• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3584 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد

علي شمخاني، دبير شوراي‌ عالي امنيت ملي:

جاي تاسف است كه يك كشور اسلامي با رژيم صهيونيستي رابطه مخفيانه دارد

گروه ديپلماسي| تهران و اسلام‌آباد در مسير كاهش تنش حركت مي‌كنند. دو كشوري كه بيشترين دغدغه‌هاي امنيتي را در رابطه دوجانبه دارند در دو سال اخير تلاش كرده‌اند بر تعدد و تنوع ديد و بازديدها بيفزايند تا شايد بر حجم هماهنگي‌هاي بيشتر در سايه اين رفت و آمدها هم افزوده شود. روز گذشته، تهران ميزبان ناصرخان جانجوا، مشاور امنيت ملي نخست‌وزير پاكستان بود. ديدار با دبير شوراي‌ عالي امنيت ملي و رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در زمره برنامه‌هاي روز نخست اين مقام پاكستاني در ديدار رسمي سه روزه از ايران بود.
اجازه نمي‌دهيم برخي، رابطه ايران و پاكستان را تحت‌الشعاع قرار دهند
علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي‌ عالي امنيت ملي در اين ديدار با تاكيد بر ضرورت حفظ و صيانت از امنيت پايدار در مرزهاي ايران و پاكستان گفت: اجازه نمي‌دهيم برخي كشورها با ارسال سلاح و اجاره تروريست براي ايجاد ناامني در مرزها، روابط دو كشور را تحت تاثير قرار دهند. وي شرايط بحراني منطقه و به ويژه توسعه موج ويرانگر تروريسم كه به معضلي بين‌المللي تبديل شده است را تهديدي مشترك براي دو كشور عنوان كرد و اظهار داشت: فعال كردن ساختارهاي همكاري دوجانبه و طراحي ساز و كارهاي مشترك، متناسب با تغيير مولفه‌هاي تهديدزا از جمله اقدامات فوري است كه بايد از سوي دستگاه‌هاي ذيربط در دو كشور مورد اهتمام جدي قرار بگيرد. در هيچ مقطعي از تاريخ همسايگي بين دو كشور تهديد متقابلي بين پاكستان و ايران وجود نداشته و روابط دو كشور صرفا بر اساس فعال‌سازي فرصت‌هاي مشترك براي تامين منافع دو ملت دنبال شده است.
وي با تاكيد بر لزوم حفظ و صيانت از امنيت پايدار در مرزها و انجام اقدامات مشترك در موضوعاتي مانند مبارزه با ترانزيت مواد مخدر، قاچاق انسان و سلاح و مبارزه با گروه‌هاي اشرار خاطرنشان كرد: اجازه نخواهيم داد برخي كشورها با ارسال سلاح و اجاره تروريست براي ايجاد ناامني در مرزها، روابط بين دو كشور را تحت تاثير قرار دهند. مقابله با تفكر داعش‌پرور مهم‌ترين اولويت و زيربناي مبارزه با تروريسم است و بدون آن هيچ كشوري چه در منطقه و چه در اروپا داراي امنيت و ثبات نخواهد بود. موجب تاسف است كه يك كشور اسلامي بر اساس خواست دشمنان جهان اسلام، هزينه‌ها و درآمدهاي خود را صرف گسترش جنگ و ترويج تروريسم در منطقه كند و با بي‌تفاوتي نسبت به مردم در محاصره غزه و مساله فلسطين با رژيم صهيونيستي رابطه مخفيانه برقرار كند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به موقعيت منحصر به فرد بنادر ايران و پاكستان در خليج فارس و درياي عمان، اين بنادر را مكمل يكديگر و موجب هم‌افزايي و گسترش ظرفيت‌هاي بي‌شمار اقتصادي براي دو كشور دانست.
همكاري‌هاي امنيتي با ايران را افزايش مي‌دهيم
ناصرخان جانجوا  مشاور امنيت ملي نخست وزير پاكستان نيز در اين ديدار با تاكيد بر لزوم هوشياري كشورهاي اسلامي در برابر توطئه‌هاي خارجي كه با هدف افزايش نزاع بين مسلمانان و كشورهاي مسلمان دنبال مي‌شود، تصريح كرد: پاكستان همكاري‌هاي امنيتي و اقتصادي خود را با جمهوري اسلامي ايران گسترش خواهد داد.
وي با ابراز نگراني از شرايط حاكم بر كشورهاي اسلامي و رنج و مرارتي كه مسلمانان به دليل توسعه تروريسم تحمل مي‌كنند، افزود: بدون شك بحران‌هاي جاري در كشورهاي اسلامي ناشي از طرح بلندمدت دشمنان براي از بين بردن زيرساخت‌ها و منابع مالي و انساني كشورهاي اسلامي بوده و رويكرد آنها تضعيف جهان اسلام در برابر غرب است. پس از توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌ها عليه ايران زمينه‌هاي جديدي براي توسعه همكاري‌هاي مشترك اقتصادي، تجاري و بازرگاني فراهم شده كه بايد در تلاش مشترك براي به فعليت رساندن آن گام‌هاي جديدي‌برداريم.
دست ما براي پاسخ مناسب به امريكايي‌ها بسته نيست
دكتر علي‌اكبر ولايتي، رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از ملاقات ناصرخان جانجوا، مشاور امنيت ملي نخست‌وزير پاكستان در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اين سوال كه به عنوان عضو هيات نظارت بر برجام در قبال بدعهدي‌هاي انجام شده در عمل به برجام اقدامي نخواهيد كرد؟ گفت: اين موضوع بستگي به مشورت‌هايي دارد كه در هيات انجام مي‌شود. دست ما در عمل متقابل بسته نيست.
توقع ما از ساير اعضاي 1+5 اين است كه به وظايف خود عمل كنند. ما بايد در روشن كردن وضعيت موجود در عرصه بين‌المللي در رابطه با فريبكاري‌هاي امريكايي‌ها در مساله هسته‌اي تلاش و ديگر اعضاي 1+5 را از اقدامات امريكايي‌ها مطلع كنيم و آنها را وادار به انجام مسووليت‌هاي خود در قبال برجام كنيم.
گاهي برخي از اعضاي هيات 1+5 مثل روس‌ها از فريبكاري امريكايي‌ها سخن گفته‌اند. امريكايي‌ها طوري امور را جلوه مي‌دهند و برخي اعضا را فريب مي‌دهند كه گويي ايراني‌ها به سمت استفاده غيرصلح‌آميز از انرژي هسته‌اي پيش مي‌روند. با تمام اين اقدامات مشخص شد كه امريكايي‌ها فريبكاري كردند و حتي برخي اعضاي 1+5 نيز به اين فريبكاري آنها پي برده‌اند.
ولايتي با اينكه ايران بايد براي روشن كردن فريبكاري امريكايي‌ها در صحنه بين‌المللي اقدامات لازم را انجام دهد، افزود: ما در راستاي حل مساله هسته‌اي گام بر‌مي‌داريم و سايرين را نيز از اين آگاه مي‌كنيم و اعضاي 1+5 هم بايد به وعده‌هاي خود عمل كنند. او در پاسخ به سوالي زمبني بر اينكه برخي عربستان را مقصر تغيير برخي سياست‌هاي پاكستان در قبال ايران مي‌دانند گفت: پاكستان در موارد مختلفي برخلاف خواسته‌هاي عربستان عمل كرده است و به خواست آنها جواب منفي داده است. براي مثال پس از آنكه عربستان به پاكستان گفت كه بايد به يمن نيرو اعزام كند پاكستان در اقدامي شجاعانه با اين درخواست مخالفت كرد و به يمن نيرو اعزام نكرد.
حقوق مسلمانان نه فقط در كشمير كه همه جا رعايت شود
رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در پاسخ به سوال ديگري در رابطه تحولات كشمير تاكيد كرد: اين تبليغات سعودي‌هاست كه در كشمير تنها عليه شيعيان اقداماتي انجام مي‌شود. برخلاف تبليغات سعودي‌ها بايد بگويم كه در كشمير برخي افراطي‌ها دست به اقداماتي ظالمانه مي‌زنند و هيچ مدركي دال بر اينكه اقدامي به‌طور خاص عليه شيعيان در كشمير انجام شده باشد در دست نيست. حقوق مسلمانان نه تنها در كشمير بلكه در سراسر جهان بايد رعايت شود و نبايد با تبليغات بين مذاهب مختلف تفرقه‌افكني انجام گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون