• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3576 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۷ تير

قدم اول براي برگزاري ليگ بي‌حاشيه

داوران ممنوع‌المصاحبه شدند

با نزديك شدن به آغاز ليگ برتر ايران و حساسيت قابل پيش‌بيني اين رقابت‌ها، بحث داوري يكي از مهم‌ترين موضوعات براي باشگاه‌هاي ايراني است؛ باشگاه‌هايي كه ميلياردها هزينه مي‌كنند اما در بازي‌ها با اشتباهات اثرگذار داوري، بازنده از زمين بيرون مي‌آيند. زماني كه فريدون اصفهانيان، رييس كميته داوران به خاطر داشتن اختلاف‌هاي قديمي با مسعود عنايت مخالف رييس شدن وي در دپارتمان داوري بود، رييس فدراسيون فوتبال طبق اساسنامه كار را به دبيركل جديد فدراسيون يعني عليرضا اسدي سپرد. اسدي كه علاقه ويژه‌اي به مسعود عنايت داشت به وي پيشنهاد داد تا پس از چهار سال دوباره رييس كميته داوران شود؛ مسعود عنايت كه همين علي كفاشيان و مهدي تاج در دوره اول رياست كفاشيان كنارش گذاشته بودند. مسعود عنايت با دو شرط به فدراسيون فوتبال برگشت؛ شرط اول عدم دخالت سازمان ليگ و كميته داوران در كارش بود و شرط دوم اين بود كه كرسي آسيايي كنفدراسيون فوتبال آسيا كه در اختيار رييس قبلي دپارتمان يعني حسين عسگري بود، حفظ شود. عنايت كه مدرس فيفا و كنفدراسيون فوتبال آ‌سياست با علم به اينكه اگر كرسي حفظ شود، در كنفدراسيون فوتبال آسيا هم پست مي‌گيرد به فدراسيوني برگشت كه چهارسال و اندي پيش به بدترين وجه كنارش گذاشته بودند. او وارث سيستم معيوب شد كه در دوره حسين عسگري شكل گرفته بود. حال شايد بتوان عملكرد داوران در ليگ شانزدهم را به مديريت مسعود عنايت ربط داد. سال گذشته عنايت در توجيه اشتباهات داوري گفته بود: «راحت‌ترين كار ممكن براي توجيه شكست‌ تيم‌ها ايراد را بر گردن داوري انداختن است و متاسفانه در فوتبال ايران ديواري كوتاه‌تر از ديوار داوري وجود ندارد.»
 
خبر ديروز كوتاه اما اثرگذار بود؛ «رييس فدراسيون فوتبال داوراني را كه در كلاس توجيهي حضور دارند، ممنوع‌المصاحبه كرد.» در مراسم افتتاحيه كلاس‌هاي توجيهي داوران، خبرنگاران قصد گفت‌وگو با برخي از داوران را داشتند، اما آنها اعلام كردند كه رييس فدراسيون فوتبال گفته است كه نبايد به اظهارنظر بپردازند. يدالله جهانبازي، داور بين‌المللي فوتبال ايران در اين زمينه به خبرنگاران گفت: «آقاي تاج به ما گفته است كه حق مصاحبه كردن نداريم.» از سوي ديگر رييس دپارتمان داوري فدراسيون فوتبال ممنوع‌المصاحبه بودن داوران را يك قانون دانست. مسعود عنايت، رييس دپارتمان داوران درباره درج اخباري كه در آن از سوي برخي داوران اعلام شده كه مهدي تاج، رييس فدراسيون آنها را ممنوع‌المصاحبه كرده است، گفت: «طبق دستورالعمل فيفا و AFC داوران و ناظران حق مصاحبه ندارند. برهمين اساس برخي از رسانه‌ها و داوران ما اخباري مبني بر اينكه رييس فدراسيون داوران را ممنوع‌المصاحبه كرده، درج كردند كه كليه اخبار منتشر شده در اين خصوص را تكذيب كرده و غيرواقعي اعلام مي‌كنم.» او ادامه داد: «عدم‌مصاحبه داوران و ناظران به دليل قوانين و دستورات بين‌المللي است و هيچ ارتباطي به مسوولان فدراسيون ندارد.»
 
اما رييس كميته داوران فدراسيون فوتبال سعي دارد همه‌چيز را عادي جلوه دهد. فريدون اصفهانيان در حاشيه برگزاري كلاس توجيهي داوران ليگ برتري گفت: «همان‌طور كه تاج در صحبت‌هايش عنوان كرد، ما به‌دنبال اين هستيم كه اشتباهات داوري را با برگزاري اين كلاس‌ها به حداقل رسانده و بر دانش داوران بيفزاييم. در كنار آن نيز بايد امكاناتي را در اختيار داوران قرار دهيم. اين كلاس‌ها كمك مي‌كند تا داوران از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و در آينده از آن بهره ببرند. در كنار آن نيز بر قدرت بدني و آمادگي‌شان اضافه كنند تا بتوانند در فصل آينده قضاوت خوبي داشته باشند.» رييس كميته داوران فدراسيون فوتبال با بيان اينكه داوران آبروي فوتبال هستند، يادآور شد: «ورزش فوتبال يك ورزش هزينه‌بر است و ميلياردها پول در آن هزينه مي‌شود. بازيكنان و مربيان در بيرون از مستطيل سبز زحمت مي‌كشند و نتيجه تلاش خود را در زمين مسابقه مي‌بينند و داوران براي قضاوت بازي‌هاي آنها كار بسيار سختي دارند و بايد طوري قضاوت كنند كه حق به حق‌دار برسد و خداي ناكرده حق تيمي ضايع نشود.» اصفهانيان در واكنش به اين پرسش كه آيا تضمين مي‌دهد به‌مانند فصل پيش اشتباهات داوري در اوايل فصل به ضرر يك تيم نباشد، عنوان كرد: «نمي‌خواهم از تيم خاصي نام ببرم. در كل ما اين كلاس‌ها را برگزار مي‌كنيم تا بر دانش داوران افزوده شود، ضمن اينكه قوانين جديدي به داوري اضافه شده است و ما سعي مي‌كنيم براي بازيكنان، مربيان و ديگر عوامل تيم‌ها نيز كلاس‌هاي جداگانه در استان‌هاي مختلف برگزار كنيم تا آنها را با قوانين جديد آشنا كنيم. به‌هر شكل هر چقدر آنها با قوانين آشناتر باشند قضاوت براي داوران هم راحت‌تر است.»
 
شايد نخستين چالش رسانه‌اي رييس فدراسيون فوتبال پس از آغاز ليگ برتر، بحث داوري‌ها و اعتراضات باشد. مهدي تاج درباره جامعه داوري و آينده فوتبال گفت: «داوري ضلع اصلي فوتبال است و همه كاملا به آن آگاه هستيم. نكته مهمي كه در بحث داوري مطرح است و فدراسيون و سازمان ليگ قبلا آن را تجربه كرده و نتيجه هم گرفته است، اين است اگر سكون و سكوت داشته باشيم ضرر خواهيم كرد. اگر كسي به سمت داوري حمله و هجمه كرد و كميته اخلاق با اين افراد برخورد داشت، اين هم حمايت از داوري است. ما مي‌خواهيم اگر اشتباهي هم وجود دارد، براساس مستندات صحبت شود تا آرامش به داوري بيايد. هيچ‌كس شك ندارد كه داوران سلامت هستند و يك داور آبروي خودش را به عمد نمي‌برد. داوران هم بايد سعي كنند تا اشتباهات‌شان را كاهش دهند و آمادگي داشته باشند. قطعا كسي مي‌تواند داوري خوبي داشته باشد كه آمادگي جسمي خوبي داشته باشد و اين براي داور از حداقل‌ها است.» رييس فدراسيون فوتبال آخرين هشدارها را هم به اتهام‌زنندگان داد: «بايد تلاش شود اگر كسي درباره داوري صحبتي مي‌كند با دليل و مدرك حرف بزند. از طرفي داوران بايد كمي سطح خود را بالاتر ببرند. هيچ كس به سلامت آنها شك ندارد. داوران وقتي مي‌توانند بهترين عملكرد را داشته باشند كه آمادگي جسماني خوب داشته باشند. از طرفي داوران انتظاراتي دارند كه از طرف كميته داوران آنها را برطرف مي‌كنيم. قرار شده براي هر باشگاه يك نفر را جداگانه بفرستيم تا درباره آخرين قوانين داوري توضيحات لازم را بدهد.» رييس فدراسيون فوتبال درباره هجمه زياد مربيان درباره داوران در فصل گذشته گفت: داوران كار خودشان را انجام مي‌دهند. قانون و قانونگذار مي‌داند كه چگونه اين را منعكس كند. مدير باشگاه بايد به كميته داوران نامه كتبي بزند و كميته داوران مكلف است كه پاسخگو باشد. داوران بايد فقط پاسخگوي كميته داوران و دپارتمان باشند. داوران نبايد در رسانه‌ها مصاحبه كنند. فدراسيون فوتبال و كميته داوران هميشه سعي داشته فضاي آرام و امني را براي داوران ايجاد كند و اين امر با هماهنگي خود داوران و كميته داوران ميسر مي‌شود. كميته داوران بايد پاسخگوي اعتراضات داوري باشد.»  حال بايد منتظر ماند و ديد بعد از نخستين اعتراضات به داوري، واكنش فدراسيون تاج چيست؟ داستان داوري سال‌ها است در فوتبال ايران حل نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون