• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3580 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۱ تير

گزارش وزارت راه و شهرسازي از حادثه سقوط اتوبوس سربازان

پاسكاري علل سقوط اتوبوس سربازان از سوي مسوولان

اعتماد| يك ماه پس از كشته شدن 13 سرباز پادگان 05 كرمان در سقوط اتوبوس به دره لايرز استان فارس، وزارت راه و شهرسازي با انتشار گزارش اينفوگرافي، از چهار عامل «سرعت غيرمجاز»، «اعتياد راننده»، «بار و مسافر قاچاق» و «عدم بازرسي پليس راه» به عنوان علل اصلي وقوع حادثه نام برد. در اين گزارش اشاره‌اي به سهم جاده در وقوع حادثه نشده است در حالي كه پيش از اين فرمانده نيروي زميني ارتش، از «سهم 20 درصدي جاده» در سقوط اتوبوس به دره خبر داده بود.
ساعت 1:20 بامداد دوم تير امسال، اتوبوس ده‌ها سرباز پادگان 05 كرمان هنگام تردد در جاده ني ريز – فارس به علت آنچه پليس «تخطي راننده از سرعت مجاز» و «ناتواني در كنترل اتوبوس» اعلام كرد، در دره لايرز سقوط كرد و 13 سرباز جان خود را از دست دادند. در اين حادثه 7 نفر ديگر نيز كشته شدند. به گفته پليس، راننده اتوبوس در ميانه راه سه بار توقف كرده و چند تبعه افغان و مقداري كالاي قاچاق (سيگار، انبه و ناس) را در اتوبوس جاسازي كرده بود.
در گزارش اينفوگرافي وزارت راه و شهرسازي با اشاره به بار قاچاق اتوبوس، از راننده به عنوان «حلقه اصلي زنجيره چهار‌گانه حادثه» نام برده شده و آمده است: «سابقه مصرف مواد مخدر، تست مثبت اعتياد و قاچاق غيرمجاز انسان منجر به رانندگي با ريسك بالا و سرعت زياد به خصوص در شيب تند و در نهايت وقوع حادثه با شدت بالا شد.» براساس اين تحقيق «اتوبوس حادثه ديده، ولوو مدل سال 82 بود كه به دليل وجود باك و كالاي قاچاق (سيگار، انبه و انسان) وزن آن بيش از حد مجاز شده و اين عامل در تركيب با سرعت بالا و عدم كنترل اتوبوس از سوي راننده به دليل عمل نكردن ترمز، باعث انحراف و سقوط اتوبوس شد. » «عدم بازرسي پليس راه» علت چهارم وقوع حادثه از ديد وزارت راه و شهرسازي است كه براساس آن اين سوال مطرح شده است كه «چرا با توقف اتوبوس در ايست‌بازرسي قطرويه و پاسگاه بردسير، با اين همه تخلف، راننده اتوبوس بدون هيچ مشكلي به راه خود ادامه مي‌دهد؟» اشاره اين بخش به سوار كردن اتباع افغان غيرمجاز و جاسازي بار قاچاق در چند كيلومتري پاسگاه قطرويه از سوي راننده اتوبوس است كه ماموران پليس‌راه متوجه اين اقدام نشدند. از چهار عامل «سرعت غيرمجاز»، «اعتياد راننده»، «وزن بيش از حد اتوبوس» و «پليس راه» در حالي به عنوان علل اصلي سقوط اتوبوس در اين گزارش ياد شده كه هيچ سهمي به «نامناسب بودن جاده» در آن داده نشده است. بنا به اين گزارش «در چندين سال اخير هيچ سانحه‌اي در محل حادثه رخ نداده و حدود 300 متر بعد از موقعيت سقوط، جداكننده بتني نصب شده كه علت آن شناسايي محل به عنوان نقطه پرحادثه بوده است. » در ادامه نيز اين سوال عنوان شده كه «چگونه مي‌توان انتظار داشت بودجه كشور صرف ساخت ديوارهاي بتني در كنار جاده‌اي شود كه تاكنون به عنوان نقطه پرحادثه شناخته نشده؟» بيان اين سوال در حالي است كه پيش از اين فرمانده نيروي زميني ارتش با تاكيد بر «شكايت ارتش از پايانه‌اي كه اتوبوس را فرستاده بود» از فقدان امكانات بازدارنده در محل وقوع حادثه انتقاد كرده و گفته بود: «در اين حادثه٥٠درصد راننده، ‌٣٠درصد تعاوني و ٢٠ درصد ديگر وضعيت جاده مقصر بود. در محل وقوع حادثه، امكانات لازم براي بازدارندگي از وقوع حادثه در جاده وجود نداشته است. » همزمان برخي رسانه‌هاي محلي نيز از تصادف يكي از مسوولان دولت دهم در اين جاده (ني ريز به رفسنجان) خبر داده و نوشته بودند كه به دليل شيب بالاي جاده و وجود دره‌هاي عميق (بعضا تا 80 متر) نياز به ديواره‌هاي بتني در محل حادثه بي‌نهايت احساس مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون