• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3149 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۷ دي

هاشمي عليه تحجر

رييس مجمع تشخيص مصلحت در دانشگاه آزاد: افراط و تفريط در جامعه خطرناك است

گروه سياسي| رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در توصيه‌ به دانشجويان گفت: سعي كنيد فضاي دانشگاه را تا آنجايي كه به شما مربوط مي‌شود، به فضاي تحقيق و پژوهش تبديل كنيد و گرفتار ترس، وحشت و تقيه نشويد. مديران دانشگاه حق ندارند براي استادان و دانشجويان به خاطر طرح مباحث علمي و تحقيقاتي پرونده درست كنند و بايد مراقب باشند كه فضاي علمي و تحقيقي - و نه تبليغي- حاكم باشد. به گزارش ايلنا، گزيده اظهارات آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در همايش معاونين فرهنگي و اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي به شرح زير است:
   ‌ هر ساله جمع زيادي از بزرگان جهان اسلام در تهران جمع مي‌شوند و در مورد مباحث وحدت‌آفرين ميان شيعه و سني بحث و تبادل‌نظر مي‌كنند، اما تا به امروز نتايج وحدت‌آميزي از آن نديده‌ايم.

  ‌ ما براي نامگذاري دانشگاه از دو پسوند «آزاد» و «اسلامي» استفاده كرديم تا فضاي تعليم و تعلم و آزادانديشي را براي همگان در اين دانشگاه بازتر كنيم. كه در ابتدا اينچنين بود، اما بعدها با مقرراتي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي وضع كرده بود، از هدف‌مان دور شديم.
  ‌ اگر افرادي تقيه كنند و جرات نكنند افكار تازه خود را بگويند، اين نه اسلامي است و نه آزادانديشي.
  ‌ براي همه دنيا روشن و مبرهن است كه توسعه علم و پيشرفت در شرايط آزادانديشي تحقق مي‌يابد.
  ‌ در دوران بزرگان اسلام به ويژه حضرت علي(ع) نيز فضاي آزادانديشي حاكم بود، در آن زمان نيز آن حضرت به همگان اجازه اظهارنظر ولو مخالفت را مي‌دادند و به نزديكان خود اجازه نمي‌دادند با افراد مخالف و معترض برخورد كنند.
  ‌ يك‌بار امام بحث فلسفي را مطرح كرد و يكي از فضلا اعتراض كرد و تعابير بدي درباره ملاصدرا به‌كار برد و امام راحل با روي گشاده در همان مجلس گفت: و ما ادرئك ملاصدرا!
  ‌ سعي كنيد فضاي دانشگاه را تا آنجايي كه به شما مربوط مي‌شود، به فضاي تحقيق و پژوهش تبديل كنيد و گرفتار ترس، وحشت و تقيه نشويد. مديران دانشگاه حق ندارند براي استادان و دانشجويان به خاطر طرح مباحث علمي و تحقيقاتي پرونده درست كنند و بايد مراقب باشند كه فضاي علمي و تحقيقي - و نه تبليغي- حاكم باشد.
  ‌ در مورد جنايات اخير گروه‌هاي تكفيري و افراطي در اطراف اقيانوس اطلس و به آتش كشيدن مسجدي در جنوب فيليپين بايد گفت كه اين گروه‌ها خيلي عقب‌مانده و متحجر هستند و از افراد عصر حجر نيز عقب‌افتاده‌تر هستند.
  ‌ گروه‌هاي تروريستي در عراق و سوريه جنايت مي‌كنند. متاسفانه اين گروه‌ها به حدي وحشت و رعب در كشورهاي مختلف ايجاد كردند كه دولت‌ها هم جرات نمي‌كنند وارد شوند و با آنها مبارزه كنند.
  ‌ يك‌چهارم جمعيت و كشورهاي دنيا در اختيار مسلمانان قرار دارد، اگر مسلمانان با هم وحدت و يكدست باشند، از قدرت وصف ناپذيري برخوردار خواهند بود كه هيچ گروهي توان مقابله با آنها را نخواهد داشت.
  ‌ بروز و ظهور گروه‌هاي تفكيري مثل داعش نتيجه افكار افراطي است.
  ‌ اخلاقيات اسلامي بايد مثل مباحث جامعه‌شناسي، فيزيك، روان‌شناسي و غيره تبديل به متون درسي شود و در دانشگاه توسط اساتيد تدريس شود. بودجه فرهنگي افزايش خوبي داشته و شوراي فرهنگي اين دانشگاه به دنبال راه كارهاي اساسي در زمينه ارتقاي فرهنگ است.
  ‌ حالت افراط و تفريط در جامعه خطرناك است، دانشگاه آزاد اسلامي بايد در اين زمينه پيشتاز و مروج اخلاق و فرهنگ اسلامي باشد.
  ‌ اولا جهان اسلام را تكه تكه كردند و ثانيا يهودي‌ها را با اهداف خاص استعماري خود كه مي‌خواستند در اروپا نباشند از سراسر دنيا جمع و يك جسم خارجي را در پيكره خاورميانه تعبيه كرده‌اند كه البته روزي از بين خواهد رفت.
  ‌ در ترجمه كتاب «القضيه الفلسطينه» در ايام متواري سربازي بارها اتفاق افتاد كه از شدت تاثر و ناراحتي دست از ترجمه برداشتم، قلم را گذاشتم و گريه كردم.
  ‌ اگر چه طي سال‌هاي گذشته، اسراييل با استفاده از برخي اظهارات نسنجيده، مظلوم نمايي مي‌كرد، اما چون ذاتش با جنايت عجين شده و روح انساني طرفدار مظلوم است، دوباره موج نفرت از صهيونيست‌ها دنيا را فرا گرفته است.
  ‌ هر مقدار كه حقيقت ماجراي فلسطين از گذشته تا امروز و حتي برنامه‌هاي آينده جاعلان اسراييل روشن و در تاريخ ثبت شود، مردم جهان آگاه‌تر مي‌شوند كه خود بهترين مدافعان فلسطين و مردم مظلوم آن خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون