديگر اطلاعات محرمانه‌اي كه به آگاهي آن رسانده مي‌شود، هرگونه اقدام احتياطي را معمول دارد». از آنجا كه به مرحله‌اي مهم در امر اجراي پروتكل اضافي درباره اعلاميه ابتدايي نزديك مي‌شويم، اين كوشش‌ها بايد دو چندان شوند.
وي همچنين با تشكر از كوشش‌هاي آژانس در خصوص نظارت و راستي‌آزمايي برنامه اقدام جامع مشترك (برجام) در ايران متذكر شد كه به نظر ايران متن گزارش‌هاي مديركل آژانس در خصوص اجراي برجام هنوز هم مي‌تواند با اجتناب از طرح برخي اطلاعات غيرضروري در آن كوتاه‌تر شود.
امريكا: به راستي‌آزمايي آژانس در برجام، اطمينان كامل داريم
در تحولي جداگانه، نمايندگي نهادهاي امريكايي مستقر در وين، با خرسندي از گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره التزام ايران به برجام تاكيد كرد، واشنگتن به راستي‌آزمايي آژانس اطمينان كامل دارد. به گزارش فارس، نمايندگي امريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ضمن استقبال از گزارش اخير اين نهاد بين‌المللي درباره راستي‌آزمايي مبني بر رعايت تعهدات برجامي ايران، خواستار تخصيص بودجه مورد نياز براي اين نهاد بين‌المللي شد. اين نهاد دولت امريكا تاكيد كرد: «از زمان اجراي توافق تاريخي برجام، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به نقش حساس و كليدي خود در راستي‌آزمايي اجراي تدابير و اقدامات هسته‌اي ايران ادامه مي‌دهد. شركاي برجام، شوراي امنيت سازمان ملل و شوراي حكام به دبيرخانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مسووليت ويژه آن براي راستي‌آزمايي و نظارت بر تعهدات هسته‌اي اعتماد دارد. تداوم راستي‌آزمايي و نظارت براي اطمينان يافتن از اينكه برنامه هسته‌اي ايران منحصرا صلح‌آميز است و خواهد بود، حياتي و ضروري است. برجام يك توافق مشروع و جامع است. ايران براي ايجاد اعتماد و حفظ اطمينان جامعه بين‌المللي بايد كاملا همه مفاد آن در زمان درخواست شده را رعايت كند. تدابير شفاف‌سازي و راستي‌آزمايي مندرج در متمم برجام توسعه يافته اما اختيارات موجود در توافق پادماني ايران و پروتكل الحاقي را لغو نمي‌كند و جانشين آنها نمي‌شود. هرگونه نگراني‌هاي جديد و معتبر درباره فعاليت‌هاي اعلام نشده يا فاقد مجوز هسته‌اي مي‌تواند توسط آژانس دنبال شود و بايد چنين شود و ما اطمينان داريم كه آژانس چنين خواهد كرد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون