• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

گلايه محمدرضا باهنر از اتهام افكني‌هاي بي‌سند در پاسخ به «اعتماد»:

شايعه‌پردازي بدون سند عليه برادر رييس‌جمهور قبيحانه است

مريم وحيديان

 

محمدرضا باهنر از فعالين سياسي اصولگراست كه علاوه بر تجربه 28 سال نمايندگي مجلس به مرد لابي جناح راست معروف است. دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري اما اين روزها بارها در قالب نشست‌هاي خبري متعدد از مشروط بودن حمايت از روحاني تا سوداي ايجاد حزب فراگير در جناح راست و گلايه از پايبند نبودن فعالان سياسي به هزينه‌هاي جريان خود دغدغه انتخابات سال را 96 را دارد. اينكه جريان راست با چه راهبردي مي‌تواند به سرنوشت تلخ سال 92 دچار نشود از موضوعات مهمي است كه اصولگرايان بايد پاسخي براي آن بيابند. شايد بيراه نيست اگر بگوييم از ماجراي فيش‌هاي حقوقي نجومي تا شايعات و هجمه‌ها به حسين فريدون رنگ و بوي انتخاباتي دارد. باهنر اما از آن دسته اصولگراياني است كه مي‌گويد نقادان بايد اخبار و صحبت‌هاي‌شان را مستند‌سازي و مدرك ارايه كنند. از اين رو موضع خود را در قبال شايعات در مورد حسين فريدون كه اين روزها به ابزاري رسانه‌اي عليه دولت روحاني تبديل شده است با اين جمله بيان مي‌كند: «شايعات عليه حسين فريدون بدون ارايه سند قبيحانه است.»او در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه علت هجمه‌هاي اصولگرايان بدون ارايه سند براي اثبات ادعا نسبت به برادر رييس‌جمهور چيست، اظهار داشت: در مورد مساله افرادي كه در نهاد رياست‌جمهوري هستند، عرف‌ها و روال‌هايي وجود دارد. گاهي اتفاقاتي مي‌افتد كه ممكن است براي جامعه سوالاتي ايجاد كند. به هر دليلي جناب آقاي حسين فريدون به عنوان دستيار ارشد آقاي روحاني فعال بودند و حتي برخي به شوخي مي‌گفتند اگر توانستيد عكسي از رييس‌جمهور داشته باشيد كه اخوي شان نباشد جايزه دارد.  وي اضافه كرد: در سال 95 يك‌دفعه حضور او در جلسات قطع شد كه در پي آن در يكي از سفرها دوباره مقابل دوربين ظاهر شد تا شايعات بر طرف شود. در اين حد شايعه عليه آقاي حسين فريدون هم دروغ است؛ تقبيح مي‌شود و نبايد انجام گيرد. اگر اتفاق اينچنيني مي‌افتد خيلي سريع مي‌توان رسيدگي كرد. به عهده شخص آقاي روحاني و نهاد رياست‌جمهوري است كه گروهي را مامور كنند و رسيدگي اوليه‌اي انجام دهند. چون بعد از اين صحبت‌ها در مورد آقاي فريدون هيچ عكس العملي اتفاق نيفتاده است ظن را قوي‌تر مي‌كند.  باهنر افزود: پيشنهاد من به رييس‌جمهور اين است كه اگر صحبت‌هاي در مورد حسين فريدون را خلاف واقع تشخيص مي‌دهند رسما اظهارنظر كنند. اگر اتهام‌زني‌ها بدون سند و مدرك باشد، كار قبيحانه‌اي است.
حزب فراگير ايده‌آل است
باهنر در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه مشكل كنوني اصولگرايي چيست و باهنر اگر مديريت جريان اصولگرايي را به عهده داشت چه مي‌كرد، پاسخ داد: مشكل اساسي در رفتار‌هاي فعالان سياسي اين است كه حزب چارچوب‌دار، ضابطه مند و فراگير در كشور نداريم. حركت‌ها غالبا جرياني است. يك روز تقسيم بندي‌ها اصولگرا و اصلاح‌طلب است؛ يك روز راديكال و معتدل و يك روز انقلابي و غيرانقلابي.  وي افزود: معمولا فعالان سياسي مايل هستند از منافع جرياني بهره بگيرند اما هزينه‌هاي آن را نپردازند. در حالي كه يك حزب فراگير چنين مشكلي ندارد.  دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه ممكن است تعدادي از جريان اصولگرايي كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري شوند، گفت: اگر حزب فراگير داشتيم اين تعداد با هم رقابت درون حزبي مي‌كردند و نهايتا يك نفر انتخاب مي‌شد. در كشور ما اما افرادي كه كانديدا شده‌اند و انتخاب نشده‌اند نهايتا دبه مي‌كنند و حاضر نيستند كنار بكشند.  باهنر اضافه كرد: ايده‌آل من ايجاد يك حزب فراگير ضابطه‌مند اصولگرايي است. اين مساله اجتناب‌ناپذير است و همه فعالان ناچارند به اين مساله برسند كه چند حزب فراگير تشكيل شود، مثل حزب فراگير اصلاح‌طلبان با حزب فراگير اعتدالگرايان. مشكل ما اين است كه نحله‌هاي مختلف درون جريان اصولگرايي ناخود آگاه با هم احساس رقابت مي‌كنند. تشكيل حزب فراگير در كشور اجتناب‌ناپذير است.   وي افزود: اينكه جريان اصولگرايي تصميم بگيرد كه از چه كسي و چگونه حمايت كند در حال مطالعه است.  باهنر با بيان اينكه در جريان اصولگرايي كي، چطور و از چه كسي حمايت كنيم، در حال مطالعه هستيم، ابراز كرد: ما از مطالبات مردم دفاع مي‌كنيم. دولت هم نياز به فرصت دارد. برخي مسائل را خوب انجام داده ولي برخي امور مانند ركود و اشتغال روي زمين مانده است.
هيچ كس حق تعيين تكليف را ندارد
باهنر در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نظرتان درباره اظهارات تند امام جمعه قائم‌شهر نسبت به اعضاي بيت امام و جواب سيدعلي خميني چيست، گفت: هيچ كس حق تعيين تكليف براي ديگران در كشور را ندارد و هيچ انساني بر انسان ديگر ولايت ندارد الا ولايت‌الله، ائمه معصومين و ولي امر مسلمين همچنين اينكه يكي از امام جمعه‌ها با يك تك خبر به تحليل برسد و در خطبه نماز جمعه موضع‌گيري كند درست نيست و بهتر است بيشتر به اين مسائل دقت شود.
مشورت مي‌كنم اما كسي برايم مشورت نمي‌كند
سفرهاي استاني انتخاباتي احمدي‌نژاد
باهنر در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي معتقدند كه سخن شما مبني بر اينكه «حمايت اصولگرايان از حسن روحاني بستگي به عملكرد ۶ ماهه او دارد» بيشتر يك گروكشي و سياست تاخيري است، گفت: هر كسي كه از سوي شوراي نگهبان براي انتخابات رياست‌جمهوري تاييد شود، صلاحيت دارد. به دنبال فرد اصلح هستيم كه اين مساله بستگي به عملكرد او دارد. بايد همه كانديداها و افراد حاضر در صحنه و ميدان را بررسي كنيم، سپس در ميان آنها فرد اصلح را انتخاب كنيم.  او با بيان اينكه ما بيش از ۳۳ سال است كه آقاي روحاني را مي‌شناسيم و مي‌دانيم او چگونه عمل كرده است، اظهار داشت: آقاي روحاني در انتخابات قبلي اولويت ما نبود، ولي هنگامي كه ايشان به رياست‌جمهوري رسيدند، اعلام كرديم حداكثر همكاري را با ايشان خواهيم داشت كه البته اين حمايت مربوط به ايشان نيست و هركسي انتخاب مي‌شد و شود، بيشترين كمك را به آن فرد برگزيده مي‌كنيم.  باهنر در مورد اظهارات احمدي‌نژاد و اينكه گفته تبليغات عليه من غوغا مي‌كند، آيا به نظرتان با اين صحبت‌ها قصد ورود جدي به انتخابات را دارد، اظهار كرد: صحبت‌هاي آقاي احمدي‌نژاد درباره اصرار ديگران براي كانديداتوري تعارف است. دفتر ايشان مي‌گويد كه سفرهاي‌شان انتخاباتي نيست، ولي چه كسي باور مي‌كند كه قصد اين سفرها انتخاباتي و براي كانديداتوري نيست. اگر شرايط براي حضور ايشان فراهم شود و او بداند تاييد مي‌شود، حتما كانديدا خواهد شد.
بايد خواهش كنيم تا يك كانديدا كنار برود
باهنر در پاسخ به اين سوال كه آيا اصولگرايان راهكاري براي جلوگيري از تعدد كانديدا در سال ۹۶ دارند، گفت: آرزوي ما اين است كه هر جريان در سال ۹۶ يك كانديدا داشته باشد. با اين وقتي چند نفر در يك جريان كانديدا باشند، كنار رفتن افراد به نفع يك نفر يك كار حقوقي نيست، بلكه امري شخصي و قلبي است يعني ما بايد برويم و از او خواهش كنيم تا كنار برود. اين يكي از ضربه‌هايي است كه از نبودِ چند حزب فراگير و انتخابات حزبي مي‌خوريم. ما قبلا هم مي‌ديديم چند نفر باهم ائتلاف مي‌كردند، اما در نهايت افراد حاضر به كناره‌گيري نبودند. حتي در برخي از انتخابات‌ها شاهد چرخش جرياني بوده‌ايم. مثلا فردي اصلاح‌طلب بوده ولي چون در ليست اصلاح‌طلبان قرار نگرفته به دامن اصولگرايان پناه برده است يا بالعكس.
آراي لاريجاني
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين يادآور شد: آراي آقاي لاريجاني به طور خالص اصولگرا نبود. اينكه مي‌گويند كه لاريجاني برخي از آراي ليست اميد را داشت نيز حقيقت ندارد. من معتقدم آقاي عارف همه تلاش خود را كرد و توانست 103 راي جمع كند.  وي افزود: برخي از اصولگرايان در جريان انتخابات هيات رييسه معتقد بودند كه آقاي لاريجاني فرصت طلبي كرده است. به هر حال در مديريت مجموعه فراكسيون چنين اشكالاتي به وجود مي‌آيد. اين اتهامات به صورت طبيعي اتفاق مي‌افتد. اصولگراها مي‌گويند كه آقاي لاريجاني از ما استفاده كرده وما نايب‌رييس نتوانستيم بشويم. اعتداليون هم مي‌گويند آقاي لاريجاني از راي ما استفاده كرده و سهمي به ما نداده است. ولي خواهش مي‌كنم توهم توطئه در فراكسيون اكثريت اصولگرايان وجود نداشته باشد.
مجموعا از برجام سود برديم
باهنر درباره عملكرد دولت يازدهم گفت: دولت روحاني چند پروژه را روي ميز گذاشت؛ نخست برجام بود كه خيلي خوب عمل كرد و متخصصانه بود.  او با اشاره به عملكرد طرف مقابل ايران در مذاكرات هسته‌اي اظهار داشت: ما با چند قدرت بزرگ و البته مكار مذاكره مي‌كرديم. قرار بود ۱۰ امتياز بگيريم و هيچ امتياز ندهيم، ولي نشد. ۷ امتياز گرفتيم و دو سه امتياز هم داديم. اين امتيازگيري مطلوب ما نبوده ولي به هر حال موفق شده‌ايم. آيا ضرري كرده‌ايم؟ فكر نمي‌كنم ضرري كرده باشيم. آيا امريكا در اجراي برجام بدعهدي كرده است؟ قطعا اين طور بوده است و ما اين مساله را مورد پيگيري قرار مي‌دهيم و مقابله خواهيم كرد.  در مقابل، ما گزينه بازگشت به قبل از برجام را داريم و هرگاه احساس كنيم اين توافق برد - برد نيست و طرف مقابل نقض برجام انجام داده، مي‌توانيم از اين گزينه استفاده كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون