• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3635 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر

ترامپ و كلينتون براي نخستين‌بار رودرروي هم قرار مي‌گيرند

امريكا انتخاب كند سرمايه‌دار يا سياستمدار؟

ميثم سليماني

9 شب دوشنبه به وقت ايالات متحده و 4:30 صبح سه شنبه به وقت ايران، جهان شاهد بزرگ‌ترين نمايش سياسي بود. نمايشي كه در آن دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوريخواه و هيلاري كلينتون نامزد حزب دموكرات براي نخستين‌بار رودرروي يكديگر قرار گرفتند، تا عيار خود را براي رويارويي با يكديگر محك بزنند. رويارويي‌اي كه پيش‌بيني مي‌شود بيش از صد ميليون امريكايي از طريق تلويزيون، تلفن‌هاي هوشمند و رسانه‌هاي اجتماعي اين مناظره را دنبال مي‌كنند تا تصميم بگيرند كدام يك از نامزدهاي رياست‌جمهوري امريكا صلاحيت بيشتري براي رسيدن به كاخ سفيد دارند. مناظره‌اي كه مي‌تواند ركورد تماشاي برنامه‌هاي سياسي جهان را بشكند و تبديل به يكي از جذاب‌ترين مناظره‌هاي تاريخ سياسي امريكا شود. گفتني است مناظره‌هاي رونالد ريگان و جيمي كارتر در سال 1980با هشتاد ميليون بيننده ركورددار بينندگان تاريخ مناظره‌هاي سياسي امريكا هستند. دانشگاه هافسترا در نيويورك در حالي ميزبان اين مناظره است كه ساختمان‌ها و رفت و آمدها به اين دانشگاه طي هفته‌هاي گذشته محدود شده تا تمام امكانات و شرايط لازم براي برگزاري اين مناظره حساس و نفسگير آماده شود. لستر هالت، گوينده شبكه ان‌بي‌سي نيز وظيفه دارد تا اين مناظره را به خوبي مديريت كند. در اين مناظره كه حول محور مسائل داخلي امريكا برگزار مي‌شود انتظار مي‌رود مباحثي همچون كنترل اسلحه تبديل به چالش‌برانگيز‌ترين مباحث ميان دو طرف شود.
پيش‌درآمد انتخابات
هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ در حالي در نخستين مناظره انتخابات رياست‌جمهوري امريكا قرار مي‌گيرند كه نظرسنجي‌هاي منتشر شده در خصوص احتمال پيروزي دو طرف در انتخابات آينده شرايط بسيار نزديكي را به نمايش مي‌گذارد. هيلاري كلينتون هرچند طبق نظرسنجي‌ها بيشترين شانس را دارد تا در ماه ژانويه به عنوان چهل و پنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده سوگند ياد كند اما طبق نظرسنجي‌اي كه سي‌ان‌ان منتشر كرده است، ترامپ در رقابتي شانه به شانه در كلورادو قرار دارد كه در آن ترامپ تنها با اختلاف يك درصدي از هيلاري كلينتون پيشي گرفته است. محبوبيت ترامپ در اين ايالت 42 و هيلاري كلينتون 41 درصد است. همچنين نظرسنجي‌ها از پنسيلوانيا نيز نشان از پيچيدگي شرايط ميان آراي دو نامزد دارد و در آنجا نيز هيلاري با اختلاف 1درصد از ترامپ پيشي گرفته است كه طبق آمار هيلاري 45درصد و ترامپ44درصد آرا را در اين نظرسنجي كسب كرده است.  اما كار دو نامزد در اين مناظره بسيار سخت و نفسگير است. هرچند با توجه به تجربه ساليان دراز هيلاري كلينتون در سياست امريكا و همچنين مناظره‌هاي تلويزيوني، بسياري انتظار دارند كه ترامپ تنها بايد به نوعي تاكتيك دفاع را انتخاب كند. با اين وجود با توجه به اينكه مناظره اول معطوف به مسائل سياست داخلي امريكا خواهد بود مي‌توان انتظار داشت با توجه به اينكه كلينتون بايد از سياست‌هاي كنوني اوباما در هشت سال گذشته دفاع كند در شرايطي در جايگاه دفاع قرار بگيرد. از طرفي ديگر دونالد ترامپ در مناظره‌هاي درون حزبي جمهوريخواهان نشان داده كه رقيب آساني براي هيلاري كلينتون نخواهد بود و در مواقعي به گونه‌اي با اعتماد به نفس پشت تريبون قرار مي‌گيرد كه حتي حرف‌هاي تند خود را به صورت حق به جانب بيان مي‌كند. همچنين در مناظره‌هاي انتخاباتي درون حزبي نشان داده حتي زماني كه مورد حمله قرار مي‌گيرد از تاكتيك دفاع استفاده نمي‌كندبلكه ضد حمله انجام مي‌دهد. اما هيلاري نيز خود يد طولا و توانمندي در مناظره‌هاي انتخاباتي دارد و با توجه به مسائل داخلي امريكا مي‌تواند با توجه به راي ديوان عالي امريكا در خصوص محل تولد اوباما كه ترامپ اورا متهم كرده بود در خارج از ايالات متحده به دنيا آمده را زيرسوال ببرد و از همين طريق فشارها را روي ترامپ آغاز كند.   
مناظره تاريخي
مناظره ترامپ و كلينتون را بايد از دو جهت منحصر به فرد دانست كه شايد ديگر در تاريخ امريكا تكرار نشود. هيلاري كلينتون نخستين زني است كه در مرحله نهايي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا حضور دارد و در مناظره انتخاباتي شركت مي‌كند و در طرف مقابل نيز دونالد ترامپي حضور دارد كه هيچگونه سابقه فعاليت سياسي را در كارنامه خود ندارد. او بيش از اينكه سياستمدار باشد شخصي پولدار و معامله‌گر املاك شناخته مي‌شود و حتي انتظار مي‌رود در مواقعي مباحث به خارج از موضوعات سياسي و حتي مسائل شخصي نيز كشيده شود. موضوعي كه مناظره‌هاي دونالد ترامپ در اين موضوع كم نديده است. آرون كال، متخصص مديريت بحث از دانشگاه ميشيگان مي‌گويد شايد اين مناظره هرگز تكرار نشود. چرا كه نامزد هفتاد ساله جمهوريخواه هيچ قانوني جز قانون خودش برايش اهميت ندارد و هيچ مرزي را براي صحبت كردن نمي‌شناسد و ممكن است به ناگاه مباحثي را مطرح كند كه جهان را تحت تاثير قرار دهد از همين رو ترامپ مي‌تواند با مطرح كردن برخي مباحث غيرقابل پيش‌بيني كلينتون را به چالش بكشد.
انتظار لودگي در مناظره
ديويد كرام از دانشگاه مينه سوتا كه مطالعه دقيقي روي روش بحث ترامپ انجام داده نشان مي‌دهد كه روش بحث ترامپ اين است كه رقيب را به مبارزه دعوت مي‌كند. او در مناظره‌هاي درون حزبي جمهوريخواهان غيرقابل پيش‌بيني بود و محدود به شيوه‌هاي سنتي نيست و هر كاري را كه خواست در اين مناظره‌ها انجام داد. اما در طرف مقابل كلينتون 68ساله به عنوان نخستين زني كه بليت حضور در مناظره نهايي انتخابات رياست‌جمهوري را در اختيار دارد يك برگ برنده به حساب مي‌آيد زيرا حتي دونالد ترامپ نيز نمي‌داند كه چگونه با او برخورد كند. با اين وجود ترامپ هفته گذشته در مصاحبه با فاكس‌نيوز گفت: اگر او با احترام با من رفتار كند من هم با احترام با او رفتار خواهم كرد و اين واقعا بستگي به اين دارد كه چه سوالي از من پرسيده شود. با اين وجود كلينتون در گذشته نشان داده كه توانسته از تبعيض جنسيتي به عنوان يك سرمايه در بحث‌ها استفاده كند و گفتني است كه بدترين لحظات ترامپ در مبارزات مقدماتي مناظره با آقايان نبود بلكه زماني بود كه كارلا فيورينا يكي از نامزدهاي حزب جمهوريخواه وي را به چالش كشيد.
نكته‌اي در مورد مناظره
در ايالات متحده امريكا بيش از يك فرد موفق بودن براي رسيدن به پست رياست‌جمهوري، داشتن شخصيتي كه بتواند در ژست رييس‌جمهور ايالات متحده قرار بگيرد براي مردم از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. دونالد ترامپ هرچند فردي موفق در حوزه تجارت و معاملات املاك در جهان است اما او هنوز در حوزه سياست به شكل يك كارآموز عمل مي‌كند و فاقد دانش كافي در اين زمينه است. اين يك واقعيت است كه اگر فردي مي‌خواهد رييس‌جمهور ايالات متحده شود بايد به مردم ثابت كند كه مي‌تواند يكي از سخت‌ترين شغل‌هاي جهان يعني رياست‌جمهوري ايالات متحده را برعهده بگيرد و بايد در مواقعي بي‌رحم‌ترين تصميم‌هاي جهان را نيز اتخاذ كند، در طرف مقابل اما هيلاري كلينتوني حضور دارد كه در خصوص تجربه و تخصص او در سياست جاي هيچ بحثي نيست اما او نيز ضعف‌هاي خودرا دارد. مباحثي همچون افشاي ايميل‌هاي محرمانه و ترديد در مورد عدم توانايي جسمي او مي‌تواند تبديل به پاشنه آشيل براي هيلاري شود. اما حالا سه مناظره پيش روي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا قرار دارد، مناظره‌هايي كه تعيين مي‌كند چه كسي شخصيت رسيدن به كاخ سفيد را دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون