• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3593 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ مرداد

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به «اعتماد»:

در بررسي صلاحيت‌ها مدعي ايراد يم

ايرادات زيادي نسبت به قانون انتخابات وارد است

گروه سياسي | «رايحه خوش تغيير»، به قانون انتخابات مي‌رسد. چراغ سبز شوراي نگهبان كه از زمان تغيير تركيب نيمي از اعضاي آن به روي نمايندگان روشن شد، همچنان اصلي‌ترين موضوعي است كه مي‌تواند تعامل با مجلس شوراي اسلامي را شكل ‌دهد. اين روزها از اظهاراتي كه از سوي دبير و سخنگوي شوراي نگهبان مطرح مي‌شود به خوبي مي‌توان فهميد كه مشي اين نهاد به سمت تغيير است تا براي يك بار هم كه شده به تخلفاتي كه در پس پرده قانون ناقص انتخاباتي ظاهر مي‌شود، پايان دهد. مشكلات اگرچه در مهم‌ترين وجه آن به خريد و فروش آرا مي‌رسد اما از طرف شورا ايرادات زياد ديگري نيز بر آن وارد است. عباسعلي كدخدايي در دومين نشست خبري خود پس از انتخاب به عنوان سخنگو، در پاسخ به سوال «اعتماد» در خصوص ايراداتي كه اين شورا به قانون انتخابات موجود وارد مي‌داند، با بيان اينكه «قطعا ايرادات زيادي را مي‌توانيم در اين مورد رديف كنيم»، گفت: «اگر بحث كارشناسي شروع شود موارد مختلفي است كه مي‌توانيم به عنوان ايراد قانون فعلي انتخابات بيان كنيم.» سخنگوي شوراي نگهبان نواقص قانون انتخابات را برشمرد و گفت: «بحث بررسي صلاحيت‌ها از جمله مواردي است كه شوراي نگهبان هم در اين زمينه مدعي است. هم شرايط و هم موانعي كه داريم بسيار كيفي است و نيازمند اين هستيم كه معيارهاي كمي داشته باشيم تا بتوانيم شفاف‌تر به داوطلبان و مردم گزارش كنيم.» وي بحث زمان‌بندي انتخابات را از ديگر ايرادات اين قانون دانست كه دشواري‌هاي زيادي را براي نهاد نظارتي فراهم آورده است. كدخدايي به تخلفاتي همچون خريد و فروش آرا اشاره و ابراز اميدواري كرد كه با اصلاح قانون آن را به حداقل برسانيم. سخنگوي شوراي نگهبان تبليغات را از ديگر موارد ايرادي دانست و گفت: «واقعيت اين است كه فعاليت‌هايي كه صورت مي‌گيرد، مشخص نيست در چه زماني تبليغات است از چه زماني هم تبليغات نيست. هزينه‌هايي هم كه براي اين تبليغات صورت مي‌گيرد از جمله مواردي است كه غالب نظام‌هاي انتخاباتي كشورهاي مختلف به آن پرداختند و مكانيزم‌هاي مختلفي را تعيين كردند و ما اينها را در قانون انتخابات خود نداريم. اينها بخشي از ايراداتي است كه به قانون فعلي انتخابات مي‌توانيم داشته باشيم و اميدواريم در نظام جامع با همكاري دولت و مجلس محترم هرچه زودتر به قانوني دست يابيم كه فارغ از اين مشكلات باشيم.»عباسعلي كدخدايي در ادامه اين نشست در رابطه با لايحه كاهش ساعت كار بانوان شاغل داراي شرايط خاص گفت: اين لايحه اجمالا يك يا دو نوبت بين مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان در رفت‌وآمد بود كه دو يا سه ايراد شكلي داشت نه ماهوي كه بايد اصلاح شود. شوراي نگهبان با اصل اين لايحه مخالفت نداشت. با ايرادات شوراي نگهبان مواجه بود؛ زيرا مغاير با اصل 75 بود و عدم تامين مالي اين لايحه و عدم اشاره به نحوه تامين بار مالي بود. مجلس اصلاحاتي را به‌عمل آورد ولي اين اصلاحيه‌ها كافي نبود. اعضاي شوراي نگهبان همچنان ايراداتي را نسبت به آن دارند كه بايد اصلاح شود.  
خريد و فروش آرا يكي از آسيب‌هاي جدي انتخابات است
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي در مورد سخنان اخير دبير شوراي نگهبان در رابطه با خريد و فروش آرا، پاسخ داد: اين بحث خريد و فروش آرا يكي از آسيب‌هاي جدي انتخابات ما در دوره‌هاي گذشته است كه بايد تلاش شود اين مشكل حل شود. از راهكارهاي بازدارنده آن بحث ثبت‌نام راي‌دهندگان است كه مي‌تواند بخشي از اين مشكل را حل كند. همچنين الكترونيكي شدن انتخابات هم مي‌تواند به رفع اين مشكل كمك‌هايي داشته باشد. كدخدايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه شوراي نگهبان آماري را در مورد خريد و فروش آرا طي چند سال اخير و اينكه در كدام استان‌ها اين تخلفات صورت گرفته است، دارد؟ گفت: اجازه دهيد كه اين موضوع را نگوييم. در برخي از استان‌ها اين موضوع وجود داشته كه در اداره نظارت بر انتخابات ثبت شده است.
برخورد فعلي با تخلفات انتخاباتي
 اثر خاصي ندارد
سخنگوي شوراي نگهبان درباره اينكه برخوردي با خريد و فروش آرا شده است؟ گفت: اكنون هم در قانون انتخابات برخورد با تخلفات وجود دارد ولي داخلي و كند است. اثر خاصي را ندارد. لذا ما بايد اول پيشگيري كنيم و در صورتي كه تخلفي صورت گرفت با آن برخورد كنيم. اگر پيشگيري كنيم به مراتب بهتر از اين است كه منتظر بمانيم تخلفاتي صورت بگيرد. وي افزود: ما اگر در بحث خريدوفروش آرا ورود پيدا كنيم مشكلات كمتر مي‌شود.
شورا با توجه به گمانه‌زني‌ها
پاسخي ندارد
كدخدايي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر مبني بر طرح ادعاهايي درباره احتمال رد صلاحيت برخي مسوولان فعلي، خاطرنشان كرد: دوستان با نظر شورا در‌اين‌باره آشنا هستند. شورا با توجه به گمانه‌زني‌ها پاسخي ندارد. افراد ممكن است در عرصه سياسي نسبت به افراد ديگر نظراتي را داشته باشند ولي شورا در اين زمينه نظري ندارد. در هر دوره بر اساس همان دوره صلاحيت افراد توسط شوراي نگهبان بررسي مي‌شود. تاييد‌صلاحيت هر دوره براي همان دوره است. سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر مبني بر جهت‌گيري شوراي نگهبان در رابطه با فيش‌هاي حقوقي نامتعارف، پاسخ داد: اگر تخلفاتي صورت گرفته باشد قطعا هنگام بررسي صلاحيت‌ها مبنا قرار خواهد گرفت.
شوراي نگهبان مدعي انتخابات الكترونيكي بوده و هست
وي درباره اينكه آيا انتخابات رياست‌جمهوري به صورت الكترونيكي برگزار مي‌شود، گفت: شوراي نگهبان مدعي انتخابات الكترونيكي بوده و هست و ما از اين موضوع استقبال مي‌كنيم اما فراهم كردن آن منوط به فراهم آوردن زيرساخت‌ها و اصلاح قانون انتخابات است. خوشبختانه وزارت كشور هم درخواست جلسات كارشناسي را كرده بود كه با كارشناسان شوراي نگهبان در رابطه با اين موضوع در حال بررسي هستند كه اگر مقدمات آن فراهم شود قطعا ما هم از آن استقبال مي‌كنيم. كدخدايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه شما در گفت‌وگويي تغيير نظام انتخابات حزبي را توصيه كرده‌ايد، آيا در اين زمينه افراد تاييد‌صلاحيت مي‌شوند يا احزاب؟ گفت: اگر ما يك نظام حزبي مستقل داشته باشيم كه با تمام شرايط شكل گرفته باشد بسياري از مشكلات حل مي‌شود. در مجلس هم به جاي اينكه شوراي نگهبان با 12هزار نفر سروكار داشته باشد با 10 حزب سروكار دارد و بررسي مقدماتي صلاحيت ممكن است در اختيار نهادهاي مردمي و احزاب قرار گيرد. وي افزود: بحث احزاب در جاي ديگر بررسي مي‌شود و بايد شرايط لازم را داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون