لزوم بررسي عبور قطار شهري از شكارگاه خسروپرويز
ايسنا| نخست خبر رسيد كه كشت يونجه و صيفيجات در محوطه تاريخي موسوم به «شكارگاه خسرو» در محوطه جهاني طاقبستان لطمههاي جبرانناپذيري به عرصه اين محوطه وارد كرده و مدتي است حرف و حديثهايي از عبور مونوريل ميرسد كه گويا قصد تكميل آسيبهاي بيشتر به اين محوطه تاريخي را دارد. معاون ميراث فرهنگي پس از بازديد از مجموعه طاق بستان، وضعيت حفاظتي اين سايت باستاني را مثبت ارزيابي كرد و گفت: با اينكه ساماندهي محوطه طاق بستان براي رسيدن به نقطه مطلوب به زمان بيشتري نياز دارد اما نم و رطوبت ناشي از ته نشين شدن آب باران كه يكي از معضلات جدي اين سايت مهم جهاني به شمار ميرفت درحال حاضر رفع شده است. «محمدحسن طالبيان» معاون ميراث فرهنگي كشور در اين رابطه اعلام كرد: درحال حاضر با اقدامات مرمتي و حفاظتي كه در اين سايت صورت گرفته است نم و رطوبت از بين رفته و كاملا خشك شده است. دامنه كوه بستان در كنار چشمهاي جوشان در شمال غربي حاشيه شهر كرمانشاه، آثاري از دوره ساساني شامل سنگ نگاره اردشير دوم و دو ايوان سنگي كوچك و بزرگ با تصاوير نقش بسته از شكار گوزن و گراز كه نخستين انيميشن صخرهاي جهان لقب گرفته بر سينه سترگش به يادگار دارد. با اين وجود اين سايت مهم باستاني در سالهاي اخير با چالش جدي نفوذ رطوبت مواجه شده بود. معاون ميراث فرهنگي كشور همچنين اعلام كرد: در ضلع جنوبي طاق بستان بخشي از پلاكها آزادسازي شده است و قرار است كه كل مجموعه و خيابان پيادهسازي شود تا از اين طريق كل مجموعه باستاني يكپارچگي خود را حفظ كند. طالبيان همچنين به عبور قطار شهري از شكارگاه اشاره كرد و گفت: از آنجايي كه مسوولان شهري اصرار دارند كه قطار شهري از شكارگاه و از زيرزمين با عمق 16 تا 20 متر عبور كند جلسهاي با معاون عمراني و مسوولان و مديران شهري اين استان گذاشته و قرار شد كه نقشههاي فني اين طرح به شوراي فني استان كرمانشاه و سازمان ميراث فرهنگي كشور ارسال شود. او تاكيد كرد: تا زماني كه پروژه عبور قطار شهري از شكارگاه مورد ارزيابي دقيق و آسيبشناسي قرار نگيرد اجرايي نميشود و هر اقدام و تصميم در اين زمينه زماني صورت ميگيرد كه اثرات منفي و مثبت اين پروژه به صورت دقيق ارزيابي و بررسي شود.