• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3149 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۷ دي

خبر كوتاه

تجهيز جماران به سيستم منحرف‌كننده موشك

ناوشكن بومي جماران به سيستم منحرف‌كننده موشك مجهز شده است. به گزارش فارس، ناوشكن بومي جماران كه به همراه ناو لجستيك رزمي بوشهر در قالب ناوگروه سي و دوم نداجا در آب‌هاي آزاد و خليج عدن به سر مي‌برد، طي روزهاي گذشته براي شركت در رژه پاياني رزمايش ارتش، به آب‌هاي سرزميني بازگشت و پس از انجام رژه، اين ناوگروه مجددا به ادامه ماموريت خود در آبهاي آزاد پرداخت. آنچه در اين حضور چند ساعته به چشم آمد، دو تغيير مهم در سامانه‌هاي دفاعي و راداري اين ناوشكن بومي بود. نخستين تغيير -كه البته خبر آن قبلا نيز منتشر شده است- ‌تجهيز جماران به رادار ارايه فازي «عصر» بود (جزييات بيشتر) اما تغيير دوم را بايد نصب «سامانه منحرف‌كننده موشك» يا همان سامانه «چف» دانست كه اين سامانه در قسمت جلويي ناوشكن جماران و پشت توپ 76 ميليمتر فجر 27 نصب شده است. چف و فِلِير ساز و كارهاي دفاعي در برابر موشك‌هاي متخاصم است و در واقع فليرها، گلوله‌هايي آتشيني هستند كه از سامانه چف پرتاب مي‌شوند تا سيستم‌هاي هدف‌گيري حساس به حرارت را گمراه كنند و با تجهيز جماران به اين سامانه، يك لايه دفاعي جديد براي مقابله با سامانه‌هاي تهاجمي دشمن، روي نخستين ناوشكن تماما ايراني ايجاد شده است. در برخي از انواع چف‌ها، فليرهاي پرتاب‌شونده، گلوله‌هاي منيزيومي هستند كه پس از اشتعال براي مدت كوتاهي (كمتر از ١٠ ثانيه) با دماي ١٠٠٠ درجه سانتي گراد سوخته و در نتيجه موجب انحراف موشك‌هاي متخاصم حرارتي و برخي مدل‌هاي اپتيكي مي‌شود. هرچند هنوز بطور مشخص نمي‌توان گفت اين سامانه چف به چه روشي عمل مي‌كند اما نصب آن بر روي ناوشكن جماران همانند بسياري از شناورهاي مدرن موجود در ارتش‌هاي جهان، يك دستاورد مطلوب است كه از آن مي‌توان بر روي شناورهاي ديگر از جمله ناوشكن‌هاي جديد دماوند و سهند يا ناوهاي موشك‌انداز ديگر نيز استفاده كرد

 

تاج‌گردون، رييس كميسيون تلفيق شد

هيات رييسه كميسيون تلفيق در جلسه ديروز كميسيون يادشده انتخاب شدند و يك نماينده اصلاح‌طلب مجلس رييس كميسيون بررسي‌كننده لايحه بودجه شد. به گزارش فارس اسماعيل جليلي، نماينده مردم مسجدسليمان و عضو كميسيون تلفيق از انتخاب غلامرضا تاج‌گردون، نماينده گچساران به رياست اين كميسيون خبر داد. به گفته جليلي احمدرضا دستغيب، نماينده شيراز و محمد دهقان، نماينده طرقبه به سمت نايب‌رييسي كميسيون تلفيق درآمدند و محمدمهدي مفتح، نماينده مردم تويسركان سخنگو شد. عضو كميسيون تلفيق همچنين اعلام كرد كه احمد اميرآبادي، نماينده قم و عزت‌الله يوسفيان‌ملا، نماينده آمل نيز دبيران كميسيون تلفيق شدند.

 

بعضي جريانات سياسي، قصد نفوذ در جريان رهبري دارند

آيت‌الله علم‌الهدي در واكنش به تعبير اخير آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در مورد رياست بر مجلس خبرگان رهبري گفت: «بنده در همان زمان هم مصاحبه كردم و اعتراض هم كردم كه تعبير ايشان تعبير درستي نيست؛ يكي از آقايان هم در برنامه شناسنامه در انتقاد به اعتراض من گفت اينكه آقاي هاشمي گفتند ناصالح نه ناصالح از نظر تقوا و ديانت بلكه ناصالح از نظر مديريت و رياست خبرگان؛ البته من اين تعبير در خصوص ناصالح مديريتي را هم قبول ندارم.»به گزارش مهر، امام جمعه مشهد و عضو خبرگان رهبري با بيان اينكه برخي جريانات سياسي فكر مي‌كنند اگر بتوانند در خبرگان نفوذ كنند شايد بتوانند در جريان رهبري نفوذ كنند و مسير رهبري را در يك خطي بياورند كه در راستاي منافع و مطامع آنها باشد، گفت: به نظر مي‌رسد جريان اصلاحات با همان ديدي كه به مجلس شوراي اسلامي نگاه مي‌كند به انتخابات مجلس خبرگان رهبري هم مي‌نگرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون