• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

سه حقوقدان جديد شوراي نگهبان معرفي شدند

2 گزينه اصولگرايان و يك گزينه اصلاح‌طلبان به شوراي نگهبان رفتند

 

 پانزدهمين جلسه علني مجلس دهم يك دستور كار مهم داشت. روز گذشته مجلس دهمي‌ها بايد سه نفر از حقوقدان‌هاي شوراي نگهبان را براي يك دوره 6 ساله انتخاب مي‌كردند. 6 سال مهم كه قرار است اعضاي شوراي نگهبان از تاييد صلاحيت كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 و انتخابات مجلس در سال 98 تا نظارت بر اين انتخابات و ديگر وظايف تعيين‌شده در قانون اساسي را بر عهده بگيرند. انتخاب اين سه نفر از ميان پنج گزينه‌اي كه رييس دستگاه قضا به مجلس معرفي كرده بود براي هر دو فراكسيون سياسي مجلس اهميت زيادي داشت. بر همين اساس فراكسيون اميد از دو روز قبل اعلام كرد كه محمدرضا عليزاده و احمد بيگي از سوي اين فراكسيون مورد حمايت قرار گرفتند.
فراكسيون اميد البته براي نفر سوم دست اعضاي خود را باز گذاشته بود تا به شكل مستقل راي بدهند. در آن سوي ماجرا هم فراكسيون اصولگرايان يا ولايت روز گذشته و پيش از آغاز جلسه علني مجلس حمايت خودشان را از عباسعلي كدخدايي، سيد فضل‌الله موسوي و محمدهادي صادقي اعلام كردند. افزون بر اين گزارش «اعتماد» حاكي از تلاش اصولگرايان براي راي نياوردن احمد بيگي بود.
اتفاقي كه البته محقق شد و از گزينه‌هاي مورد حمايت اصلاح‌طلبان تنها عليزاده توانست در جمع حقوقدانان شوراي نگهبان باقي بماند. با آغاز جلسه علني مجلس هر يك از 5 حقوقدان معرفي شده در نطقي 7 دقيقه‌اي به معرفي خود و ديدگاه‌هاي‌شان براي نمايندگان پرداختند و بعد از آن هم نوبت به راي‌گيري رسيد.
پس از راي‌گيري هم تعدادي از نمايندگان براي شمارش آرا به جايگاه هيات رييسه رفتند اما جالب اينجا بود كه پيش از اعلام رسمي نتايج آرا توسط رييس مجلس نتايج در گروه‌هاي تلگرامي منتشر شده بود. به هر حال بر اساس نتايجي كه علي لاريجاني اعلام كرد از 263 راي اخذ شده، عباسعلي كدخدايي با 203، محمد عليزاده با 178 و سيدفضل‌الله موسوي با 142 راي به عنوان حقوقدان‌هاي جديد شوراي نگهبان معرفي شدند. در اين ميان احمد بيگي 109 و محمدهادي صادقي هم 105 راي كسب كردند و از حضور در شوراي نگهبان باز ماندند. به اين ترتيب دو گزينه مورد حمايت اصولگرايان و يك گزينه اصلاح‌طلبان به شوراي نگهبان راه يافتند.
با اين حال از ظاهر آرا چنين برمي‌آيد كه راي نمايندگان فراكسيوني نبوده است. اما علي لاريجاني رييس مجلس بعد از انتخاب اين سه حقوقدان شوراي نگهبان دو توصيه هم خطاب به آنها داشت. رييس مجلس از حقوقدانان منتخب خواست كه در تقويت مجلس و دولت كوشا باشند، در مسائل انتخابات مرّ قانون را رعايت كنند و با دقت نظر طرح‌ها و لوايح مجلس را مورد مداقه شرعي و قانوني قرار دهند. او پس از اعلام حقوقدانان شوراي نگهبان، گفت: جايگاه شوراي نگهبان توجه به مسائل فوق‌الذكر است.

سه حقوقدان جديد شوراي نگهبان چه سوابقي داشتند؟
عباسعلي كدخدايي، دكتراي حقوق بين‌الملل دارد و پيش از اين در دوره چهارم و پنجم شوراي نگهبان هم حاضر بوده است. او كه هم‌اكنون از اساتيد دانشگاه تهران است، در دوره حضورش در شوراي نگهبان قائم‌مقام دبير شوراي نگهبان، معاون اجرايي و امور انتخابات و سخنگوي اين شورا نيز بوده است.
كدخدايي به تازگي نيز از سوي آيت‌الله جنتي رييس مجلس خبرگان به عنوان رييس حوزه رياست منصوب شده است.   اما محمد عليزاده كارشناس ارشد حقوق است و از دوره دوم تاكنون در شوراي نگهبان حضور داشته است.
عليزاده در سوابق قضايي خود پيش از اين معاون رييس قوه قضاييه و رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، معاون بازرسي كل كشور، دادستان انقلاب اسلامي قائمشهر، مديركل ارزشيابي قضات بوده و قائم مقامي دبير شوراي نگهبان را نيز در كارنامه دارد.  
سومين حقوقدان منتخب يعني سيدفضل‌الله موسوي نيز دكتري حقوق بين‌الملل از دانشگاه تهران دارد. او در دور هفتم مجلس نماينده مردم تهران، ري‌، شميرانات و اسلامشهر بود.
او عضو هيات علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران است و رييس سابق دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران نيز بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون