• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3614 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۰ شهريور

اسماعيل بشري، كارشناس مسائل خلع سلاح در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اس-300 حريم امن تاسيسات حياتي ايران را بيشتر خواهد كرد

گروه ديپلماسي| استقرار احتمالي سامانه موشكي اس- 300 در نزديكي سايت هسته‌اي فردو واكنش‌ امريكايي‌ها را در پي داشته است. با آنكه بن رودز، معاون مشاور امنيت ملي رييس‌جمهوري امريكا طي سخناني تاكيد كرده است كه تحويل سامانه دفاعي موشكي اس- 300 به ايران نقض قطعنامه‌هاي سازمان ملل نيست، از درخواست‌هاي مكرر واشنگتن پرده‌برداري كرد كه امريكا از روسيه خواسته است تا اين موشك‌ها را به ايران تحويل ندهد، چراكه موجب تقويت توانايي موشكي ايران مي‌شود. همزمان با سخنان اين مقام عالي‌رتبه كاخ سفيد، جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در سخنان مشابهي در واكنش به خبر استقرار سامانه موشكي اس- 300 در نزديكي سايت فردو اعلام كرد كه واشنگتن نگران دستيابي ايران به تسليحات پيشرفته است. درباره دليل ايران براي استقرار احتمالي اين سامانه موشكي در نزديكي سايت هسته‌اي فردو و توانايي آن در رفع خطرات احتمالي، گفت‌وگويي با اسماعيل بشري، كارشناس مسائل خلع سلاح داشته‌ايم كه مشروح آن در ادامه مي‌آيد.
 چرا نمايش سيستم دفاع موشكي اس- ۳۰۰ در اطراف تاسيسات هسته‌اي فردو انجام شد؟
از مدتي پيش، انتقال سامانه‌هاي موشكي
اس- 300 خريداري‌شده از روسيه به ايران شروع شده و در اين راستا، تعدادي از آن سامانه‌ها به ايران منتقل شده‌اند و قرار است مابقي آنها تا پايان سال 2016 به ايران انتقال داده شوند. اين سامانه‌ها متحرك هستند و نياز به استقرار دايمي دارند و امكان تغيير و جابه‌جايي در محل استقرار آنها وجود دارد. از طرفي براي آنكه حريم هوايي كشور به صورت كامل مورد محافظت در برابر حملات موشكي يا هوايي قرار بگيرد، نيازمند دريافت چندين سامانه هستيم. هدف از خريداري چنين سامانه‌اي محافظت از تاسيسات حياتي كشور در برابر حملات احتمالي است. اين تاسيسات حياتي فقط اماكن هسته‌اي نيستند، هرچند كه اماكن هسته‌اي از جمله اين تاسيسات محسوب مي‌شوند. بهترين مكان براي استقرار چنين سامانه‌هايي، نقاطي است كه اين سامانه بتواند پوشش وسيع‌تري را بدهد. از سويي، استقرار احتمالي آن در نزديكي فردو، فقط موجب محافظت از اين تاسيسات نمي‌شود. اس-300 برد وسيعي دارد و مي‌تواند ميدان وسيعي از تاسيسات حياتي را مورد پوشش پدافندي خود قرار دهد.  البته بردها متغير است ولي فكر مي‌كنم شعاع عمل سامانه‌هايي كه ايران آنها را دارد، بيش از 500 كيلومتر باشد. يكي از توانمندي‌هاي اين سامانه‌ها، آن است كه توانايي درگيري با چندين هدف را به صورت همزمان دارند. هر چقدر اين سامانه در نقاط مركزي‌تر قرار بگيرد، كارايي بيشتري دارد و مي‌تواند پوشش پدافندي بيشتري بدهد.
بعضي از كارشناسان مي‌گويند استقرار احتمالي اين سيستم بر روي بلندي‌هاي منطقه فردو در شمال شرق قم تقريبا همه تاسيسات هسته‌اي حساس ايران را به جز نيروگاه بوشهر پوشش خواهد داد. آيا اين سياست دفاعي ايران به معناي باقي ماندن نگراني از احتمال هدف قرار گرفتن تاسيسات هسته‌اي ايران پس از توافق هسته‌اي است؟
 ادامه در صفحه 11

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون