• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3626 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۵ شهريور

معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد

ورود مسكن به دوران پيش رونق

معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اعلام ورود مسكن به دوران پيش رونق، مجموعه تصميم‌هاي دولت و وزارت راه و شهرسازي را براي رونق بخش مسكن تشريح كرد.
حامد مظاهريان درباره وضعيت كنوني بازار معاملات مسكن با اشاره به پيش رونق بازار گفت: افزايش سقف تسهيلات خريد مسكن علاوه بر تقويت قدرت خريد خانوارها، در ايجاد رونق در بازار معاملات مسكن بسيار تاثيرگذار است. معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي افزود: در بسياري از كشورهاي جهان تسهيلات خريد مسكن، سهم قابل توجهي از قيمت مسكن را پوشش مي‌دهد و خانوارها با استفاده از اين تسهيلات و با اتكا به درآمدهاي آينده جهت پرداخت تسهيلات، اقدام به خريد مسكن مورد نياز خود مي‌كنند. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در ايران سهم تسهيلات خريد مسكن از كل قيمت مسكن تا قبل از دولت يازدهم در حد بسيار ناچيزي بود، گفت: در اين شرايط خانوارها مجبور بودند با اتكا به پس اندازهاي گذشته و همچنين تامين منابع مالي گران قيمت و پر ريسك از بازارهاي غيررسمي، اقدام به خريد مسكن كنند. مظاهريان افزود: در دولت يازدهم با افزايش سقف تسهيلات خريد، اكنون درصد قابل‌قبولي از قيمت مسكن با اين تسهيلات تامين مي‌شود كه اين مساله به نوبه خود منجر به تقويت قدرت خريد خانوار در بخش مسكن و ايجاد رونق نسبي در بازار اين حوزه مي‌شود، به طوري كه در شرايط فعلي حجم معاملات بخش مسكن تا حدودي افزايش يافته است. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: تجزيه و تحليل وضعيت فعلي بازار مسكن نشان مي‌دهد اين بازار از اواسط سال ۱۳۹۲ وارد دوره ركود شد و عواملي همچون كاهش درآمدهاي نفتي و ركود در كل اقتصاد و همچنين بالا بودن نرخ سود بانكي، منجر به طولاني شدن دوره ركود شد. وي تصريح كرد: با اين حال به نظر مي‌رسد پس از طي دوره ركود در بخش مسكن و همچنين به دليل مجموعه سياست‌هاي اتخاذ شده در اين بخش و اقتصاد كلان همچون كاهش نرخ سود بانكي و افزايش سقف تسهيلات، بخش مسكن وارد دوره پيش رونق شده است. مظاهريان معتقد است، افزايش تعداد معاملات مسكن و رشد تعداد و ميزان تسهيلات پرداختي به بخش مسكن در ماه‌هاي اخير مويد خروج تدريجي بخش مسكن از ركود است. صندوق پس‌انداز مسكن يكم از خرداد ماه سال گذشته براي كمك به قدرت خريد زوجين جوان در بانك مسكن تاسيس شد تا متقاضيان به شرط سپرده‌گذاري يكساله بتوانند تا سقف ۸۰۰ ميليون ريال (۸۰ ميليون تومان) در تهران، ۶۰۰ ميليون ريال (۶۰ ميليون تومان) در مراكز استان‌ها و شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت و ۴۰۰ ميليون ريال (۴۰ ميليون تومان) در ساير شهرها تسهيلات خريد و ساخت مسكن دريافت كنند كه اين ميزان براي زوجين براي يك پلاك ثبتي به دو برابر افزايش مي‌يابد.
علاوه بر اين بانك مسكن تسهيلات خريد و ساخت را نيز بدون سپرده تا سقف ۶۰۰ ميليون ريال (۶۰ ميليون تومان)، ۵۰۰ ميليون ريال (۵۰ ميليون تومان) و ۴۰۰ ميليون ريال (۴۰ ميليون تومان) با نرخ ۱۸ درصد مصوب شوراي پول و اعتبار در نظر گرفته و ميزان تسهيلات پرداختي خريد مسكن در ۵ ماهه امسال در اين بانك نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۵ درصد از حيث مبلغ و ۲۰ درصد از حيث تعداد تسهيلات افزايش يافته است و اين نشان مي‌دهد بازار مسكن وارد دوره پيش رونق شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون