• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3614 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۰ شهريور

وزير نفت:

به هر كالا يا سازنده‌اي كه بخواهيم دسترسي داريم

گروه اقتصادي


برجام يك موفقيت بزرگ سياسي بود. اين نخستين باري نيست كه وزير نفت برجام را عامل رشد و توسعه كشور مي‌داند و بازگشت به بازارهاي جهاني نفت را در اين حوزه مثال مي‌زند تا نشان دهد دستاوردهاي برجام چه بوده است. وي با اشاره به شمه‌اي از آنچه گذشت، گفت: كساني كه مي‌خواستند با تحريم‌هاي ظالمانه صادرات ما را صفر كنند و پيش از تحريم‌ها نيز تلاش مي‌كردند تا قيمت نفت را به پايين‌ترين ميزان خود برسانند، نتوانستند به چنين چيزي دست پيدا كنند و ما توانستيم توليد و صادرات نفت را افزايش دهيم و به آنچه مي‌خواستيم دست پيدا كنيم.
بيژن زنگنه كه در همايش آثار اقتصادي برجام بر انرژي و سرمايه‌گذاري سخن مي‌گفت، ادامه داد: موفقيت‌هايي كه دولت و نظام جمهوري اسلامي به دست آورد و توانست تمام تحريم‌ها و قطعنامه‌هاي عليه ايران را در يك روز لغو كند يك موفقيت بزرگ سياسي بود زيرا در تاريخ سازمان ملل سابقه نداشته كه قطعنامه‌اي عملياتي عليه كشوري اعمال كنند و اين كشور يا نظام آن ساقط نشود يا بخش مهمي از كشور تجزيه نشود، اما ايران اولين كشوري است كه توانست با اقتدار تمام و بدون آنكه تغييري در نظام كشورش به وجود آيد، اين موفقيت بزرگ را كسب كند.
 وي در خصوص آنچه در ارتباط با برجام به صورت مستقيم به وزارت نفت برمي‌گردد، افزود: ما توانستيم در پسابرجام با سرعت غيرقابل باوري، توليد نفت خودمان را يك ميليون بشكه افزايش دهيم و در ۴ ماه توليدات خودمان را از 7/2 ميليون بشكه به 8/3 ميليون بشكه برسانيم. همچنين ميزان صادرات نفت به همراه ميعانات گازي را به بالاي 5/2 ميليون بشكه رسانديم كه اين مساله يك حركت بزرگ و يكي از دستاوردهاي ما در پسابرجام بود.
 زنگنه تصريح كرد: در دوران تحريم‌ها به پول‌ها دسترسي نداشتيم و براي دسترسي به پول مقدار نفت كمي كه صادر مي‌كرديم، با بالاي ۱۰ درصد ريزش پول فروش نفت مواجه مي‌شديم. همچنين براي آنكه بتوانيم پولي را به كسي كه مي‌خواستيم برسانيم، بايد هزينه مي‌كرديم اما اكنون به موقع به پول‌مان دسترسي داريم و در پسابرجام اين مشكل حل شده است.
 وي ادامه داد: در پسابرجام به هر كالا و سازنده‌اي كه بخواهيم دسترسي داريم اما در دوران تحريم بايد كالاهاي دسته چندم را با واسطه خريداري مي‌كرديم به گونه‌اي كه بعضي وقت‌ها در پارس جنوبي براي يك كالا ۳ بار ثبت سفارش انجام مي‌داديم و پول آن را نيز پرداخت مي‌كرديم تا شايد يك‌بار آن كالاي مورد نياز به دست ما برسد.
 زنگنه عنوان كرد: اجناس و كالاهايي كه در دوره تحريم توقيف شده بودند، در پساتحريم آزاد شدند و به دست پارس جنوبي، پالايشگاه ستاره خليج و جاهاي ديگر رسيد و ديگر در اين زمينه مشكلي وجود ندارد.
 وي گفت: امروز در مرحله‌اي هستيم كه بايد بتوانيم از منابع و سرمايه‌هاي خارجي استفاده كنيم و از فرصتي كه پيش آمده بايد براي ارتباط با شركت‌هاي معتبر درجه اول خارجي بهره بگيريم تا صنعتگران درون كشور توانمند شوند و ظرفيت‌هاي خودمان را بالا ببريم و هم بتوانيم با نام و برند خارجي براي كشور توليد و هم محصولات را صادر كنيم.
 زنگنه تصريح كرد: صنعتگران بايد از اين شرايط استفاده كنند و با شركت‌هاي توانمند خارجي ارتباط برقرار كنند و نگران هيچ مساله‌اي نباشند و بتوانيم كار را با كيفيت بالاتر و نه تنها با هدف مصرف داخلي بلكه با هدف صادرات پيش ببريم.
 وي خاطرنشان كرد: امروز وقتي است كه مي‌شود پول‌هاي خارجي را به كشور آورد و مي‌توان براي توسعه كشور در بخش پتروشيمي و در بخش صنايع بالادستي نفت و پايين‌دستي پتروشيمي از آنها بهره بگيريم.
 زنگنه با بيان اينكه ميزان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي خوزستان در صنعت نفت استان بسيار ناچيز بوده است، عنوان كرد: مهم‌ترين مساله‌ خوزستان آن است كه بايد در اين بخش‌ها در استان سرمايه‌گذاري شود زيرا در تاريخ خوزستان سرمايه‌گذاري خصوصي در بخش صنعت نفت بسيار كم داشتيم و تنها شاهد سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي در اين زمينه‌ها بوديم.
 وي با اشاره به اينكه تاسيسات صنعت نفت آسيب ديده و مستهلك هستند و نياز است تا اين تاسيسات نوسازي شوند، گفت: ظرفيت‌هاي خوزستان براي ساخت تجهيزات سنگين بسيار بالا است و مردم خوزستان نبايد تنها به اين فكر كنند كه جنگ در استان آمد يا اينكه ارز ۷ توماني را اصفهاني‌ها بردند و خرج كردند و اين مسائل باعث شده كه استان ما عقب‌مانده شود، بلكه گذشته‌ها تمام شده و آينده روشن است و با توجه به ظرفيت‌هاي خوب و نيروي انساني توانمند كه در استان است، مي‌توان با جذب منابع شاهد توسعه بيشتر خوزستان بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون