• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3565 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۲ تير

چرا اردوغان مقصر است، نه داعش؟

روزنامه دولتي «صباح» با تيتر درشت «هرگز تسليم نمي‌شويم» و يك روز پس از حمله تروريستي به فرودگاه آتاتورك در استانبول بر روي دكه‌هاي فروش قرار گرفت. اين روزنامه در مطلب اول خود تصريح كرد كه فضا و تدابير لازم براي هرگز تسليم نشدن در برابر تروريست‌ها در سرتاسر استانبول به چشم مي‌خورد. در اين مطلب به اين نكته اشاره شده است كه چگونه فرودگاه آتاتورك تنها پس از پنج ساعت از حمله تروريستي كار خود را از سر گرفت؛ حمله‌اي كه 43 تن را به كشتن داد. مقام‌هاي تركيه سرعت عمل بازگشت به شرايط عادي پس از دهمين حمله تروريستي داعش به اين كشور در يك سال گذشته را مورد ستايش قرار دادند. آنها براي فخرفروشي بيشتر به اين حقيقت اشاره كردند كه فرودگاه بروكسل تا 12 روز پس از حمله تروريستي كه در ماه مارس رخ داد هم بازگشايي نشد. با اين‌همه بسياري از مردم استانبول در اين خصوص با دولت هم‌عقيده نيستند. آنها مي‌گويند كه نمي‌توانند از عهده مديريت اين ترس برآيند كه هر لحظه هرجا ممكن است داعش بار ديگر استانبول را هدف قرار دهد. مردم در استانبول آرام آرام تلاش مي‌كنند به الگوي سابق زندگي كردن روزمره خود بازگردند. درست برخلاف مردم پاريس، بروكسل يا اورلاندو كه راهپيمايي‌هايي را براي به نمايش گذاشتن اتحاد پس از حملات تروريستي به راه انداختند و اجازه ندادند تروريسم زندگي آنها را تغيير دهد. صاحب يك كافه در استانبول در اين خصوص مي‌گويد: داعش به دنبال اين است كه مردم را دچار ابهام و ترديد در خصوص آينده‌شان بكند.» اين مرد ترك از چندماه پيش سبك زندگي خود را تغيير داده و نه از مترو استفاده مي‌كند و نه در مكان‌هاي شلوغ و پرجمعيت حاضر مي‌شود. اين مرد هم مانند بسياري از ترك‌هاي ديگر اردوغان را و نه داعش را مسوول سرنوشتي مي‌داند كه تركيه گرفتار آن شده است. بسياري از مردم تركيه اعتقاد دارند كه حمايت‌هاي اردوغان از نيروهاي ضددولتي در سوريه و صدور مجوز براي انتقال شبه‌نظاميان به داخل سوريه منجر به ناآرامي در تركيه شده است. البته تركيه در يك سال اخير تلاش كرده با پديده داعش هم مقابله كند. برخي هم رويكرد نظامي تركيه در قبال شبه‌نظاميان كرد را عامل ديگري براي ناآرامي‌هاي امروز تركيه مي‌دانند. يك مغازه‌دار در ميدان تقسيم در اين خصوص مي‌گويد: دلم مي‌خواهد به خيابان بروم و بر سر كساني كه به اين دولت راي دادند، فرياد بزنم. اين داعش نيست كه حملات را انجام مي‌دهد بلكه پاي سياست در ميان است.
رسانه‌هاي تركيه مي‌گويند كه سرويس‌هاي اطلاعاتي سه هفته پيش در خصوص حملات احتمالي داعش هشدار داده و به خصوص به نام فرودگاه آتاتورك هم در گزارش‌هاي خود اشاره كرده و خواهان بالا بردن ضريب تدابير امنيتي شده بودند. عاملان اين حمله تروريستي از كشورهاي ازبكستان، قرقيزستان و روسيه بوده‌اند و گفته مي‌شود كه آنها از مقر داعش در رقه سوريه به تركيه آمده بودند. بي‌ثباتي روز افزودن بر اقتصاد تركيه هم تاثير گذاشته و توريسم 35 درصد در سال گذشته كاهش داشته است. ترك‌ها تلاش مي‌كنند در ميان زنجيره‌اي از حملات گاه و بيگاه به زندگي نرمال خود بازگردند. برخي از ساكنان تركيه رهبران خود را مقصر مي‌دانند كه سياست‌هاي مخربي را در پيش گرفتند و فضا را براي چنين حملات تروريستي در سوريه همواره كردند. مصطفي كه در ميدان تقسيم مغازه دارد در اين خصوص مي‌گويد: اين رييس‌جمهور و پارلمان هستند كه مي‌توانند كاري بكنند، كاري از دست شهروندان عادي برنمي‌آيد. اردوغان مي‌خواهد سلطان باشد و به مردم اهميتي نمي‌دهد.
مردم تركيه مي‌گويند كه زنجيره بمبگذاري‌ها كه هرچند ماه يك بار تكرار مي‌شود به آنها فرصت و زمان كافي را براي بازگشت به زندگي عادي نمي‌دهد. مردم تركيه مي‌گويند كه تميز قائل شدن ميان اين حملات و دنياي سياست غيرممكن است. بسياري از آنها مي‌گويند كه اردوغان به دليل تلاش براي قبضه كامل قدرت در دستانش، كشور را به سمت جنگ برده است. صديق كه تا به حال چندتن از دوستانش را در حملات تروريستي متفاوت از دست داده است مي‌گويد كه سياستمداران ترجيح مي‌دهند به جاي صحبت كردن با هم براي يكديگر بمب بفرستند. تنها راه ساده براي بازگشتن وضعيت نرمال به تركيه اين است كه سياست به حالت طبيعي خود بازگردد.
منبع: كريستين ساينس مانيتور

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون