• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

از علت اصلي پيدايش تخلفات بگويد

فياض زاهد فعال سياسي و استاد دانشگاه

 

 

رييس‌جمهور امشب به صورت زنده از رسانه ملي با مردم سخن خواهد گفت. بي‌ترديد در زمان اندكي كه براي ايشان وجود دارد، حسن روحاني بايد به سه محور اصلي بپردازد. اول اينكه آقاي رييس‌جمهور بايد توضيح روشني از علل ايجاد بحران اقتصادي در كشور ارايه كند كه بي‌شك ناشي از دو مساله است.
 مديريت ناكارآمد دولت قبلي و فقدان يك تحليل مناسب از شرايط بين‌المللي و در نتيجه به گرو گذاشتن كشور در يك بحران بين‌المللي طولاني كه آنچنان آثار سهمگيني به همراه داشت كه هنوز هم با وجود تحقق برجام از پيكره جامعه رخت برنبسته است.
دوم اينكه آقاي رييس‌جمهور بايد درمورد عدم تحقق برخي از وعده‌هايش در حوزه اجتماعي و سياسي و مدني با مردم با صداقت سخن بگويد. سوم اينكه بهتر است رييس‌جمهور در مورد فيش‌هاي حقوقي از موضع انفعالي خارج شده و از موضع ابتكار عمل توضيح دهد كه علت پيدايش چنين تخلفاتي از كجا بوده و ريشه اصلي آن كجاست و در اين مورد با عوام فريبي مقابله كند. به اين معنا كه نمي‌شود مانند حكومت‌هاي سوسياليستي يك خط تساوي‌گرايانه بين تمام توانايي‌هاي مديريتي و اداره كشور كشيد و تن به غوغاسالاري و هياهو داد. حسن روحاني بايد بي‌پرده به مردم بگويد كه واقعا جاهايي لازم است كه به برخي از مديران با توجه به توانايي‌ها و كارآمدي‌شان پرداخت‌هاي بالايي صورت بگيرد.
 اما در نظام رانتي و آلوده به مناسبات قدرت افكار عمومي باور نمي‌كند كه اگر مديري حقوق بالايي دارد در واقع شايسته چنين حقوقي است. با اين حال بهتر است كه آقاي روحاني در مورد اصلاح قوانين توضيح كاملي ارايه دهد و نشان دهد كه از اين فرصت براي شفاف‌سازي بيشتر مالي و مناسبات اقتصادي كشور استفاده خواهد كرد و استفاده از چنين فرصت طلايي را تبديل به يك پاتك عليه طراحان اين سناريو كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون