• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3560 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۵ تير

يك نوك بيني تا «يوسين بولت»

وحيد جعفري

يوزپلنگ ايراني باز ركورد زد تا در آستانه بازي‌هاي تابستاني ريو، اميدوارمان كند به موفقيت در المپيك. حسن تفتيان در رقابت‌هاي «world challenge» مادريد اسپانيا خوش درخشيد و با زدن ركورد ايران كه در اختيار خودش بود، قهرمان اين مسابقات شد. او حالا تنها 39 صدم ثانيه يعني يك نوك بيني با «يوسين بولت» افسانه‌اي فاصله دارد، كمتر از نيم ثانيه لعنتي ناقابل و كم كردن اين فاصل اندك آسان نيست؛ اما غير ممكن هم نيست. يوسين بولت جاماييكايي نخستين‌بار ركورد دو ۱۰۰ متر را در ۳۱ مه ۲۰۰۸ در مسابقات جايزه بزرگ ريباك در نيويورك به ۹ ثانيه و ۷۲ صدم ثانيه كاهش داد، كه دو صدم ثانيه بهتر از ركورد هموطنش «آسافا پاول» بود. بولت در المپيك پكن توانست سه مدال طلا كسب كند و همزمان ركورد دنيا و المپيك را در سه ماده دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر امدادي، بشكند. او در پكن توانست ركورد دنيا را در ماده ۱۰۰ متر به 69/9 ثانيه ترقي دهد. سريع‌ترين مرد جهان در المپيك ۲۰۱۲ لندن هم سه مدال طلاي خود را در اين سه ماده تكرار كرد و ۱۰۰ متر را ظرف ۹ ثانيه و ۶۳ صدم ثانيه طي كرده و ركورد المپيك را ۶ صدم ثانيه بهبود بخشيد. حالا يوزپلنگ ايراني در تعقيب پلنگ سياه جاماييكايي‌هاست و البته قبل از يوسين بولت بايد با رقباي زياد ديگري چون بي‌توجهي مسوولان، كمبود امكانات، بي‌مهري‌ها و... در داخل ايران رقابت كند و تازه بعدش برسد به برزيل.

تفتيان ركورد زد و قهرمان شد

حسن تفتيان در سي و چهارمين دوره رقابت‌هاي دووميداني ورلد چلنج مادريد ركورد 10 ثانيه و 4 صدم ثانيه را برجاي گذاشت و به مقام قهرماني رسيد. او با ثبت اين زمان ركورد ايران را كه در اختيار خودش بود بهبود بخشيد. ركورد قبلي دوي 100 متر ايران اين ماده 10 ثانيه و 10 صدم ثانيه بود. او در فينال اين رقابت‌ها با هفت دونده رقابت كرد. «برونو هوتلانو» از اسپانيا با 06/10 و «كمار هايمن» از جزيزه هايمن با 13/10 دوم و سوم شدند. تفتيان در حال رسيدن به زمان زير 10 ثانيه است و اگر موفق به اين كار شود سومين سفيدپوستي خواهد بود كه 100 متر را زير 10 ثانيه دويده است. رسيدن به زير 10 ثانيه يعني رقابت تنگاتنگ با ديگر دوندگان حاضر در المپيك، آن وقت است كه هر كس حتي يك پا چپ بگذارد از ديگران عقب خواهد افتاد، آنجا جاي اشتباه نيست؛ حتي براي بولت افسانه‌اي.

احسان حدادي سوم شد

احسان حدادي پرتابگر ديسك ايران نيز در رقابت‌هاي اسپانيا به مصاف هشت حريف ديگر خود رفت و در پايان به مقام سوم رسيد. در اين رقابت‌ها علاوه بر حدادي، جنيفر فرانك از اسپانيا، يورگ فرناندز از كوبا، مارتين كوپر از استوني، لوييس مارتينز از اسپانيا، مائوريسيو اورتگا از كلمبيا، ماريو پستانو از اسپانيا، الكس روس از ساموئا و لوكاس از اتريش حضور داشتند. حدادي در اين رقابت‌ها با ركورد 10/63 سوم شد. پرتابگران اتريشي و كلمبيايي با 42/64 و 22/64 اول و دوم شدند. حدادي در رقابت‌هاي اشتوتگارت آلمان با ركورد 65/64 قهرمان شده بود.

تفتيان: براي شاد كردن مردم از هيچ چيز دريغ نمي‌كنيم

تفتيان سفير يوزپلنگ ايراني در مورد ركورد زني خود گفت: از اينكه در مسابقه‌هاي مهمي به مانند وردچلنج قهرمان شدم بسيار خوشحالم و اميدوارم اين روند رو به رشد ادامه‌دار باشد. اگر اين مسير ادامه داشته باشد مي‌توانم در المپيك هم شگفتي‌آفرين باشم. رقابت با دووميداني كاران جهان آن هم در دوي 100 متر نيازمند امكانات و حمايت همه‌جانبه است. من در اين مدت به رقابت‌هاي زيادي دعوت شده‌ام اما به دليل اينكه مي‌خواهم در المپيك موفق باشم در بسياري از آنها شركت نمي‌كنم. اين درحالي است كه از نظر مالي اين موضوع به من ضرر مي‌زند اما به اين دليل كه هدف من تنها كسب موفقيت در المپيك است اهميتي نمي‌دهم. بايد خوب تمرين كنم تا به نتيجه مورد نياز برسم. تفتيان درباره اينكه آيا در المپيك هم مي‌توان انتظار ركوردشكني از او داشت يا خير، اظهار كرد: در صورتي كه از مربي و ورزشكار حمايت شود ما مي‌توانيم انتظار كسب موفقيت را داشته باشيم. من دغدغه‌هاي خيلي معمولي و پيش پا افتاده‌اي دارم كه رقيبان من اصلا نمي‌توانند به آن فكر كنند چرا كه هيچگاه با آن روبه رو نبودند. اينكه چنين مسائلي قبل از المپيك باز شود خوب نيست اما واقعيت اين است كه مطالبات من پرداخت نشده و قول‌هايي هم كه به من مي‌دهند عملي نمي‌شود. اميدوارم از اين پس نگاه ويژه‌اي به افرادي مانند من شود كه تمام تلاش و زندگي خود را براي موفقيت كشورشان مي‌گذارند. خوشبختانه شرايط تمريني خوبي دارم و با آرامش تمرين مي‌كنم. به تمام مشكلات و كمبودها بي‌تفاوت هستم و براي رسيدن به هدف خودمان و شاد كردن دل مردم از هيچ چيز دريغ نمي‌كنم. قول مي‌دهم تا جايي كه توان دارم هركاري كه براي به اهتزاز درآمدن پرچم كشورم لازم است انجام بدهم و تمام سختي‌ها را به جان مي‌خرم تا كشورم در ميادين بين‌المللي موفق باشد.

كيهاني: واقعا فوق‌العاده بود

مجيد كيهاني، رييس فدراسيون دووميداني در خصوص قهرماني تفتيان در رقابت‌هاي اسپانيا اظهار داشت: واقعا فوق‌العاده بود. دو مسابقه در دنيا به نام‌هاي ورلدچلنج و ليگ الماس وجود دارد كه همه تلاش مي‌كنند در آن حضور داشته باشند و در چنين شرايطي تفتيان نه تنها موفق به كسب مدال طلا شد، بلكه ركوردي خارق‌العاده را نيز به ثبت رساند كه بسيار ارزشمند است. خوشبختانه برنامه‌ريزي‌ها براي تفتيان جواب داد. افتخار اخير او نيز حاصل تلاش خودش و مربي‌اش، تمركز بر روي تمرينات و همچنين شرايط مطلوب كمپي است كه در آن حضور داشت. كيهاني درباره عنوان سومي احسان حدادي گفت: حدادي به تازگي وارد مسابقات شده است. شب گذشته با او صحبت كردم. قرار است حدادي تا يك ماه آينده در چند رقابت ديگر به ميدان برود و اگر اين مساله محقق شود، مي‌تواند تا المپيك به آمادگي مطلوب دست پيدا كند، البته تمرينات و مسابقات حدادي بستگي به نظر كيم بوخونسف نيز دارد و خيال‌مان از اين بابت راحت است. اين اتفاق بسيار خوشايندي است كه دو نماينده از ايران در ورلد چلنج حضور داشته باشند و هر دو نيز موفق به كسب مدال شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون