• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3611 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور

دو پيشنهاد جواد لاريجاني به جريان راست

انتخاب كانديداي جوان و معرفي معاون اول دولت احتمالي

محمد جواد لاريجاني اگرچه امروز دبير كميسيون حقوق بشر قوه قضاييه است اما در طول ساليان گذشته از انقلاب نيروهاي سياسي كشور او را رياضيداني مي‌شناسند كه در اردوگاه اصولگرايي دغدغه‌هاي سياسي خاصي دارد و اگر لازم باشد براي پيشبرد اين دغدغه‌ها حاضر است با نيك براون انگليسي نيز مذاكره كند تا شايد از اين رهگذر به راي‌آوري كانديداي راست كمكي كرده باشد.  او ديروز نيز با طرح موضوعات مرتبط با سياست داخلي دلمشغولي‌هاي خود در اين حوزه را رونمايي كرد و با ارايه پيشنهاد معرفي معاون اول توسط كانديداي اصولگرا نشان داد هنوز تاثيرگذاري در حوزه سياست داخلي برايش در اولويت است. محمدجواد لاريجاني گفت كه در انتخابات ۹۶ مناسب است كه كانديداي رياست‌جمهوري معاون‌اولش را نيز حتما معرفي كند. به اعتقاد وي، براي رياست‌جمهوري نيازي نيست كه كانديدا فيلسوف باشد يا زمين را به آسمان ببندد بلكه بايد از لحاظ اجرايي حرفه‌اي باشد.  او در گفت‌وگو با تسنيم و در پاسخ به سوالي درباره پيشنهادات وي به اصولگرايان درباره انتخابات رياست‌جمهوري، با بيان اينكه من معتقدم ما بايد به بدنه جوان و پرشور ملت خودمان تكيه كنيم، اظهار داشت: پيشنهاد قاطعم به دوستان اصولگرا اين بوده و هست كه به دنبال فردي باشند كه سن وي خيلي بالا نباشد و آن ويژگي‌هاي انقلابي كه مقام معظم رهبري ترسيم كردند را داشته باشد. ضمنا ما فيلسوفي كه در خصوص جامعه مدني نظر بدهد، نمي‌خواهيم؛ يا كسي كه مدعي است زمين را به آسمان مي‌بندد؛ چون چارچوب‌هاي اصلي نظام كاملا روشن است؛ بنابراين بايد يك آدمي باشد كه از لحاظ اجرايي حرفه‌اي باشد و كار اجرايي كرده باشد.
اصولگرايان دنبال پيرمردها نروند
وي با تاكيد بر اينكه مطمئنم در جريان اصولگرا نيروهاي بسيار خوبي وجود دارند و ما نبايد دنبال معمرين (كهنسال) برويم، افزود: آنها (معمرين) آدم‌هاي محترمي هستند، قبه‌هاي نوري هستند و براي دادن مشورت و كمك خيلي خوبند؛ اما امروز بايد زيربغل نيروهاي تازه نفس‌مان را بگيريم و به ميدان بياوريم و همه از آنها حمايت كنيم تا نسل جوان و پرشور ما راه بيفتند.
اين كارشناس مسائل سياسي دومين توصيه خود به اصولگرايان را «رقابت محتوايي» عنوان و تصريح كرد: البته اينكه مثلا «ننه من غريبم» در بياوريم و مدام بگوييم چه كسي به من فحش داد و يك عده «اخ» هستند و يك عده «دلواپس» هستند يا مثلا برجام خيلي خوب است يا يك عده بگويند خيلي بد است، اينها محتوا نمي‌شود. مسائل محتوايي شرايط فعلي‌مان را بايد كانديداي ما خوب بداند و آن را براي ملت توضيح بدهد و ملت ما نيز از او بخواهد. مسائل محتوايي ما موضوع امنيت كشور و سياست منطقه‌اي ما و سياست خارجي ما است. برجام را خوب بايد فهميده باشيم. البته همان‌طور كه گفتم نه به عنوان سينه چاك و نه به عنوان معاند و نه اينكه نه سيخ بسوزد و نه كباب، بلكه يك نظر حرفه‌اي و فني در جهت منافع ملي بايد داشته باشيم.  لاريجاني با اين بيان كه «اقتصاد مقاومتي كه مقام معظم رهبري بر آن تكيه دارند يك نوع ايدئولوژي اقتصادي و به اصطلاح Philosophical Economy (اقتصاد سياسي) است»، بر ضرورت فهم مناسب كانديداي انتخابات از اين اقتصاد تاكيد و خاطرنشان كرد: اقتصاد مقاومتي با ايندكس‌هاي Macro (ماكرو: بزرگ) كار نمي‌كند كه مرتب بخواهيم آمار بيكاري و تورم و ركود و... را از بانك مركزي بگيريم. ايندكس‌هاي Macro خوب است اما به درد اقتصاد مقاومتي نمي‌خورد. اقتصاد مقاومتي به دنبال مدل‌هاي Micro (ميكرو: خرد) است. وي با انتقاد از نظم موجود جهاني گفت: اولا بنده هيچ معتقد نيستم كه نظم جهاني اقتصاد وجود دارد، اين يك نظامي است كه غربي‌ها طراحي كردند و به دنيا تحميل مي‌كنند. يعني اين‌طور نيست كه به طور تكويني يك نظم جهاني پيدا شده باشد؛ در واقع چارچوب سلطه غرب بر اقتصاد و دنياست. اندراجي كه در آن افتخاري نيست و البته معتقدم ما را هرگز مندرج نمي‌كنند. ما را در واقع در اين نظام منفعل مي‌كنند. بنابراين ما بايد فريب در باغ سبزهاي غربي‌ها را هيچ‌وقت نخوريم.  لاريجاني تاكيد كرد: دولت اصولگراي موفق بعدي سكتورها (بخش‌ها) ي اساسي و قسمت‌هاي اساسي اقتصاد زندگي را چه در كالاي اساسي، حوزه انرژي و نيروي محركه مشخص مي‌كند و روي آنها برنامه‌ريزي دارد.
دولت نمي‌داند اقتصاد مقاومتي را چگونه اجرا كند؟
وي با بيان اينكه «دولت فعلي مي‌خواهد اقتصاد مقاومتي را اجرا كند ولي احتمالا نمي‌داند بايد چه كار كند» افزود: اين دولت يك سال از عمرش باقي مانده است و ان‌شاءالله خدا آنان را توفيق مي‌دهد؛ منتها اصولگرايان بايد دنبال يك تيمي باشند كه بتواند اقتصاد مقاومتي را به خوبي اجرا كند.  لاريجاني با طرح اين پيشنهاد كه در انتخابات آينده كانديداي رياست‌جمهوري و معاون اولش هر دو به مردم عرضه شوند، ادامه داد: معاون اول در تشخيص گرايش اجرايي رييس‌جمهور موثر است. بنابراين پيشنهادم اين است كه به مردم بگوييم كه رييس‌جمهور به چه صورت مي‌خواهد مسائل روزمره را حل كند؛ با چه «گرادياني» مي‌خواهد حل كند، با چه فلسفه‌اي مي‌خواهد حل كند؟ وي با تاكيد بر اينكه اصولگرايان بايد اولا دنبال چهره‌هاي جوان و مديران جوان‌شان باشند و ثانيا رقابت محتوايي را در دستور كار قرار دهند و فردي را معرفي كنند كه داراي ايده‌هاي روشن باشد و اقتصاد مقاومتي را از حالت شعار بيرون بياورد، اظهار داشت: من كليد اين كار را گفتم؛ اين كار از مسير توجه خرد به اقتصاد پيش مي‌رود.
لاريجاني در پايان تاكيد كرد: ان‌شاءالله يك رقابت بسيار خوب اتفاق خواهد افتاد و هر كسي كه ملت انتخاب كند طبيعتا رييس‌جمهور قانوني كشور است و همه ملزم به آن هستند و از هر گرايشي كه باشد، حمايتش مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون