• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران:

خودروسازان چشم‌انتظار انعقاد چهار قرارداد جديد

گروه اقتصادي| سهم خودروسازان از قراردادهاي پسابرجامي بنا به گفته منصور معظمي رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار است به 6 قرار داد برسد. دو قراردادي كه با فرانسوي‌ها بسته شده و چهار قرارداد ديگري كه با آسيايي‌ها و اروپايي‌ها منعقد خواهد شد.
منصور معظمي معاون وزير صنعت و رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در حالي خبر از چهار قراردادي كه به زودي امضا خواهند شد مي‌دهد كه سعي دارد طرف مذاكرات را معرفي نكند و تنها با اصرار از قراردادي صحبت مي‌كند كه آلمان‌ها با يكي از خودروسازان داخلي منعقد خواهند كرد. قرارداد مذكور يك شركت خودروساز خصوصي هم با آلماني‌ها در مرحله نهايي قرار دارد و به زودي از طرف شركت خودروساز
 اعلام مي‌شود.
وي كه در نشست خبري در مورد آموزش و توسعه 500 مدير تراز جهاني صحبت مي‌كرد، در مورد جزييات ٤ قرارداد جديد خودروسازان با شركاي خارجي ادامه داد: ‎ اين قرارداد در مرحله نهايي است و به زودي از طرف شركت خودروساز اعلام خواهد شد. ‎ ٤ قرارداد جديد ديگر هم تا پايان سال ميان شركت‌هاي خودروساز داخلي و برندهاي مطرح بين‌المللي امضا خواهد شد، در اين قراردادها شركت‌هاي خودروساز آسيايي و اروپايي براي دور جديد شراكت‌ها انتخاب شده‌اند. ‎
مديرعامل ايدرو با بيان اينكه براساس برنامه‌هاي اعلامي وزارت صنعت به شركت‌هاي خودروساز بايد محصول با كيفيت در بازار عرضه شود، گفت: ‎ در حال حاضر كيفيت محصولات داخلي نسبت به گذشته بهتر شده است اما وضعيت امروز صنعت خودرو با شاخص‌هايي كه بايد داشته باشد اختلاف قابل توجهي دارد كه بايد با استفاده از ابزارهاي خاص به سمت توسعه اين صنعت حركت كنيم. البته بايد بگويم كشورهاي خودروساز دنيا همه با شركت‌هاي صاحب برند همكاري كرده‌اند كه ما نيز بايد اين موضوع را مورد توجه قرار دهيم. ‎
منصور معظمي اظهار كرد: برجام يك فرصت طلايي است كه بايد از آن استفاده كرد و در اين راستا سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به همراه دو خودروساز داخلي قراردادهاي خود را با شركت‌هاي پژو سيتروئن نهايي كرده‌اند. آنچه مهم است اينكه كيفيت خودروي داخلي نسبت به سال گذشته بهتر شده است و بر اساس اهداف تعيين شده موظفيم تا كيفيت توليد خودرو در كشور را به گونه‌اي ارتقا دهيم كه از استانداردهاي مناسب برخوردار باشد و موظفيم تا اين شرايط را فراهم كنيم و به خودروسازان نيز اعلام كنيم كه اين استانداردها را رعايت كنند و در اين راستا كشورهايي موفق شده‌اند كه با خودروسازان برند و صاحب‌نام مشاركت كرده‌اند و در اين رابطه مي‌توان به كشورهاي تركيه، برزيل، كره و چين اشاره كرد.

با تصميم دولت سهام خودروسازي‌ها را واگذار مي‌كنيم
معاون وزير در واكنش به اظهارات رييس شوراي رقابت بر لزوم واگذاري سهام ايدرو در شركت‌هاي خودروساز به ارايه توضيحاتي پرداخت با بيان اينكه مديريت شركت‌هاي خودروساز نه دست ايدرو و نه وزارت صنعت است، تصريح كرد: شركت‌هاي خودروساز خصوصي هستند و ايدرو در هر كدام از دو شركت خودروساز فقط يك صندلي هيات‌مديره دارد. بر همين اساس مديريت دولتي در شركت‌هاي خودروساز وجود ندارد البته برابر اصل 44 قانون اساسي، دولت مي‌تواند تا 20 درصد از سهام گروه 2 را در اختيار داشته باشد. سهم دولت در بازار خودرو از نظر ميزان توليد 13 درصد، ارزش 7 درصد و ظرفيت 5/14 درصد است.
معظمي با اشاره به اينكه‌اي كاش شوراي رقابت در گذشته در مورد واگذاري شركت‌هاي خودروساز هم حساسيت داشت، اظهار داشت: واگذاري سهام خودروسازي‌ها به گونه‌اي بود كه حقوق دولت در آن رعايت نشد كه اميدواريم احقاق حقوق دولت در شركت‌هاي خودروساز صورت گيرد. البته بايد تاكيد كنيم كه ما تابع تصميمات دولت هستيم و اگر دولت تصميم بگيرد سهام ايدرو در خودروسازي‌ها واگذار خواهد شد. ‎
معظمي با بيان اينكه همه موظفند تا خودروي خوب و استاندارد در كشور توليد شود و قيمت آن به گونه‌اي باشد كه در اختيار مردم قرار گيرد، ادامه داد: سهم دولت در دو خودروساز داخلي كشور كمتر از ۲۰ درصد است ومنع قانوني ندارد اما اگر دولت تصميم بگيرد به صورت كامل سهام اين خودروسازان به بخش خصوصي واگذار شود، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز تبعيت مي‌كند و هم‌اكنون سهم دولت در خودروسازي‌هاي داخلي از نظر توليد ۱۳ درصد، از نظر ارزش هفت درصد و از نظر ظرفيت 5/14 درصد است.
وي ادامه داد: مديريت شركت‌هاي خودروسازي مشكلي ندارد، نه در اختيار دولت است و نه در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت، بلكه شركت‌هاي خودروسازي داخلي كاملا خصوصي است چرا كه ايدرو تنها در اين دو شركت يك عضو هيات‌مديره دارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت يك دستگاه متولي و سياستگذار است كه سياست‌هاي خود را در صنعت خودرو اعلام مي‌كند و همه خودروسازان موظفند در راستاي اين سياست‌ها حركت كنند. سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت اين است كه با هر خودروسازي كه محصول خوب و كيفي توليد مي‌كند مشاركت كند و آنچه خودروساز نيز به نفع بنگاه خود و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد را انجام مي‌دهند و در اين راستا اين وزارتخانه با وجود نظارت بر فرآيند انجام كار به‌شدت از استفاده حداكثري از توان داخلي حمايت مي‌كند؛ به گونه‌اي كه خودروي خوب و كيفي از طريق اين مشاركت‌هاي بين‌المللي توليد شود و در بازار داخلي در اختيار مردم قرار گيرد و بخشي از آن نيز به صادرات اختصاص پيدا كند اما اين اطمينان وجود دارد كه قراردادهاي امضا شده و در دست امضا همگي با بهترين خودروسازان دنيا است.

ايدرو قرار نيست كارخانه‌داري كند
وي در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه به تربيت مديران توجهي نشده است، تصريح كرد: سرمايه‌گذاري براي تربيت نيروي انساني بلندمدت بوده و آثار خود را در دراز مدت نشان مي‌دهد. به همين منظور با توجه به تاكيدات وزير صنعت طرح تربيت 500 مدير در تراز جهاني در دستور كار سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار گرفته است. در مرحله نخست طرح با 100 نفر آغاز خواهد شد. اين مديران بايد حداقل 5 سال سابقه كار مديريت داشته و به زبان انگليسي مسلط باشند.
معاون وزير در خصوص تعدد وظايف ايدرو گفت: اين سازمان مانند عطاري است كه بخش‌هاي مختلفي را در زير مجموعه خود دارد. ما نمي‌توانيم همه صنايع را راهبري كنيم و با توجه به استراتژي‌ها سازمان بر صنايعي متمركز و مابقي در اولويت قرار نمي‌گيرد. ايدرو قرار نيست كارخانه‌داري و سرمايه‌گذاري دولتي كند بلكه وظيفه اصلي ما توسعه صنعت است كه در اين رابطه بايد اقدامات لازم را انجام دهيم.
معظمي با اشاره به اينكه در زمينه توليد هواپيما برنامه‌اي نداريم، گفت: براي ساخت 2 هزار واگن براي كلانشهرها برنامه داريم همچنين در زمينه ساخت بالگرد در مرحله مقدماتي قرار داريم. اميدواريم بتوانيم با هماهنگي وزارت نفت، پروژه‌هايي را كه در بخش نفتي داريم، به اتمام برسانيم البته تاخيرهايي در فازهاي پارس جنوبي اتفاق افتاده كه توجيه نكرده و به دنبال جبران آن هستيم.
وي همچنين در مورد خروج ‌هاي‌تك از اولويت‌بندي‌هاي ايدرو گفت: همچنان صنايع‌ هاي‌تك در اولويت‌بندي ايدرو هستند و تعداد پروژه‌هاي تعيين تكليف شده‌اند و همچنان پروژه‌هاي اين بخش فعال هستند و همچنين مقرر شد تا با همكاري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري از شركت‌هاي دانش بنيان حمايت كنيم. 2600 شركت دانش بنيان هستند كه نيازمند حمايت و توجه جدي دولت هستند.

تاخير فازهاي پارس جنوبي جبران مي‌شود
رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران همچنين به فعاليت‌هاي گسترده اين سازمان در حوزه‌هاي مختلف صنعتي اشاره كرد و گفت: نفت و گاز، ريل‌سازي، توسعه مديريت، صنايع هوايي، صنايع دريايي و صنايع پيشرفته، حوزه‌هايي است كه ايدرو به صورت مستمر و فعال در آن فعاليت دارد.
وي با اشاره به جبران تاخير فازهاي پارس جنوبي در ماه‌هاي آينده گفت: ۵ فازي كه از پارس جنوبي در اختيار ايدرو قرار دارد به دلايل مختلف از تحريم گرفته تا تامين مالي، با تاخير مواجه شد كه طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته، اين فازها در ماه‌هاي آينده تاخير خود را جبران خواهد كرد. بومي‌سازي در كنار تسريع در تحويل پروژه‌ها همزمان در اولويت سازمان گسترش قرار دارد و اميدواريم استفاده از تمام توان متخصصان داخلي در كنار مشاركت با شركت‌هاي معتبر در دستور كار ما قرار دارد.

آموزش و توسعه 500 مدير تراز جهاني
معظمي در بخش ديگري از سخنان خود به آموزش مديران اشاره كرد و گفت: در سرفصل ماده هشت تاسيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، بر آموزش و سرمايه‌گذاري در رابطه با مديران صنعتي تاكيد شده است. در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري‌ها بيشتر در زمينه سخت‌افزار بوده در حالي كه سرمايه‌گذاري در نيروي انساني سرمايه‌گذاري ثابت است و آثار آن در درازمدت نشان داده خواهد شد. وزير صنعت، معدن و تجارت در حكم من تاكيد كرده است كه 500 مدير در تراز جهاني آموزش داده شود؛ مسووليت اين موضوع بر عهده سازمان مديريت صنعتي گذاشته شده، اين سازمان با تجربه 50 ساله در كشور، بسياري از مديران كشور را تربيت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون