• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3605 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۱ مرداد

فلسفه به روايت زنان

شايد هنوز باشند كساني كه بر اين باور منسوخ پافشاري كنند كه زنان نمي‌توانند فيلسوف باشند يا فلسفه‌ورزي كنند. براي رد عقيده نسنجيده و غلط كافي است نگاهي به كتاب خواندني و كوچك «كوگيتو: زنان انديشه» بيندازند.كتابي كه به تازگي نشر جاويد آن را منتشر كرده است، گفت‌وگوهايي جذاب و صد البته تخصصي از سوي مجله فلسفي كوگيتو با چهار تن از فيلسوفان زن برجسته جهان: مري وارناك، جين همپتن، مارتا نوسباوم و نانسي كارترايت. محبوبه مهاجر، مترجم نامدار حوزه زنان اين كتاب را ترجمه كرده است. گفت‌وگوها زيرنظر اندرو پايل، سردبير پيشين مجله كوگيتو انجام شده است. او خود مدرس فلسفه در دانشكده فلسفه دانشگاه بريستول بوده است. از قضا بخش مصاحبه از مهم‌ترين بخش‌هاي مجله است و پايل در اهميت اين بخش مي‌گويد: «شايد خواننده ناآشنا با فلسفه نتواند كتاب‌ها و مقاله‌هايي را كه اعتبار يك متفكر بسته به آن است، بخواند و بفهمد اما هر كسي با خواندن مصاحبه‌اي دوستانه در 10 صفحه مي‌تواند مطالبي درك كند و جان كلام يك اثر و شخصيت نويسنده آن اثر دستگيرش شود. مسلما همين ويژگي آخر نشان مي‌دهد كه چرا مصاحبه هميشه مطالب جذاب و خواندني است.
در آغاز كتاب يادداشتي كوتاه از مري وارناك مي‌خوانيم با اين عنوان كه فيلسوف كيست. با وارناك فيلسوف اخلاق برجسته معاصر همچنين گفت‌وگويي درباره مكتب اصالت وجود، آموزش و پرورش و فلسفه اخلاق در كتاب مي‌خوانيم.
گفت‌وگوي بعدي درباره هابز و سنت قرارداد اجتماعي با جين همپتن، فيلسوف سياسي شناخته شده و استاد فلسفه دانشگاه آريزونا است. او نوشته‌هاي زيادي درباره فلسفه سياسي و حقوق دارد. گفت‌وگوي سوم با مارتا نوسباوم است، فيلسوف اخلاق برجسته معاصر و استاد حقوق و فلسفه اخلاق در دانشگاه شيكاگو كه برخي آثارش درباره ارسطو در فارسي نيز ترجمه شده است. گفت‌وگو با نوسباوم در اين كتاب درباره فلسفه اخلاق است. بالاخره گفت‌وگوي چهارم با نانسي كارترايت، استاد فلسفه، منطق و روش علم در مدرسه عالي اقتصاد لندن است. او مقاله‌هاي متعددي درباب فلسفه علم و دو كتاب به نام‌هاي چگونه قوانين فيزيك كاذب درمي‌آيند و ظرفيت‌هاي طبيعت و اندازه‌گيري آنها منتشر كرده است. كارترايت، رييس مركز فلسفي علوم طبيعي و اجتماعي و استاد فلسفه در دانشگاه كاليفرنيا در سن ديگو و از اعضاي فرهنگستان بريتانيا، انجمن فلسفه امريكا، فرهنگستان هنرها وعلوم امريكاست. گفت‌وگو با او پيرامون موضوع ميان علم و سياست انجام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون