• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3639 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۱ مهر

سامورايي‌ها در آب‌هاي ايران

چند ماه پس از نهايي شدن توافق ايران با هند براي سرمايه‌گذاري مستقيم اين كشور در بندر چابهار حالا نوبت به آن رسيده تا ايران به گزينه‌هاي ديگري براي مشاركت در اين بندر بسيار مهم فكر كند؛ بندري كه به نظر مي‌رسد با توجه به افزايش توجهات به آن مي‌توان در سال‌هاي آينده رويش حساب ويژه‌اي باز كرد.
به گزارش ايسنا، بندر چابهار به عنوان نقطه ورودي به درياي عمان و خليج فارس از نظر بالقوه توانايي بسيار زيادي براي تبديل شدن به هاب دريايي منطقه را دارد. اين بندر در صورتي كه توان تخليه و بارگيري خود را به استانداردهاي جهاني نزديك كند، نه تنها مسافت طولاني مورد نياز براي طي كردن تمام مسير خليج فارس را برطرف مي‌كند كه حتي مي‌تواند به عنوان اصلي‌ترين رقيب بنادر منطقه شرايط را براي تمام همسايگان ايران دشوار كند.
چابهار موقعيت بسيار مطلوبي براي ترانشيپ كالا دارد. ايران به دنبال آن است تا با افزايش ظرفيت‌ها در اين بندر شرايط را براي دريافت بخش زيادي از محموله‌هاي ترانزيتي منطقه در اين بندر فراهم كند و از فضاي آن براي ترانشيب كالاها در بين تمام كشورهاي منطقه بهره ببرد.
اصلي‌ترين كارايي چابهار اما مربوط به كشورهاي آسياي ميانه مي‌شود كه از دسترسي به آب‌هاي آزاد محروم هستند. با راه‌اندازي مسيرهاي ارتباطي چابهار در عرصه جاده‌اي و ريلي اين بندر كوتاه‌ترين مسير ممكن براي رساندن كالاها از اقيانوس هند به همسايگان شرقي ايران به حساب مي‌آيد و از اين‌رود در كنار هند و افغانستان كه چابهار براي‌شان بندر محوري منطقه به‌شمار مي‌آيد، ديگر كشورهاي آسيايي و اروپاي شرقي نيز براي توسعه اين منطقه برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي دارد. لغو تحريم‌ها باعث شد هند پس از سال‌ها مذاكره سرانجام در قالب دو توافق همزمان 85 و 150 ميليون دلار سرمايه‌گذاري مستقيم در آب‌هاي ايران را كليد بزند و البته مذاكرات براي حضور در طرح اتصال ريلي چابهار را نيز پيگيري كند. حالا و پس از گذشت چند ماه از نهايي شدن اين توافق در جريان سفر وزير راه‌ و شهرسازي ايران به هندوستان طرفين از حضور يك سرمايه‌گذار خارجي جديد در اين بندر رونمايي كردند. براساس اعلام آخوندي در كنار هند، ژاپن نيز اعلام آمادگي كرده براي توسعه بندر ايران سرمايه‌گذاري مستقيم انجام دهد و از اين‌رو انتظار مي‌رود درآينده‌اي نه چندان دور و در قالب تفاهمنامه‌اي جديد طرح همكاري و مشاركت هند با ژاپن در اين بندر اجرايي شود.
هرچند هنوز وزير راه و شهرسازي ايران توضيح نداده كه مشاركت ژاپن در كدام حوزه خواهد بود، اما با توجه به تجربه اين كشور در امور فني و البته شبكه ريلي مي‌توان انتظار داشت اقدامات ژاپن در اين بندر تكميل‌كننده اقدامات هند باشد.
براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته از سوي مقامات ايراني طرح توسعه بندر چابهار تا حدود دو سال ديگر در فاز نخست به پايان مي‌رسد و براي سرمايه‌گذاري در فازهاي جديد نياز به جذب سرمايه‌گذار و آغاز سريع كار خواهد بود. اين موضوع شايد با حضور سامورايي‌ها در آب‌هاي ايران امكان‌پذير شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون