• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3150 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۸ دي

4 هكتاردر گلستان و27 هكتار در رودبار سوختند

آتش‌سوزي درجنگل هاي شمال

اعتماد| باز هم جنگل‌هاي گلستان در آتش سوختند. شايد اين خبر تكراري باشد اما از روز يكشنبه تا روز چهارشنبه 4 هكتار از جنگل‌هاي گلستان سوختند. يك هكتار از اين چهار هكتار مربوط به جنگل‌هاي ناهارخوران است كه يكي از مشهورترين جنگل‌هاي كشور به حساب مي‌آيد. براساس آمارها در آتش‌سوزي تابستان امسال كه هفتمين آتش‌سوزي پارك ملي گلستان از شروع سال 93 بود، در مجموع صدهكتار دچار آتش‌سوزي شد اما در نهايت توسط محيط‌بانان پارك، نيروهاي آتش‌بان و نيروهاي مردمي مهار شد. «اعتماد» در گفت‌وگو با سيد هاشم موسوي نژاد، معاون فني اداره كل منابع طبيعي استان گلستان درباره آتش‌سوزي اين هفته در جنگل‌هاي گلستان پرسيد. «آتش‌سوزي در جنگل‌هاي ارتفاعات ناهار خوران به صورت لكه‌يي بوده است. اين آتش‌سوزي كه از روز گذشته شروع شد توسط آتش‌نشاني و مسوولان به صورت كامل مهار شده است. متاسفانه بايد گفت عامل اصلي آتش‌سوزي به خصوص در ماه آذر و دي خود گردشگران هستند، در همين آتش‌سوزي مشخص است گردشگران آمده‌اند و تا اين آتش به پا شده فرار كرده‌اند، حتي فرش آنها هم در همين آتش‌سوزي از بين رفته است. در آتش‌سوزي اخير در ارتفاعات ناهار‌خوران نزديك به يك هكتار از جنگل‌ها سوخته‌اند.» در ادامه موسوي نژاد درباره آتش‌سوزي‌هاي نقاط ديگر استان گلستان در اين هفته گفت: «آتش‌سوزي‌ها در نقاط شمالي استان بوده كه به صورت خطي و سطحي است كه آنها هم مهار شده و مسوولان آماده هستند تا اگر دوباره اين اتفاق تكرار شد به سرعت خود را به آنجا برسانند. در مجموع در اين هفته 4 هكتار از جنگل‌هاي گلستان در آتش سوختند.»وي در ادامه با توصيه به گردشگران درباره حفاظت از جنگل‌ها گفت: «ما هميشه در آذر و دي حريق‌هاي بسياري داريم كه به سختي مي‌توانيم آنها را كنترل كنيم، نيروهاي كمي در اختيار داريم. متاسفانه خشكي هوا و شرايط طبيعت در اين فصل كاملا به ايجاد آتش سوزي كمك مي‌كند. مردم خاموش كردن آتش را جدي بگيرند و تا زماني كه از خاموش شدن آتش مطمئن نشدند جنگل را ترك نكنند. احياي اين جنگل‌ها سال‌هاي زيادي به طول مي‌انجامد.» اما در ادامه اين خبر، احمد دباغيان، مدير روابط عمومي محيط زيست استان گلستان روز گذشته به ايسنا گفت: «آتش‌سوزي روز يكشنبه در پارك ملي گلستان باعث سوختن 5/4 هكتار از اراضي جنگلي شد. اين آتش، يكشنبه چهاردهم دي در مناطق قره قاشلي، اينچه‌سو و ياروم پله حوزه قوش چشمه در شرق استان روي داد كه با حضور به موقع محيط‌بانان و نيروهاي بومي، اعضاي شورا و دوستداران طبيعت و با استفاده از بيل، شن كش و كوله آبپاش مهار شد. اين حريق از نوع كف‌سوزي بوده و بر اثر آن برگ‌هاي خشك درختاني مانند افرا، وليك و بوته‌هاي تمشك طعمه آتش شدند.»
چند هكتار تاكنون سوخته است؟
پيش از اين حدود 700هكتار ديگر از منابع پارك در قسمت‌هاي مختلف نيز دچار آتش‌سوزي شده بود و خاكستر شد. آتش‌سوزي‌هايي كه باز هم طبق گفته مسوولان پارك ملي و سازمان حفاظت محيط‌زيست يا توسط شكارچيان غيرمجاز و به صورت تعمدي ايجاد شده يا علت آن سهل‌انگاري مسافراني بود كه در قسمتي از پارك اتراق كرده و اقدام به راه‌اندازي بساط آتش و كباب كرده‌اند. خشكسالي و گرماي شديد هوا، رطوبت پايين منطقه به‌علاوه عامل آتش دست‌به دست هم داده تا حريق گسترده شود و دامن درخت‌ها و درختچه‌هاي ارزشمند پارك را بگيرد. سالانه بيش از يكصد مورد آتش سوزي در جنگل‌هاي استان گلستان بوقوع مي‌پيوندد. 90 درصد آتش سوزي‌هاي رخ داده در جنگل‌ها و عرصه‌هاي منابع طبيعي به خاطر عوامل انساني است كه مسافران و گردشگران و حتي مردم بومي آتشي را روشن و آن را بطور كامل خاموش نكردند كه با وزش كمترين باد، آتش دوباره شعله‌ور شده و به درختان سرايت مي‌كند. روزهايي كه رطوبت بسيار پايين و دماي هوا بالاست احتمال وقوع حريق افزايش يافته به نحوي كه روزهايي با رطوبت كمتر از 20 درصد، براي ما روزهاي بحراني است.
همچنين دو روز گذشته 37 هكتار از جنگل‌هاي رودبار در آتش سوخت. رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري رودبار گفت: وسعت آتش در جنگل‌هاي رودبار 37 هكتار بود. به گفته او 15 هكتار از جنگل‌هاي منطقه حبيب‌آباد در ساعت 24 سه شنبه و 20 هكتار از جنگل‌هاي منطقه سيدان رودبار ساعت 10 روز چهارشنبه دچار آتش‌سوزي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون