• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3606 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ شهريور

انفجار بمب در غازي انتب تركيه 50 كشته و 94 زخمي برجاي گذاشت

عروسي به سبك داعش

ميثم سليماني

تركيه اين روزها از محلي امن و رويايي براي گردشگران خارجي فاصله زيادي گرفته است. شهرهاي تركيه اكنون بي‌شباهت با عراق، افغانستان و پاكستان نيست و هر لحظه اين انتظار وجود دارد كه بمبي در نقطه‌اي از كشور منفجر شود و جان تعداد زيادي از شهروندان را بگيرد. از سوي ديگر تروريست‌ها نيز براي رسيدن به اهداف خود هيچ محدوديتي ندارند و هيچ مرزي براي خود نمي‌شناسند، از بيمارستان گرفته تا مراسم عروسي، حمله مي‌كنند تا اقدام خود را با بالاترين تلفات انساني به سرانجام برسانند.
ساعت 22:50 دقيقه شنبه‌شب به وقت تركيه، انفجار يك بمب در مراسم عروسي در شهر شاهينبي واقع در استان غازي انتپ اين كشور 50 كشته و 94زخمي برجاي گذاشت. طبق بيانيه‌اي كه دفتر فرمانداري غازي انتب منتشر كرد آمده است كه در تاريخ 20آگوست2016 يك بمبگذاري در مراسم عروسي در استان ما جان 50 تن از شهروندان را گرفت. وزير بهداشت تركيه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرد كه از ميان زخمي شده‌ها 73نفر پس از حمله تحت درمان قرار گرفتند كه 17 تن از آنها در شرايط بحراني به سر مي‌برند. منابع بيمارستاني به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران اعلام كردند كه، حال عروس و داماد چندان مساعد نيست و هنوز درمان در جريان است. هنوز هيچ شخص يا گروهي مسووليت اين اقدام تروريستي را برعهده نگرفته اما به گزارش خبرگزاري آناتولي بقاياي يك جليقه انفجاري در محل مراسم عروسي ديده شده است كه اين نوع اقدامات نشان از عملياتي تروريستي به سبك داعش است.
رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور كه داعش را عامل اصلي اين انفجار مي‌داند در بيانيه‌اي اين انفجار را محكوم كرد و گفت: كساني كه فكر مي‌كنند مي‌توانند بر تركيه غلبه كنند سعي دارند با تحريك مردم از حساسيت‌هاي قومي و فرقه‌اي سوءاستفاده كنند. اردوغان در بيانيه خود تاكيد كرد: من مي‌خواهم يك چيز را روشن كنم كه براي كشور و ملت ما هيچ تفاوتي ميان حاميان فتح‌الله گولن كه عاملان اصلي كودتا هستند و 240شهروند را كشتند، پ‌ك‌ك كه موجب كشته شدن 70 تن از نيروهاي امنيتي و سربازان در ماه گذشته شدند و داعش كه مرتكب حمله به غازي انتپ شد وجود ندارد.
در بيانيه‌اي كه بينالي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه منتشر كرد، اين بمبگذاري را محكوم كرد و قول داد به مبارزه با تروريسم ادامه دهد و گفت: عاملان اين حمله انتحاري مراسم عروسي را تبديل به عزا كردند. وي افزود مهم نيست كه نام اين تروريسم شرور چيست اما دولت و ملت براي مبارزه با آن مصمم است و آن را ادامه خواهد داد.
با اين وجود سميح پالچين، معاون حزب حركت ملي مي‌گويد كه تركيه دچار يكسري از حملات برنامه‌ريزي شده و عمدي شده است. به گفته پالچين اين حملات تروريستي هماهنگ شده، وحدت، يكپارچگي و ثبات تركيه را هدف قرار داده است.
مرگ ناگهاني
عروسي در تركيه و به خصوص در فصل تابستان در شهرستان‌هاي جنوب تركيه عملي رايج است، اما انفجارهاي اينگونه در اين عروسي‌ها مسبوق به سابقه نيست. ويديوها پس از اين انفجار نشان مي‌دهد كه صدها نفر از مردم كه در خيابان‌هاي شهر حضور داشتند به همراه آمبولانس‌ها به كمك مردمي آمدند كه در اين انفجار زخمي شده بودند، به گزارش سي‌ان‌ان ترك حداقل 20 آمبولانس در اين حادثه زخمي‌ها را جابه‌جا مي‌كردند. گولسر آتيس كه در اين حمله زخمي شد و در هنگام وقوع انفجار با همسايه‌اش صحبت مي‌كرد به خبرگزاري آنادولوي تركيه گفت: من نمي‌دانم چه اتفاقي افتاد اما تنها چيزي كه مي‌دانم اين است كه همسايه‌ام روي من درگذشت. آتيس گفت: اگر او روي من نمي‌افتاد من هم مانند او مي‌مردم، بدن او من را نجات داد. سوكورو آكدوگان برادر داماد نيز به خبرنگاران گفت نمي‌توانست چيزي جز تكه‌هاي بدن‌هاي انسان را ببيند.
آشفتگي ادامه دارد
تركيه در طول ماه‌هاي گذشته با آشفتگي قابل‌توجهي روبه‌رو بوده است. پس از كودتاي نظامي و تلاش براي سرنگوني دولت در ماه جولاي، يكسري از انفجار‌هاي مرگبار را تركيه تجربه كرد كه گزارش‌ها حاكي از آن است كه اكثر اين انفجار‌ها توسط داعش كه كنترل شمال سوريه را در اختيار دارد و پ‌ك‌ك صورت گرفته است. همچنين در يكي از شديدترين حملات در ماه جولاي بمبگذاران انتحاري داعش وارد فرودگاه آتاتورك استانبول شدند و سه بمب را منفجر كردند كه در پي آن 44نفر جان خود را از دست دادند. همچنين در ماه گذشته نيز دو بمبگذار انتحاري حداقل 40 نفر را در آنكارا پايتخت تركيه كشتند كه يك گروه شورشي كرد مسووليت اين حمله را برعهده گرفت. در دهم آگوست نيز دو انفجار در شهرهاي جنوبي تركيه رخ داد كه دست كم هشت نفر كشته شدند كه به گفته مقام‌هاي دولتي ارزيابي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد كه شبه‌نظاميان كرد پشت اين دو حمله بودند.
محكوميت بين‌المللي
در نخستين واكنش‌ها پاكستان به‌شدت اين حمله تروريستي را محكوم و همبستگي خود را با دولت تركيه و مردم آن اعلام كرد. در بيانيه وزارت خارجه پاكستان آمده است، دولت و مردم پاكستان عميقا از اخبار مربوط به حملات تروريستي در تركيه نگران و متاثر هستند. فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه نيز در بيانيه‌اي گفت: به‌شدت حمله‌هاي تروريستي منفور هستند و انفجاري كه شب گذشته در مراسم عروسي رخ داد را به‌شدت محكوم مي‌كنم. اين بيانيه مي‌افزايد، فرانسه عميق‌ترين تسليت‌هاي خود را به مقامات و مردم تركيه ابراز مي‌دارد و مراتب همدردي خود را نيز اعلام مي‌كنم و ما در كنار همه كساني كه در برابر معضل تروريسم مبارزه مي‌كنند، مي‌ايستيم.
وزارت خارجه قطر به عنوان نخستين كشور عربي انفجار در مراسم عروسي در شهر غازي‌آنتپ تركيه را كه ده‌ها كشته و زخمي بر جاي گذاشت، محكوم كرد. اين وزارتخانه اعلام كرد كه اين حمله با تمامي ارزش‌ها، اصول انساني و اصول اديان آسماني مغايرت دارد و غيرنظاميان را هدف قرار داد. قطر همبستگي خود را با مقامات تركيه و تمامي تلاش‌هاي اين كشور براي برقراري آرامش و نيز مخالفت خود را با انواع خشونت و تروريسم با هر منبع و با هر انگيزه‌اي اعلام كرد. وزارت خارجه مصر نيز انفجار غازي انتپ را محكوم و حمايت خود را از ملت تركيه اعلام كرد. وزارت خارجه امارات نيز در بيانيه‌اي با محكوم كردن اين انفجار و انواع تروريسم بر لزوم هماهنگي ميان كشورهاي جهان جهت ريشه‌كن كردن اين آفت خطرناك تاكيد كرد. همچنين يك مقام مسوول در وزارت خارجه عربستان ضمن محكوم كردن انفجار تركيه بر همبستگي عربستان با تركيه و حمايت از آن در مبارزه با تروريسم تاكيد كرد.

همدردي ايران
بهرام قاسمي، سخنگو و رييس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه كشورمان، اقدام تروريستي در شهر غازي‌انتب تركيه كه به كشته و مجروح شدن تعداد قابل‌توجهي از شهروندان اين كشور منجر شد را شديدا محكوم و ضمن همدردي با ملت و دولت تركيه، اين اقدام پليد ضدانساني را به خانواده قربانيان اين حادثه تسليت گفت. بهرام قاسمي افزود: انجام اين نوع اقدامات تروريستي در يك محفل عروسي و كشتار مردم بي‌دفاع و غيرنظامي، بار ديگر به ‌وضوح اهداف شوم و پليد ضدبشري تروريسم تكفيري را به نمايش گذاشته و گوياي آن است كه اين پديده خطرناك و شوم چگونه در رسيدن به اهداف غيرانساني و ناميمون و شوم خود، جامعه جهاني را تهديد مي‌كند. اين اقدامات افراطيون تكفيري، صلح و ثبات كشورهاي منطقه را هدف قرار داده و نيازمند مقابله جدي كشورهاي منطقه با اين پديده خشونت‌آميز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون