• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3576 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۷ تير

كار، كار فتح‌الله گولن است؟

من كاملا اتهام‌ها مبني بر داشتن نقشي در كودتا را تكذيب مي‌كنم. اهانت‌بار است من به اين امر متهم شوم كه هرگونه ارتباطي با چنين تلاشي داشته باشم، چراكه من از كودتاهاي نظامي متعددي رنج برده‌ام. دولت‌ها بايد از طريق روندي از آزادي و انتخابات عادلانه نه از تاثير قدرت و خشونت به سلطه برسند

پس از كودتاي نا فرجام تركيه، يك نام در رسانه‌ها بيش از هركس ديگري به عنوان عامل اصلي كودتا چرخيد و دست به دست شد. اما اين فرد نه نظامي بود و نه سياستمداري در داخل تركيه، بلكه اين فرد يك روحاني مسلمان به نام فتح‌الله گولن بود كه نه در تركيه بلكه در پنسيلوانياي امريكا سكونت دارد. او از زمان آغاز كودتا در راس اخبار قرار گرفته و از سوي دولت تركيه نيز به عنوان متهم رديف اول كودتا شناخته مي‌شود. اردوغان يكي از ترجيع‌بندهاي صحبت‌هاي خود را از زمان شروع كودتا و پس از ورود به فرودگاه استانبول فتح‌الله گولن قرارداده و او را خطاب قرار مي‌دهد. اما اين نخستين بار نيست كه اردوغان از گولن به عنوان يك مقصر در صحنه سياسي تركيه نام مي‌برد بلكه در طول سال‌هاي اخير نيز وي به عنوان متهم رديف اول اقدامات عليه اردوغان و دولت اين كشور شناخته مي‌شود.
اما فتح‌الله گولن كيست كه اردوغان همواره اورا متهم رديف اول وقايعي مي‌داند كه عليه او در تركيه رخ مي‌دهد. فتح‌الله گولن روحاني اهل سنت، نويسنده و مبلغ ديني كه در سال 1941متولد شده است. او موسس جنبشي به نام خدمت است كه در تعداد زيادي از كشورهاي جهان مشغول به فعاليت است. گولن اگرچه در تبعيدي خود خواسته در امريكا به سر مي‌برد اما شبكه‌اي كه او ايجاد كرده به اندازه‌اي قدرتمند شده كه حتي بدون حضور او نيز مي‌تواند به صورت منسجم و فعال به كار خود ادامه دهد. جنبش خدمت تركيه در طول دهه‌هاي گذشته به وسيله ايجاد مدارس و مراكز خدماتي و آموزشي مريداني را پرورش داده است كه به راحتي حاضر به دست كشيدن از آن نيستند و اين جنبش تلاش كرده تا چهره‌اي رحماني از اسلام را به نمايش بگذارد. اما با توجه به شبكه‌اي كه اين جنبش در تركيه ايجاد كرده شايد بتوان در كنار حزب عدالت و توسعه كه در طول ساليان گذشته در تركيه توانسته خود را قدرتمند كند اين جنبش بدون هيچگونه ساختار رسمي به عنوان يكي از بازيگران جدي عرصه سياسي تركيه شناخته مي‌شود. اما در دوره‌اي كه حزب عدالت و توسعه سازماندهي ويژه‌اي را در اختيار نداشت و توسط تعدادي از افرادي همچون رجب طيب اردوغان و عبدلله گل تاسيس شد و چندان در كشور شناخته شده نبود، جنبش خدمت كه سازماندهي جدي در جامعه تركيه داشت كمك كرد تا رجب طيب اردوغان و حزب عدالت و توسعه بتوانند در انتخاباتي باور نكردني در سال 2002 پيروز ميدان شود و جنبش خدمت به عنوان متحد اصلي حزب عدالت و توسعه در دولت و ساختار سياسي تركيه قرار گرفت به گونه‌اي كه در طول ساليان گذشته در پليس، دادگستري و مراكز حساس دولتي حضور پيدا كند و سازماندهي قدرتمندي را در كشور ايجاد كند. اما اردوغان و حزب عدالت و توسعه به موازات سعي كرد تا شبكه حزب را در سراسر كشور قدرتمند كند به گونه‌اي كه حزب تا حدودي توانست در برابر جنبش خدمت قرار گيرد و تبديل به رقيب يكديگر در قدرت شوند. جنبش خدمت شبكه‌هاي رسانه‌اي قدرتمندي را در اختيار داشت كه در جامعه تركيه به‌شدت نفوذ داشتند كه از جمله آن مي‌توان به روزنامه حريت و تودي زمان و تلويزيون‌هاي خصوصي در اين كشور اشاره كرد. اما اختلاف ميان اردوغان و گولن زماني بالا گرفت كه در سال 2013 دادگستري تركيه پرونده فسادي را به راه انداخت كه دولت از آن كاملا بي‌اطلاع بود و در مدت زمان كوتاهي تعدادي از نزديكان اردوغان به جرم فساد دستگير شدند و تعدادي از وزرا استعفا دادند و حتي پسر اردوغان نيز متهم به فساد شد. اردوغان پس از آن فهميد كه اختيارات اندكي در دادگستري و پليس كشور در اختيار دارد و پس از افشاي اين پرونده‌ها بلافاصله شروع به تسويه گسترده در پليس، قوه قضاييه و دادگستري انجام داد. بسياري از ماموران پليس كه در اين پرونده دست داشتند را تنزل درجه داد و به مكان‌هاي مختلف منتقل شدند و برخي نيز از كار بيكار شدند. در خصوص قضات نيز همين اتفاق رخ داد. از آن پس گولن تبديل به دشمن شماره يك اردوغان شد و انتقادهاي گولن از اردوغان نيز جنبه عملي به خود گرفت. اردوغان دوسال است از رسانه گرفته تا ادارات دولتي در حال تسويه گولنيست‌ها از بدنه سياسي اجتماعي تركيه است و حالا نيز كودتا به گردن گولنيست‌ها افتاده، هرچند كه شخص فتح‌الله گولن مي‌گويد كه دست به اين اقدام نزده و از مردم سالاري حمايت مي‌كند اما بازهم دولت و شخص اردوغان فتح‌الله گولن و جنبش خدمت را دشمن شماره يك خود مي‌داند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون