• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3565 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۲ تير

اسكار منتظر پاسخ مثبت كارگردان ايراني است

دعوت كيارستمي به «آكادمي اسكار»

هشتادوهشتمين مراسم جايزه اسكار، سال گذشته با جنجال و بحث‌هاي نژادي و قوميتي برگزار شد؛ راي‌دهندگان آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي 20 بازيگر نامزد بخش‌هاي جايزه بهترين بازيگري زن و مردِ نقش‌ اول و مكمل را تماما سفيد‌پوست انتخاب كرده بودند. اين اقدام آكادمي با اعتراض سياه‌پوستان و رنگين‌پوستان مواجه شد و جريان «اسكار خيلي سفيد» راه افتاد. اما سرچشمه اين هياهو به سال 2015 برمي‌گشت كه در بين نامزدهاي آكادمي اسكار در فهرست‌هاي مختلف بخش‌هاي بازيگري نام هيچ بازيگر رنگين‌پوستي ديده نمي‌شد. رويكرد دو سال متوالي اين آكادمي در فقدان تنوع نامزدان و از جمله ناديده گرفتن زن‌ها در ميان نامزدها و راي‌دهندگان آكادمي اسكار، مسوولان اين رويداد را با انتقادات و اعتراضات گسترده مردم روبه‌رو كرد و در نهايت مسوولان اين آكادمي تغييرات بنيادين در مورد راي‌ها، روند كار و ساختار مديريت با هدف افزايش گوناگوني اعضايش را در دستور كار خود قرار دادند.
آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي روز چهارشنبه فهرست افراد دعوت شده به اين رويداد را منتشر كرد. نيمي از اين افراد زن هستند و تقريبا تعداد زيادي را آفريقايي- امريكايي‌ها تشكيل مي‌دهند. در اين فهرست نام كهنه‌كاران سينما از جمله عباس كيارستمي و كن لوچ هم ديده مي‌شود كه هر دوي آنها نخل طلاي جشنواره كن را به خانه بردند. در اين فهرست كه از 683 سينماگر دعوت به عمل آمده، اسامي 283 سينماگر بين‌المللي از 59 كشور فهرست شده است؛ 46درصد اعضا زن و 41درصد آنها اقليت‌هاي نژادي و قومي را تشكيل مي‌دهند. جوان‌ترين آنها 24 ساله و پيرترين آنها 91 ساله است.
شريل بون آيساكس، رييس آكادمي در بيانيه‌اي كه به همراه اين فهرست منتشر كرده، نوشته است: «اين اقدام در پي تعهد بلندمدت ماست به خوشامدگويي به استعدادهاي شگفت‌آوري كه صنعت فيلم امروز را منعكس مي‌كنند. ما براي آنهايي كه علاقه‌مند به فعاليت در اين صنعت خارق‌العاده و طبقه‌بندي‌شده‌ هستند، فرصت‌هايي ايجاد كرده‌ايم.» جاستين چانگ، منتقد روزنامه لس‌آنجلس‌‌تايمز در مورد تازه‌ترين اقدام اين آكادمي مي‌نويسد: «جاي تعجب نيست كه برخي از كارگردان‌ها و نويسنده‌ها از جمله لني آبراهامسون و آدام مك‌كي كه هر دو نامزد بخش كارگرداني اسكار 2016 به ترتيب براي فيلم‌هاي «اتاق» و «كسري بزرگ» بودند يا رايان كوگلر كه فيلم «كريد» او مورد توجه اين آكادمي قرار نگرفت و يكي از دلايل شكل‌گيري «اسكار خيلي سفيد» شد، به اين آكادمي دعوت شدند. فيليس نگي كه براي فيلمنامه‌نويسي درام «كارول» نامزد جايزه اسكار شد يا لازلو نمس، كارگردان مجاري كه براي ساخت فيلم «پسر شائول» برنده جايزه بهترين فيلم خارجي اسكار شد، شگفتي اين فهرست‌ نيست. تعداد فيلمسازان دعوت‌شده‌اي كه تا به حال نامزد يك جايزه اسكار نشده‌اند و حتي انگيزه دريافت جايزه‌اي از اين رويداد سينمايي را ندارند، شگفتي‌ساز است.» چانگ در ادامه مي‌نويسد: «هر فردي، از جمله شريل بون آيساكس، مدتي را در جريان جشنواره‌هاي فيلم بگذراند، حتما با اسامي افرادي همچون كاترين بريلات، نوري بيلگه‌جيلان، ميا هنسن لووه، محمد الصالح هارون، عبدالطيف كشيش، تاكشي كيتانو، هيروكازئو كورئيدا، كيوشي كوروزاوا، يورگوس لانتي‌موس، جوليا لوكتف، لوكرسيا مارتل، اورسلا مي‌ير، پارك چانووك، لين رمزي، كارلوس ريگاداس و جيا ژانگ‌كه آشناست و اگر فيلم‌هاي آنها را بشناسيد، مي‌دانيد كه گرچه شايسته دعوت به آكادمي اسكار هستند اما نتيجه اين اقدام قابل پيش‌بيني است.» اين منتقد از اين اقدام مبتكرانه آكادمي ابراز خوشحالي مي‌كند و مي‌نويسد: «اين خوشحالي نمي‌تواند جلوي اين حس ناباوري كه بزرگاني همچون عباس كيارستمي و كن لوچ براي نخستين‌بار در مقام راي‌دهنده به اين آكادمي دعوت مي‌شوند بگيرد. اگر هفته گذشته به من خبر مي‌دادند كه ونگ بينگ، كارش به آكادمي اسكار كشيده شده، بيشتر از زماني كه مستند «تا هنگامي كه ديوانگي ما را جدا كند» از بينگ درباره زندگي در آسايشگاه رواني را مي‌ديدم، مي‌خنديدم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون