• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3547 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ خرداد

در جلسه هيات دولت تصويب شد

ابلاغ برنامه‌هايي براي حل معضل آلودگي هوا به دستگاه‌ها

هيات وزيران در جلسه روز گذشته با رياست رييس‌جمهوري، ضمن بررسي گزارش معاونت اجرايي رييس‌جمهوري درخصوص «برنامه كاهش آلودگي هواي كلانشهرها»، برنامه‌ريزي‌هاي كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلندمدت دولت براي حل اين معضل را تصويب و جهت اجرا به دستگاه‌هاي مختلف ابلاغ كرد.
به گزارش ايرنا، در اين گزارش با اشاره به ضرورت مقابله با انتشار آلاينده‌هاي ناشي از منابع متحرك در كلان‌شهرها با اتكا به نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي آمده است: نخستين دستاورد اين برنامه‌ريزي در طول يك سال، كاهش 1/15 درصدي آلاينده‌هاي گازي و 1/17 درصدي ذرات معلق در پايتخت خواهد بود و از ديگر مزاياي آن كاهش مصرف سوخت در كشور است.
در راستاي اجراي يك ساله احكام بسته مالي برنامه كاهش آلودگي هواي كلان‌شهرها، دولت، بانك مركزي را موظف به تامين مبلغ 2200 ميليارد تومان تسهيلات با نرخ 20 درصد از طريق بانك‌هاي عامل (ملي، ملت، تجارت، صادرات و توسعه تعاون) جهت نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي بار و مسافر كلانشهرها كرده است.
همچنين وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است انعقاد قرار داد خودروسازان مربوط به بانك‌هاي عامل ذيربط تعيين شده از سوي بانك مركزي را به نحوي پيگيري و اجرايي كند كه 10 واحد درصد از نرخ تسهيلات فوق الذكر از محل تخفيف قيمت خودرو‌هاي مورد نظر تامين شود.
هيات وزيران سازمان مديريت وبرنامه‌ريزي كشور را نيز موظف كرد تا سهم كمك بلاعوض دولت در اجراي طرح نوسازي هر يك از خودروهاي مورد نظر را از محل قانون بودجه سال 1395 تخصيص داده و پرداخت كرده و شهرداري‌هاي متقاضي مابقي قيمت خودروهاي مورد درخواست را (ازطريق سهم آورده متقاضي و منابع داخلي شهرداري) تامين كند.
وزارت امور اقتصادي و دارايي (گمرك جمهوري اسلامي ايران) هم موظف به اجراي كامل معافيت از پرداخت سود بازرگاني در مورد خودروهاي فرسوده موضوع اين برنامه خواهد بود.
نوسازي خودكار ناوگان حمل و نقل عمومي بدون مداخله تصديگرانه دولت، از برنامه‌هاي بلندمدت كاهش آلودگي هواي كلانشهرهاست كه تحقق اين امر از طريق كاهش ميزان انتشار از منابع متحرك، بالابردن هزينه نگهداري خودروهاي فرسوده به وسيله وضع عوارض، محدوديت ترددي و...، توليد خودرو و سوخت با كيفيت و قيمت رقابتي، ساماندهي اقتصاد حمل ونقل عمومي و واقعي شدن قيمت سوخت و تخصيص يارانه آزاد شده به توسعه حمل و نقل عمومي امكان پذير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون