• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3575 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۶ تير

واكنش‌ها به طرح استيضاح ربيعي

استيضاح روي ميز رايزني

 

طرح استيضاح علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه‌اجتماعي واكنش‌هاي زيادي برانگيخته است. عمده اظهارنظرها در راستاي منتفي دانستن استيضاح بيان شده‌اند با محوريت بي‌اطلاعي فراكسيون اميد از اين موضوع. روز گذشته هم در ادامه اين واكنش‌ها، مراسم ختم مرحوم مهناز شريعتي، همسر دكتر آرمين بهانه‌اي شد تا هم دولتي‌ها و هم نمايندگان اصلاح‌طلب درباره اين موضوع سخن بگويند. از جمله شهيندخت مولاوردي در اين‌باره گفته بود: استيضاح در دستور كار فراكسيون اميد نيست و در اين شرايط بايد از آقاي وكيلي بپرسيد كه دليل اصرارش بر اين استيضاح چيست و احتمالا شنيدن دلايل‌ ايشان جالب خواهد بود. مولاوردي اين را هم گفته بود كه وقتي تعدادي از نمايندگان با راي ليستي مردم به مجلس مي‌روند، بايد به تفكر گروهي پايبند باشند و اصول كار تشكيلاتي نيز بر اين اصل استوار است كه همه بايد به خواست فراكسيون پايبند باشند و در قبال اقداماتي كه انجام مي‌دهند، پاسخگو باشند. معصومه ابتكار، رييس سازمان محيط زيست هم با بياني ملايم‌تر اين‌طور گفته بود: «مجلس اجازه دارد طرح سوال و استيضاح را در دستور كار خود قرار دهد اما بي‌شك انجام استيضاح نياز به مقدمات و الزاماتي دارد. براي برقراري تعامل مجلس و دولت، فرصت اندك بوده اما اميدواريم اين تعامل به نحوي خوب شكل گيرد. دولت نياز به حل و فصل مسائل دارد و نمايندگان در مراحل بعدي مي‌توانند استيضاح را در دستور قرار دهند.» اما در ميان نمايندگان شايد تندترين واكنش به اين موضوع را مصطفي كواكبيان نماينده تهران داشت. به اعتقاد كواكبيان، وكيلي مرتكب اشتباه شده است. او همچنين گفته بود اگر واقعا اين استيضاح ۶۰ امضا دارد، چرا اسناد آن در اختيار خبرنگاران قرار نمي‌گيرد؟ او البته بر اين نكته هم تاكيد كرده بود كه حتي اگر اين امضا‌ها واقعي باشد، مخفيانه جمع‌آوري شده و فراكسيون اميد در جريان آن قرار نداشته است. علي بختيار، نماينده گلپايگان هم گفته بود كه استيضاح وزير كار را بجا نمي‌دانيم والبته بر اين نكته هم تاكيد كرده بود كه استيضاح بنا به خواست فراكسيون اميد مطرح نشده و بايد براي ساماندهي يك دوره طولاني بي‌نظمي در شستا كه در دولت قبل رقم خورد، زمان بيشتري به آقاي ربيعي داده شود. افزون بر اين‌ها محسن مهرعليزاده هم گفته بود فراكسيون اميد استيضاح وزير كار را در مجلس پيگيري نمي‌كند چراكه اين استيضاح وقت تلف كردن است. اما در اين ميان محمدرضا تابش نماينده اردكان با تامل بيشتري درباره اين موضوع اظهارنظر كرده بود. او پس از اينكه گفته بود استيضاح ربيعي ديدگاه فراكسيون اميد نيست، گفته بود: اگر ضعفي در دولت وجود دارد، بايد از طريق تعامل و مذاكره كار را پيش ببريم و متناسب با اهدافي كه دولت در نظر دارد، حركت كنيم و در صورتي كه مجلس و دولت به اين نتيجه رسيد كه در بخشي ضعف وجود دارد، تغييرات را ايجاد كنيم. بعد هم تاكيد كرده بود در صورتي كه دولت درصدد رفع نقص در بخش‌هاي مختلف برآيد، بهتر است. درغيراين‌صورت ما بنا بر وظيفه قانوني و شرعي و با رعايت سلسله مراتب از طريق تذكر طرح سوال، احضار به كميسيون، انجام مذاكره، تحقيق و تفحص، برگزاري جلسات و در ‌‌نهايت استيضاح اقدام مي‌كنيم.
استيضاح مستقل از فراكسيون اميد
اما در حالي مخالفان استيضاح ربيعي طرح اين استيضاح را خارج از برنامه كاري فراكسيون اميد قلمداد مي‌كنند كه اتفاقا در خبر اوليه «اعتماد» بر مستقل بودن اين استيضاح از فراكسيون اميد تاكيد شده بود. با اين حال با ادامه واكنش‌ها به اين موضوع علي وكيلي، نماينده تهران و طراح استيضاح ترجيح داد تا بيانيه‌اي در اين‌باره منتشر كند. او در دو بند اول بيانيه‌اش از روحاني با عنوان تنهاترين و مظلوم‌ترين رييس‌جمهور تاريخ جمهوري اسلامي نام برده بود و بعد هم از لزوم حمايت اصلاح‌طلبان و اعتداليون از او و اينكه در انتخابات 96 حق انتخاب ديگري جز او ندارند تاكيد كرده بود. بعد هم از مطالبه تغيير درون كابينه گفته بود و اينكه فراكسيون اميد و به خصوص هيات رييسه به شهادت بحث‌هاي صورت گرفته درخصوص ضرورت تغيير متفق‌القول هستند. وكيلي بعد از تاكيد بر اين نكته كه اولويت تغيير به دستان خود دولت است اين را هم توضيح داد كه «ما در اولويت و اوليت مصاديق اختلاف داريم. بنده بنا به دلايل و مستندات موجود معتقدم جناب ربيعي دوست چندساله‌ام بايد اولين باشد.» و به اين ترتيب دوباره بر موضوع استيضاح او در صورت عدم تغيير از سوي دولت تاكيد كرد.
پركاري ربيعي پس از طرح استيضاح
اما در سوي ديگر ماجرا علي ربيعي پس از انتشار خبر استيضاح خود بر فعاليت‌هاي رسانه‌اي و سفرهاي كاري خود افزوده است. او عصر همان روزي كه خبر استيضاحش منتشر شد در همايش بررسي كارنامه سازمان تامين اجتماعي در دولت تدبير و اميد اظهار كرد: اين هفته حقوق همه مديران تامين اجتماعي، وزارت كار، شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي روي سايت قرار داده مي‌شود تا شفاف‌سازي در اين زمينه انجام مي‌شود. او اين را هم گفته بود كه: براساس گزارش معاون اول رييس‌جمهور، سازمان بازرسي كل كشور، مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي و ديوان محاسبات و تامين اجتماعي در خصوص فيش‌هاي حقوقي روسفيد شده‌اند. ربيعي همچنين دو روز بعد از آن براي بازديد از خبرگزاري ايسنا به اين خبرگزاري رفت و باز هم درباره فيش‌هاي حقوقي سخن گفت. او گفت در قضيه فيش‌هاي حقوقي به دنبال شفاف‌سازي هستيم، اعتقادي نداريم كه سر و ته اين فيش‌ها بايد جمع شود بلكه به دنبال اصلاح ساختاري هستيم. ربيعي همچنين روز گذشته به تبريز سفر كرد و در گردهمايي تشكل‌هاي كارگري و كارفرمايي و نهادهاي اجتماعي استان آذربايجان‌شرقي گفت كه اجازه جابه‌جايي ريالي از‌ دارايي صندوق‌هاي كارگري و كارفرمايي را ندادم. اگرچه موضوع اسيتضاح ربيعي صرفا به فيش‌هاي حقوقي مربوط نيست اما وكيلي قبلا در اين‌باره به اعتماد گفته بود كه در شستا حيف و ميل‌هايي صورت گرفته و بعضا پرداخت‌ها به قاعده و متناسب با راندمان مديريتي آن نبوده است. و اين موضوع يكي از محورهاي چهارگانه استيضاح ربيعي است.
استيضاح ربيعي به قوت خود باقي است
هرچه هست با وجود جريان‌سازي‌هاي رسانه‌اي اما استيضاح ربيعي جدي است و اگر دولت دست به تغيير نزند نمايندگان آن را به جريان خواهند انداخت. اين را وكيلي در گفت‌وگو با «اعتماد» گفته و در واكنش به اين خبر سايت «وقت ايران» مبني بر پادرمياني عارف و از جريان افتادن موضوع استيضاح اين اظهارات را رد كرده و گفت: موضوع از جريان افتادن استيضاح با وساطت دكتر عارف مطرح نيست و طرح استيضاح همچنان به قوت خود باقي است.  اما رايزني‌ها در مورد آن ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون