• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3155 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي

ارشاد از مجوز‌هايش دفاع نمي‌كند

  حسن همايون/  هرچند رييس‌جمهور حسن روحاني با وعده گشايش فضاي فرهنگي و هنري در كارزار رقابت‌هاي انتخاباتي از ديگر نامز‌دها پيش افتاد و صراحتا گفت «به كنترل قبل از انتشار اعتقاد ندارد»، اما اين روز‌ها شاهد عدول مسوولان و مقامات ارشاد از وعده‌هاي رييس‌جمهور حسن روحاني هستم.
در تازه‌ترين رويداد تهمينه ميلاني فيلمساز و سينما‌گر از احضارش به دادسرا فرهنگ و رسانه خبر داده و به خبرگزاري ايلنا گفته بود كه «احضاريه‌يي به دست من رسيده كه بايد ظرف مدت سه روز خودم را به دادسراي فرهنگ و رسانه معرفي كنم. دليل اين احضاريه انتشار فيلمنامه «شهرزاد زن هزار و يك شب» اعلام شده كه توسط انتشارات كتابسرا منتشر شده است. اين كتاب با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شده و تمام مراحل قانوني را براي انتشار طي كرده و در تابستان سال ۹۳ منتشر شده است.»
وي در حالي به خاطر كتابش به دادسرا احضار مي‌شود كه روايت وي داستان شهرزاد زن هزار و يك شب است. اين اثر داستاني حماسي است. نويسنده در آن ماجراي بانويي بادرايت را تعريف مي‌كند كه با بهره‌گيري از خرد و هنر به مقابله با خشونت و خونريزي مي‌‌رود. آثار هنري اعم از فيلم، تئاتر و موسيقي و همچنين آثار ادبيات داستاني بيش‌ از هرچيز وام‌دار «تخيل» هستند و لزوما ربطي به «واقعيت» ندارند.
علي‌ جنتي، وزير ارشاد بار‌ها در اظهارتش گفته بود، ارشاد از مجوز‌هايي كه براي انتشار كتاب‌ها و اكران فيلم‌ها داده است، قطعا دفاع و حمايت مي‌كند. او روز هجدهم دي‌ماه در شهر كرج گفته بود «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از تمامي آثار و توليدات هنري كه مجوز دريافت كرده‌اند به‌شدت حمايت مي‌كند و در اين خصوص به هيچ‌وجه كوتاه نمي‌آيد.» (ايسنا) اما آنچه عملا اتفاق مي‌افتد خلاف ادعاي آقاي وزير است.
اما هنوز ديري نگذشت كه علي شجاعي صايين، مدير اداره‌ كتاب درباره‌ احضار تهمينه ميلاني به دادسرا براي كتابي كه مجوز دارد به خبرگزاري مهر گفت «مقام قضايي صلاحيت اعلام شكايت عليه كتابي كه با مجوز اين اداره منتشر شده است را دارد. » طي چند ماه اخير اين تنها كتاب و اثر هنري - ادبي مجوزدار ارشاد نبوده است كه عرضه‌ آنها با مخالفت‌هايي روبه‌رو شده است. به نظر مي‌رسد با ادامه‌ اين مشي نه تنها وعده‌هاي رييس‌جمهور محقق نمي‌شود، بلكه ارشاد هم در سكوت از كنار مخالفت‌ها، اعتراض‌ها و محدوديت‌هاي رقم خورده براي عرضه آثار حوزه‌ فرهنگ مي‌‌گذرد.
 از طرفي خبر‌هاي غيررسمي از تشديد محدوديت بر فضاي نشر و كتاب حكايت دارد.  در حالي كه عموم هنرمندان و نويسندگان و همچنين مخاطبان ادبيات و هنر  از مسوولان فرهنگي انتظار دارند در چارچوب ضوابط و قوانين و اختيارات قانوني كه دارند از  حقوق هنرمندان و نويسندگان دفاع كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون