• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3557 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱ تير

ادعاي منابع اسراييلي در خصوص مذاكره هرتزوگ و عباس

افشاي توافقي كه اجرايي نشد

مذاكرات صلح ميان فلسطين و رژيم صهيونيستي سال‌هاست در اغما به سر مي‌برد اما هرروز خبر تازه‌اي از مذاكرات و رايزني‌هاي پشت پرده  ميان برخي چهره‌هاي فلسطيني و مقام‌هاي اسراييلي منتشر مي‌شود. روز گذشته خبري منتشر شد كه مي‌توانست تبديل به يك توافق تاريخي در اراضي اشغالي شود. رسانه‌هاي اسراييلي خبري را افشا كردند كه در آستانه انتخابات سال 2015 اسحاق هرتزوگ، رييس حزب كارگر رژيم اسراييل دست به يك معامله بزرگ و چشمگير با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني زده بود كه شامل اعطاي امتيازات گسترده به فلسطيني‌ها مي‌شد. اين خبر بر مبناي كپي سندي منتشر شد كه كانال 10 تلويزيون رژيم اسراييل آن را به دست  آورده بود. طبق اين موافقتنامه صد درصد مناطق مورد مناقشه به كنترل حكومت خودگردان فلسطين در مي‌آيد و دو طرف بر سر بيت المقدس به توافق رسيده بودند. علاوه بر اين بنا بود كه آوارگان فلسطيني به صورت نمادين به خاك خود بازگردند و همچنين دو طرف بر سر دادن غرامت به آوارگان فلسطيني به توافق رسيده بودند. اين سند مي‌توانست به عنوان پايه‌اي براي يك توافق صلح در آينده ميان اسراييل و حكومت خودگردان فلسطيني در نظر گرفته شود كه در صورت پيروزي هرتزوگ در انتخابات به اجرا برسد.
هرتزوگ درباره مسجد مبارك‌الاقصي هم وعده استقرار نيروهاي بين‌المللي چند مليتي را داده بود اما بر اين مساله تاكيد داشت كه ديوار براق يا همان ديوار ندبه صهيونيست‌ها، تحت حاكميت اسراييل باشد. در بخش ديگري از اين توافق درباره آوارگان فلسطيني تاكيد شده بود كه اين مساله بايد بر اساس طرح صلح عربي و قطعنامه شماره 194 شوراي امنيت حل و فصل شود. اين قطعنامه خواستار پرداخت غرامت به آوارگان فلسطيني و بازگشت اين افراد به فلسطين اشغالي سال 1948  شده بود.
هرتزوگ و عباس درباره پرونده‌هاي امنيتي هم توافق كردند كه نظاميان صهيونيست به صورت نمادين در منطقه اغوار حضور داشته باشند و نيروي امنيتي مشتركي از اسراييل، اردن و تشكيلات خودگردان براي مقابله با عمليات‌هاي مقاومتي فلسطينيان تشكيل شود. گفتني است هرتزوگ در تماس تلفني با كانال 10 رژيم صهيونيستي اين خبر را تاييد كرد. او در اين تماس تاكيد كرد كه من موج اين درگيري‌ها را پيش‌بيني مي‌كردم و قصد داشتم تا از اين موضوع جلوگيري كنم زيرا بر اين باورم كه نمي‌توان تمام تهديدات را به وسيله قدرت نظامي از بين برد.
اما پس از شكست هرتزوگ در انتخابات سال 2015 عملا تمام اين توافق به كنار گذاشته شد و طرف‌هاي فلسطيني و اسراييلي پر تنش‌ترين روزهاي خود را سپري مي‌كنند و نه‌تنها در حال حاضر اميدي براي بازگشت فلسطيني‌ها به مرزهاي مورد مناقشه در يك توافق صلح وجود ندارد، بلكه بودجه‌ها براي تخريب خانه‌هاي فلسطيني و ادامه شهرك‌سازي‌ها نيز افزايش يافته است.
طبق گفته سخنگوي دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي، تل‌آويو اختصاص مبلغ 18 ميليون دلار اضافي به طرح‌هاي شهرك‌سازي در كرانه باختري را تصويب كرده است. در بيانيه منتشر شده از سوي دفتر نتانياهو آمده كه اختصاص بودجه جديد با هدف حمايت از طرح‌هاي تجاري كوچك، توسعه گردشگري و تقويت امنيت در شهرك‌ها صورت گرفته است.
در حال حاضر نزديك به 600 هزار صهيونيست در شهرك‌هاي ساخته شده در كرانه باختري و قدس اشغالي زندگي مي‌كنند. بيشتر كشورهاي جهان ساخت شهرك‌هاي صهيونيستي در اراضي اشغالي فلسطين را محكوم كرده و آن را اقدامي غيرقانوني مي‌دانند. رژيم صهيونيستي نيز به دليل ادامه شهرك‌‌سازي‌ها به‌شدت مورد انتقاد است. نمايندگان مخالف اسراييلي با اعتراض به اين تصميم اظهار داشتند اسراييل به جاي اينكه براي تقويت امنيت محيط خارجي اراضي اشغالي تلاش كند. بودجه‌ها را براي شركت‌هايي هدر مي‌دهد كه به امنيت اسراييلي‌ها ما
ضربه مي‌زند. جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا نيز مجددا بر موضع‌گيري واشنگتن نسبت به ساخت شهرك‌هاي جديد تاكيد و اعلام كرد: موضع‌گيري ما در مورد ساخت شهرك‌ها روشن و استوار است. ما به‌شدت مخالف تمامي فعاليت‌هاي شهرك‌سازي كه به روند صلح ضربه مي‌زند، هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون