• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3592 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۶ مرداد

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه:

درباره عملكردها آماده مذاكره با كشورهاي اروپايي هستيم

گروه سياسي| «مباحث حقوق بشري محور مذاكرات مي‌شود»؛ خبري كه از سوي رييس‌قوه قضاييه اعلام شد، حاصل آمادگي دستگاه قضايي براي مذاكره در مورد مسائلي است كه همواره بحث‌هاي انتقادي غربي‌ها عليه ايران را به‌دنبال داشته است. اگرچه در تمام اين مدت قوه قضاييه ايران در مقام پاسخگويي سعي بر تفهيم مواضع حقوق بشر اسلامي به طرف‌هاي غربي داشته است اما اين‌بار ترجيح را بر مذاكره مي‌بيند. مذاكره آن هم در شرايط برابر، پيشنهادي است كه از سوي ستاد حقوق بشر قوه قضاييه به وزارت خارجه داده مي‌شود، تا مقدمات اين گفت‌وگوها فراهم شود. از اواخر فروردين ماه سال جاري كه در نشست مطبوعاتي مشترك وزير امور خارجه كشورمان با فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، محمدجواد ظريف حقوق بشر را يكي از موضوعاتي اعلام مي‌كند كه «در آينده با اتحاديه اروپا گفت‌وگوهاي اساسي در رابطه با آن خواهيم داشت»، چند ماهي مي‌گذرد. اگرچه تاكنون پاسخي از سوي طرف‌هاي اروپايي مبني بر پذيرش اين پيشنهاد ارايه نشده، اما قوه قضاييه همچنان بر عزم خود در اجرايي كردن اين پيشنهاد تاكيد دارد. دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه از آمادگي براي مذاكره درخصوص عملكردهاي دستگاه قضا خبر مي‌دهد و تاكيد دارد كه «در اين مجموعه مذاكرات كه توسط افراد كاركشته ديپلماسي انجام خواهد شد، ما هر نوع كمكي را كه نياز باشد، دريغ نخواهيم كرد. اگر مذاكراتي انجام شود ستاد حقوق بشر قوه قضاييه بر آن نظارت جدي مي‌كند و ما قايل نيستيم كه منطق غربي درباره حقوق بشر تحميل شود.»
مگر قرار است دل غربي‌ها را به دست آوريم؟
محمدجواد لاريجاني با تاكيد بر اينكه اگر روش زندگي اسلامي كه ملتي آن را انتخاب كرده از آن بگيريم بزرگ‌ترين جنايت را در حق بشريت انجام داده‌ايم، يادآور شد: ما درباره عملكردها آماده مذاكره هستيم اما نبايد غربي‌ها خود را الگو قرار دهند. موضوع مذاكره از طرف ستاد حقوق بشر قوه قضاييه به وزارت امور‌خارجه كشورمان داده شده و آقاي ظريف در مذاكرات مقدماتي با خانم موگريني درباره اين بحث پيشرفت داشته است. وي خاطرنشان كرد: در دوره گفت‌وگوي انتقادي با غرب تجربه تلخي ايجاد شد و گفت‌وگوهاي جديد، براي تكرار نشدن آن تجربه‌هاي تلخ است. در آن دوران آنها در موضع انتقاد بودند و ما بايد به سوال‌هاي آنها پاسخ مي‌داديم. به درك كه آنها از ما ناراضي هستند و مگر قرار است ما دل آنها را به دست آوريم. در آن دوره از گفت‌وگوها آنها مذاكره را به مسائل ديگر مربوط كرده بودند يعني اگر آلمان مي‌خواست يك ماشين به ايران بفروشد صدراعظم آن كشور به ما مي‌گفت كه فلان زنداني را آزاد كنيد. اين‌گونه مذاكره مضحك‌ترين گفت‌وگوي حقوق بشري است.
براي باز شدن فضا براي ملت‌هاي اسلامي
تلاش مي‌كنيم
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه باز شدن فضا براي بشريت در تجربه‌هاي جديد و امكان مفاهمه در اين گفت‌وگوها را دليل پيشنهاد مذاكره حقوق بشر با غرب بيان و اظهار كرد: براي باز شدن فضا براي ملت‌هاي اسلامي تلاش مي‌كنيم چه غربي‌ها بخواهند و چه نخواهند. غربي‌ها از اين نوع گفت‌وگو استقبال نخواهند كرد و مي‌خواهند چيزي شبيه برجام دو، سه، چهار و پنج راه بيندازند و بعد بگويند كه اگر مي‌خواهيد كمي شيرهاي بانك‌ها را براي‌تان باز كنيم، اجازه دهيد عليه اسلام نيز حرف زده شود. وي گفت: در هيات مذاكره حقوق بشر با غربي‌ها تركيبي از متفكران، مسوولان قضايي و سياستمداران علاقه‌مند حضور خواهند داشت.
اشكال‌هاي مبنايي بر حرف‌هاي غربي‌ها درباره اعدام داريم
وي غربي‌ها را «خودبين، تحميلگر و منافق» توصيف كرد و افزود: اشكال‌هايي كه آنها به ما مي‌گيرند به دليل اين ويژگي‌هاي غربي‌هاست. بيش از 90 درصد تهاجم غرب درباره حقوق بشر به قوه قضاييه است. غربي‌ها مي‌پرسند چرا نظام مدني‌ ما بر اساس قوانين اسلام است، چرا اجازه نمي‌دهيم بر ضد تفكر و نظام اسلامي جريان سياسي راه‌اندازي شود و چرا با تروريسم مبارزه مي‌كنيم. غربي‌ها مدافع حقوق بشري هستند كه از دل آن القاعده، داعش و تروريست خارج شود. دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه افزود: چگونه غربي‌ها منافقان را كه 20 هزار نفر را در كشورمان ترور كردند مدافع حقوق بشر مي‌دانند. اينكه تعداد زيادي اعدام انجام مي‌دهيم خوشحال نيستيم اما جنگ بي‌اماني در مبارزه با مواد‌مخدر داريم. به بركت وجود ژنرال‌هاي ناتو در افغانستان كشت خشخاش در اين كشور 40 برابر افزايش يافته است. اين ژنرال‌ها عصر‌ها از اين مواد افيوني استفاده مي‌كنند اما اين حجم مواد مخدر براي آنها زياد است و بقيه آن را احتمالا به برلين مي‌فرستند. ما با آنها مي‌جنگيم و هزاران شهيد براي جنگ بي‌امان با مواد‌مخدر داده‌ايم. اشكال‌هاي عميق و مبنايي بر حرف‌هاي غربي‌ها درباره اعدام داريم. وي با بيان اينكه «غربي‌ها در حقوق بشر دروغگو هستند»، افزود: بايد از آنها پرسيد چگونه مي‌شود در كشوري كه در آن دموكراسي وجود ندارد حقوق بشر در آن خوب باشد. دوستان غربي‌ها در منطقه ديكتاتورهاي خون‌آشامي هستند. اگر يك بچه گربه در لندن دچار سانحه شود پنج آمبولانس براي آن مي‌آيند و فعالان محيط زيست سينه چاك مي‌كنند و اشك مردم در مي‌آيد اما آيا اين حقوق بشر است كه كودكان بسياري در يمن، افغانستان و عراق به وسيله اسلحه، سياست، مشاوره و عروسك‌هاي غربي كشته شوند. آيا اين حقوق بشر است كه حلقوم سازمان ملل را كه مي‌خواهد پس از مدت‌ها يك جيغ آرام در اين زمينه بكشد با دلارهاي نفتي پر كنند. وي افزود: مهم‌ترين دليل كناره‌گيري احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل براي ايران سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران بود. ما به همه مسائلي كه اين گزارشگر مطرح مي‌كرد پاسخ فني و دقيق مي‌داديم. عملكرد احمد شهيد مجموعه‌اي از تبليغات نادرست، سوءاستفاده از مسووليت در سازمان ملل، اتهامات واهي و دفاع از تروريسم و ابزار دست كشورهاي بسيار مضر و متعرض به حقوق بشر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون