• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3607 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور

برنامه‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان با مديريت شوراي‌عالي سياستگذاري با جديت اجرا مي‌شود

نه به انشعاب و اختلاف

گروه احزاب

جمعي از احزاب اصلاح‌طلب تصميم گرفته‌اند تا كميته‌اي تحت عنوان كميته انتخابات تشكيل دهند و فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را از اين طريق ساماندهي كنند. اين خبري بود كه طي روز‌هاي گذشته حجت‌الاسلام رسول منتجب نيا، قائم مقام حزب اعتماد ملي اعلام كرد.  پس از اعلام اين خبر انتخاباتي، برخي رسانه‌ها كه مترصد ايجاد اختلاف و انشقاق در جبهه اصلاحات هستند با بهره‌برداري از اظهارات حجت‌الاسلام منتجب‌نيا سعي كردند پروژه اختلاف‌افكني خود را پيش ببرند با اين حال موضع‌گيري احزاب و چهره‌هاي سياسي نشان مي‌دهد اصلاح‌طلبان براي پيشبرد اهداف انتخاباتي خود بر خلاف جريان رقيب اختلافات مبنايي ندارند و تلاش مي‌كنند از شيوه‌هاي مختلف هر كدام به سهم خود در همگرايي اصلاح‌طلبان تلاش كنند.  روز شنبه، حجت‌الاسلام رسول منتجب نيا، قائم مقام حزب اعتماد ملي در گفت‌وگويي اعلام كرد: با توجه به ضرورت تقويت احزاب و لزوم توسعه فعاليت‌هاي حزبي و با عنايت به آسيب‌شناسي اقدامات تعدادي از اصلاح‌طلبان در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، در نشست جمعي از احزاب اصلاح‌طلب، كميته انتخابات براي مديريت دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا تشكيل شد. در اين كميته جمعي از احزاب اصلاح‌طلب عضويت دارند. نحوه تشكيل ستاد اجرايي كميته مزبور و آدرس و مشخصات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.  اين اظهارات در نگاه اوليه و قضاوت‌هاي عمومي تعبير به انشعاب از شوراي‌عالي سياستگذاري شد. شورايي كه با نظر رييس دولت اصلاحات قرار است امور انتخاباتي اصلاح‌طلبان براي سال 96 را مديريت و عملياتي كند. با اين حال به دليل عدم تشريح جزييات بيشتر از كميته انتخاباتي مورد نظر حجت‌الاسلام منتجب‌نيا و نحوه تعامل آن با شوراي‌عالي سياستگذاري هنوز براي قضاوت نهايي زود است چرا كه در مذاكرات و تعاملات ماه‌هاي آتي امكان توافق ميان اين كميته و شوراي‌عالي سياستگذاري وجود دارد و از طرفي ديگر هنوز هيچ‌يك از احزاب اصلاح‌طلب خروج از شوراي سياستگذاري را رسما اعلام نكرده‌اند.  پيگيري‌هاي اوليه حاكي از آن بود كه احزابي كه حجت‌الاسلام منتجب‌نيا اعلام كرده است شامل اراده ملت، مجمع نيروهاي خط امام، اعتماد ملي، مردمسالاري، انجمن اسلامي مهندسان، انجمن اسلامي معلمان، انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها است. با اين حال محسن رهامي و عبدالرزاق موسوي، دبيران كل انجمن‌هاي اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها و معلمان در پيام‌هاي جداگانه‌اي همراهي با كميته‌اي كه حجت‌الاسلام منتجب‌نيا از آن سخن گفت را تكذيب كردند.
معلمان و مدرسين دانشگاه منشعب نمي‌شوند
محسن رهامي در پيامي نوشت: درخصوص مطلبي كه در بعضي از سايت‌هاي خبري ازقول حجت الاسلام منتجب نيا آمده است، مبني بر اينكه تعدادي از احزاب اصلاح‌طلب تصميم به تشكيل كميته انتخابات و ايجاد ستاد براي انتخابات شورا‌ها گرفته‌اند و نام انجمن مدرسين دانشگاه‌ها هم دركنار تعدادي از احزاب ذكر شده، به اطلاع مي‌رساند كه انجمن مدرسين تاكنون همراه با مجموعه احزاب اصلاح‌طلب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در اين خصوص اقدام كرده وهرنوع تصميم‌گيري براي استراتژي انتخابات96 منوط به تصميم نشست سراسري شوراي نمايندگان انجمن مدرسين است، كه در شهريور ماه آينده در تهران تشكيل خواهد شد.  همچنين عبدالرزاق موسوي نيز در پيام مشابهي حضور انجمن اسلامي معلمان را در اين كميته رد كرد و گفت: انجمن اسلامي معلمان معتقد است درسايه انسجام احزاب اصلاح‌طلب شوراي هماهنگي واصلاح‌طلبان مي‌توان به موفقيت اميدداشت. ضمن اينكه انشقاق درشوراي هماهنگي رابه مصلحت احزاب اصلاحات نمي‌داند. و موضوع را درجلسه آينده شوراي مركزي به بحث خواهد گذاشت.
انشعاب نه؛ همكاري مي‌كنيم
حميد قزويني، عضو شوراي مركزي مجمع نيروهاي خط امام در خصوص اين كميته به «اعتماد» گفت: از قبل مساله تعامل، همكاري و انجام كارهاي مشترك احزاب با يكديگر مطرح بود. شوراي هماهنگي در اكثر موارد اين كار را انجام مي‌داد. در همه ادوار اين را داشتيم كه چند حزب با هم نزديك‌تر باشند و كار كنند. الان هم تعدادي از احزاب با هم كار مشتركي را تعريف كرده‌اند و طبيعي است كه مفهوم آن جدا شدن و انشعاب و كار مستقل نيست.  او درباره عضويت مجمع نيروهاي خط امام در اين كميته گفت: ‌با اين كميته انتخاباتي كه حجت‌الاسلام منتجب‌نيا مسووليتش را دارد همكاري مي‌كنيم اما به شكل كلان ذيل شوراي هماهنگي تعريف مي‌شويم. اين همكاري‌ها مشترك امر پرسابقه‌اي است. بايد تلاش كنيم سوءتفاهم و اختلاف‌نظر كاهش يابد.  احمد حكيمي‌پور، دبيركل حزب اراده ملت نيز با تاكيد بر اينكه نمي‌خواهد وارد فضاي اختلاف‌افكني ميان اصلاح‌طلبان شود به «اعتماد» گفت: تمامي احزاب و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب به دنبال همكاري و تفاهم در جبهه اصلاحات هستند.
حزب اسلامي كار همراه اصلاح‌طلبان است
حسين كمالي، دبيركل حزب اسلامي كار نيز روز گذشته در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص حمايت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از روحاني براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده گفت: هنوز در مجموعه و گروه‌هاي اصلاح‌طلبان گفت‌وگويي پيرامون انتخابات 96 و حمايت از فردي خاص صورت نگرفته است اما طي هفته‌هاي آتي پيرامون اين مساله تدابير لازم اتخاذ مي‌شود.  دبيركل حزب اسلامي كار با اشاره به اينكه حمايت هاشمي‌رفسنجاني از روحاني در انتخابات96 قطعا موثر خواهد بود، ادامه داد: نه تنها حمايت هاشمي‌رفسنجاني بلكه هرگونه حمايت ديگري مي‌تواند در وضعيت و آراي روحاني براي انتخابات آتي مثمرثمر باشد.  وي با بيان اينكه حزب اسلامي كار با ساير احزاب اصلاح‌طلب در مورد انتخابات 96 تصميم‌گيري مي‌كند، گفت: قرار نيست حزب اسلامي كار يا ديگر احزاب اصلاح‌طلب به صورت مستقل و جداگانه پيرامون انتخابات 96 عملي ترتيب اثر دهند.  وي پيرامون شرط و شروط‌ برخي اصلاح‌طلبان براي حمايت از روحاني در انتخابات سال آينده، تصريح كرد: اين شروط صرفا به معناي لزوم تغيير و تحولات در كشور است و نبايد به معناي سهم‌خواهي و چشمداشت اين افراد براي كسب پست و مقام تلقي شود. همچنين ديروز علي صوفي، عضو شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان درخصوص كميته انتخاباتي برخي احزاب گفت: كميته انتخاباتي اصلاح‌طلبان كه خبر تشكيل آن اعلام شده است، ارتباطي با شوراي‌عالي ندارد. صوفي در گفت‌وگو با خبرگزاري خبرآنلاين درباره جلسه هفته گذشته شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه با محوريت انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شده است، گفت: اين جلسه براي ارايه گزارشي از عملكرد شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به آقاي خاتمي برگزار شد. وي ادامه داد: ارزيابي و سنجش ميزان رضايتمندي اصلاح‌طلبان از عملكرد شوراي‌عالي سياستگذاري يكي ديگر از اقداماتي بود كه انجام شد. پس از آن، گزارشي با همين محوريت به رييس دولت اصلاحات ارايه كردند و ايشان نظرشان با جمع‌بندي كه از نظرسنجي استخراج شده بود، مطابقت داشت. عضو شوراي‌عالي اصلاح‌طلبان با بيان اينكه ارزيابي از عملكرد شوراي‌عالي از سوي رييس دولت اصلاحات مثبت بود، خاطرنشان كرد: ايشان اجازه داد كه شوراي‌عالي با ماموريت برگزاري انتخابات آتي به كار خود ادامه دهد.
تحولات جديد در شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان
صوفي با اشاره به تغييرات صورت‌گرفته در شوراي‌عالي گفت: ادامه ماموريت اين شورا، با در نظر گرفتن اين تغييرات به تاييد رسيد. شوراي‌عالي سياستگذاري با برخي بررسي‌ها به اين نتيجه رسيد كه در ساختار خود تجديدنظري انجام دهد و در تركيب اعضاي حقيقي نيز تغييراتي انجام دهد؛ بدين‌معنا كه تركيب شورا با اضافه شدن افرادي از خارج مجموعه، تغيير كند. در عين حال، كميته‌اي كه به بررسي اصلاح ساختار‌ها و تركيب شوراي‌عالي مي‌پردازد از ميان اعضاي شوراي‌عالي سياستگذاري انتخاب خواهد شد.  
اختلافات طبيعي است
عضو شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان درباره برخي گمانه‌زني‌ها پيرامون وجود اختلاف‌نظرهايي در ميان اعضاي اين شورا و مرتبط بودن آن با عدم‌حضور برخي از اعضا در اين جلسه گفت: طبعا زماني‌كه به برهه راي‌گيري درباره يك تصميم مهم مي‌رسيم، ممكن است نظرات متفاوتي وجود داشته باشد و در ميان آراي موجود، مخالفت‌هايي هم وجود داشته باشد اما آنچه اهميت دارد، اكثريت آراست. در اين جلسه ميان اعضاي حقيقي، اختلاف‌نظري وجود نداشت و اتفاق‌نظر حاكم بود. صوفي با اشاره به برخي اختلاف‌نظرها در ميان احزاب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات تصريح كرد: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به عنوان يك نهاد اصلاح‌طلب و متشكل از احزاب اين جريان سياسي، نظر موافق بر ادامه كار شوراي‌عالي سياستگذاري داشته و شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در ايجاد هماهنگي و كاهش اختلاف‌نظرها موفق عمل كرده است.
تكرار حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني
صوفي با تاكيد بر اينكه ما دولت مستقر را دولت منتسب به خودمان مي‌دانيم، خاطرنشان كرد: آقاي روحاني به عنوان رييس‌جمهوري كه در سال ۹۲ از ايشان حمايت شد، همچنان موردحمايت اصلاح‌طلبان خواهد بود و رقابت داخلي و درون‌گروهي سال ۸۴، هيچگاه تكرار نخواهد شد. طبعا از آقاي روحاني توقع داريم كه انتظارات و مطالبات مردم را در نظر بگيرد و به آن جامه عمل بپوشاند. وي افزود: در رابطه با انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي‌شهر در سال ۹۶، پيش‌بيني من اين است كه سران اصلاحات و چهره‌هاي شناخته‌شده اين جريان آنچه را كه بايد به آقاي روحاني منتقل كنند، در قالب توقعات و انتظارات بيان خواهند كرد. ما اميدواريم در دوره آينده عملكرد بهتري را از آقاي روحاني شاهد باشيم.
كميته انتخاباتي جديد ارتباطي با شوراي‌عالي ندارد
صوفي در واكنش به اظهارنظر حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا مبني بر تشكيل كميته‌ انتخاباتي اصلاح‌طلبان با حضور جمعي از احزاب اصلاح‌طلب با هدف مديريت انتخابات ۹۶، اظهار داشت: ارتباطي ميان چنين كميته‌اي با شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه متشكل از چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب است، وجود ندارد. البته هر حزبي مي‌تواند براي خود سازوكاري را فراهم كند؛ مثلا بتواند در انتخابات شوراها، كانديداهاي خود را معرفي كند و به صحنه بياورد تا در نهايت بتواند با گروه‌هاي ديگر به اجماع برسد. صوفي ادامه داد: اگر منظور حجت‌الاسلام منتجب‌نيا اين است چند حزب و تشكل اصلاح‌طلب مي‌خواهند دور يك ميز بنشينند و براي انتخابات به كانديداهاي مشترك برسند، طبيعتا مي‌تواند چنين كاري انجام شود؛ چراكه احزاب قانونا چنين جايگاهي را دارند كه بتوانند نامزدهاي خود را معرفي كنند. من متوجه نمي‌شوم منظور حجت‌الاسلام منتجب‌نيا از اين اقدام چيست؟ اگر همان روشي باشد كه عرض كردم طبيعي است كه هر حزبي حق دارد چنين اقدامي انجام دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون