• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3599 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ مرداد

آغاز هفته «طلايي» ايران

با درخشش كيانوش رستمي و پيروزي قدرتمندانه تيم واليبال، كاروان المپين‌هاي ايراني روحيه گرفت

 

بالاخره انتظارات به سر رسيد و نخستين مدال كه خوش رنگ‌ترينِ نشان‌ها هم بود، مقابل نام ايران در جدول رده‌بندي بازي‌هاي المپيك 2016 ريو قرار گرفت. كيانوش رستمي در شبي خاطره‌انگيز كاري كرد كارستان و ضمن شكستن ركورد المپيك مدال نقره المپيك 2012 لندن خود را به نشان طلا ارتقا داد و ايران را هم به نخستين مدال در بازي‌هاي تابستاني برزيل رساند. باري كه رستمي از روي دوش كاروان ايران برداشت سنگين‌تر از وزنه‌اي بود كه بالاي سر برد تا ركورد المپيك را به نام خود ثبت كند. استرسي كه كيانوش از ورزشكاران كاروان گرفت و آرامشي كه به مردم ايران داد ارزش چند مدال زرين المپيك را داشت. او با اين موفقيت كمك كرد تا ورزشكاران ايران در ادامه با استرس كمتر و روحيه مناسب‌تر به ميدان بروند و شانس بيشتري براي پيروزي داشته باشند. بي‌ترديد اگر بامداد روز گذشته كيانوش رستمي به اين افتخار بزرگ نايل نمي‌آمد و دل ميليون‌ها ايراني را شاد نمي‌كرد، امروز حميد سوريان و سعيد عبدولي با استرس بيشتري راهي ميدان رقابت شده و شانس‌شان براي موفقيت به اندازه حالا نمي‌بود. پسر ايراني كه زير آن وزنه سنگين به عشق مردم ايران مي‌خنديد از يك سال قبل استارت تمرينات خود براي موفقيت در المپيك را زد و آن هم به صورت انفرادي و با تكيه بر توان و دانش و تجربه خود. او روز گذشته مزد زحمات چندين و چند ساله خود را گرفت و بعد از حماسه‌اي كه روي تخته مسابقات وزنه‌برداري بازي‌هاي تابستاني ريو خلق كرد رو به دوربين‌هاي تلويزيوني و خطاب به مردم دنيا اعلام كرد كه «تنهاي تنها بودم و تنهايي تمرين كردم. خودم مربي خودم بودم. قلب ايران با من بود، اگر دل مردم با من نبود اين وزنه‌هاي سنگين بلند نمي‌شدند. خاك پاي همه شما (مردم ايران) هستم. » او قبل‌تر وقتي كه داشت بعد از شكستن ركورد المپيك و طلايي شدن از روي تخته مسابقات پايين مي‌آمد با گويش شيرين كردي گفت: «ماماني، بابايي خيلي دوستتون دارم، به عشق شما فقط. »
 گزارش رويترز از موفقيت رستمي
پس از اين موفقيت، رويترز در گزارشي نوشت: «كيانوش رستمي موفق شد با مهار وزنه ۳۹۶ كيلوگرم مجموع، به مدال طلاي رقابت‌هاي وزنه‌برداري المپيك دست پيدا كند. اين نخستين مدال طلاي كاروان ايران در اين دوره از بازي‌ها به حساب مي‌آيد. مدال‌هاي نقره و برنز به وزنه برداران چيني و رومانيايي رسيد. رستمي در پايان اين مسابقه گفت: تمامي مربيان ايراني خوب هستند اما من خودم براي خودم تصميم‌گيري مي‌كنم. هيچكس فكر نمي‌كرد بدون مربي به ريو بيايم اما من اينجا هستم. من همواره تنها تمرين كردم و تك و تنها در اردو بودم. هيچكس مرا نمي‌ديد. اين موضوع مي‌تواند كمي شما را به حد جنون برساند اما من مي‌خواهم بار ديگر در بازي‌هاي المپيك ۲۰۲۰ توكيو اينجا باشم. رستمي معتقد است ايران باز هم شانس كسب مدال طلا در المپيك را دارد. وي با اشاره به سهراب مرادي و بهداد سليمي ادامه داد: «ما مدال‌هاي بيشتري خواهيم برد و ركوردهاي بيشتري براي ايران جابه‌جا خواهيم كرد. اكنون من برده‌ام و مطمئنم كه ديگران هم خواهند برد. »
انتقاد رضازاده از تمرين انفرادي
بزرگ‌ترين منتقد كيانوش رستمي كه به صورت انفرادي تمرين كرد و به مدال طلاي المپيك هم رسيد حسين رضازده است. قهرمان اسبق سنگين‌وزن المپيك و جهان گفته است: «بدون مربي تمرين كردن نبايد رواج پيدا كند» و اين در حالي است كه خود او زماني كه تمرين مي‌كرد آنقدرها هم به مربيان و تمرينات آنها توجه نمي‌كرد. حسين رضازاده با اشاره به اينكه همه در قالب يك تيم بايد باشند، اظهار كرد: رستمي حدود هشت ماه به تنهايي تمرين كرد. از روز نخست انوشيرواني را به عنوان مربي قبول نداشت. وزنه‌برداري يك رشته ركوردي است و ورزشكاري كه با برنامه و بدون فكر و خيال تمرين كند موفق مي‌شود. در مصاحبه‌هاي رستمي شاهد بوديم كه مي‌گفت شرايط تمريني متفاوتي دارد و با برنامه‌اي متفاوت با تيم ‌ملي تمرين مي‌كند كه نتيجه‌ داد و طلا را كسب كرد. همه بايد با اسم تيم ‌ملي و با يكديگر باشند و اين به مديريت فدراسيون بستگي دارد. بايد مديريت قوي باشد. اگر شرايط همين گونه پيش رود شاهد اختلاف‌ها خواهيم بود. يك بار ممكن است اين اتفاق رخ دهد و ورزشكاري طلا كسب كند اما نبايد بدون مربي تمرين كردن رواج پيدا كند. رستمي مدال نقره المپيك لندن را در كارنامه داشت كه البته مي‌توانست در لندن طلا را كسب كند. 2011 فرانسه به ركورد جهان حمله كرد و در لحظه آخر وزنه از دستش افتاد. او تجربه داشت، تلاش و تمرين خود را كرده بود. مربي كه در كنار ورزشكار قرار مي‌گيرد بايد از همه لحاظ بدني، روحي، روانشناسي و علم روز تمرين آگاهي داشته باشد. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا دانش مربيان ايراني پايين است كه رستمي ترجيح داد به تنهايي تمرين كند، توضيح داد: نمي‌دانم. اين سوال را بايد از خود رستمي بپرسيد. ركورددار سنگين وزن وزنه‌برداري درباره احتمال شكسته شدن ركورد خود در المپيك، بيان‌ كرد: 16 سال پيش در 2004 آتن در دو ضرب با وزن 263 كيلوگرم ركورد را در اختيار دارم. احتمال مي‌رود در المپيك ريو ركورد شكسته شود يا نشود. ورزشكاران نخست براي كسب مدال و سپس براي شكستن ركورد در ميدان المپيك حضور پيدا مي‌كنند. در وزن 56 كيلوگرم بعد از چند سال ركورد توسط يك چيني شكسته شد. بايد منتظر روز مسابقه ماند، همه‌چيز در آن روز مشخص مي‌شود. سليمي در يك ضرب ركورد جهان را در سال 2011 در فرانسه زده است و آسيب‌ديدگي‌ او باعث شد كه يك مدت فرصت كمي را براي تمرين داشته باشد. در يك ضرب وضعيتش بهتر شده است. در دو ضرب نيز شايد هنگام بالا زدن ضربه فشار روي زانوي او وارد شود. توكل به خدا. ان‌شاء‌الله هم مدال كسب كند، دوم ركورد زده شود.
    
داود باقري، پزشك فدراسيون وزنه‌برداري در خصوص بهداد سليمي گفت: بهداد وضعيتش خوب است. بهداد رقابت سنگيني با رقباي خود خواهد داشت. اين وزنه‌بردار ديرتر تمرينات خود را شروع كرد. بالاخره ترسي كه وجود داشت آرام آرام ريخت اما دير به اوج آمادگي رسيد. بهداد وزنه بردار باهوشي است و اميدوارم اين هوش و حرفه‌اي‌گري در مواقع حساس به كمكش بيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون