• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

گردشگران ايراني همچنان به مناطق مختلف تركيه سفر مي‌كنند

خطري كه هرلحظه در كمين است

تورهاي تركيه دوباره راه افتادند و همين حالا كه اين گزارش نوشته مي‌شود، هزاران هزار ايراني در استانبول، آنتاليا، وان و... از آخرين روزهاي تابستان و تعطيلات خود استفاده مي‌كنند و مشغول خريد يا تفريح هستند. ايراني‌ها مرزها را رد مي‌كنند تا به كشور دوست و همسايه بروند و گردشگر خارجي به حساب بيايند. ايراني‌هايي كه همين ديروز هفت نفر از آنها، زخمي و حادثه ديده، از مرز ايران و تركيه به كشور بازگشتند و خاطره‌اي از يك حمله انتحاري در شهر وان را هم به همراه دارند. قبل‌تر از اين هموطنان هم، ايراني‌هاي ديگري از انفجار در استانبول خاطره داشتند.
خاطره‌هايي كه هيچكدام به عنوان خاطره يك سفر خوب و دوست‌داشتني به حساب نمي‌آيد و معلوم نيست كه براساس چه منطقي، سفر به مناطقي پرخطر انتخاب مي‌شود. در اين ميان كارشناس‌هاي گردشگري و جامعه‌شناس‌ها هم همه از بي‌اطلاعي و عدم آگاهي كافي مي‌گويند. جامعه‌شناسان معتقدند كه وقتي مردم تحت‌تاثير تبليغات پرسروصدا و جذاب هستند و وقتي قيمت سفرهاي داخلي هم‌ارز با سفر به تركيه است، مردم همچنان بي‌توجه به خطر به تركيه سفر مي‌كنند. كارشناسان گردشگري هم در موضعي ميانه‌رو معتقدند كه سفر به تركيه به عادت دوست‌داشتني ايراني‌ها تبديل شده و اگر ايراني‌ها بدانند كه مناطق پرخطر كجاست و از كدام مكان‌هاي بايد دوري كرد، سفر به تركيه امن و راحت است. در اين ميان تنها اتفاقي كه ناديده گرفته مي‌شود؛ اوضاع ناامن تركيه است كه هرروز از يك منطقه به منطقه ديگر تغيير مي‌كند و نكته‌اي است كه نه براي مسافران ايراني و نه براي تورهاي گردشگري مشخص نيست. اگر در همين تابستان استانبول نقطه پرخطر بود، حالا و براساس آنچه سركنسول ايران در ارزروم مي‌گويد مناطق شرق و جنوب شرق اين كشور خطرناك است.
انفجار در وان، در واقع يك زنگ خطر مهم و بزرگ است براي اينكه مناطق پرخطر تركيه هرلحظه تغيير مي‌كند و زخمي شدن يا خداي نكرده جان دادن هموطن ايراني در اين كشور، اتفاقي است كه نبايد ناديده گرفته شود و بايد بار ديگر به اين پرسش بازگرديم كه چطور مي‌شود اين هيجان سفر به تركيه خطرناك را درك كرد و براي آن راه‌حلي واقعي و درست پيدا كنيم؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون