• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3643 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۵ مهر

بروكسل و تلاشي ديگر براي نجات افغانستان

پناهندگان افغان به وطن بازگردانده مي‌شوند

بروكسل روز گذشته ميزبان رهبران بيش از 70 كشور بود. گردهمايي به مناسبت نه سوريه و نه عراق و نه مبارزه با داعش كه با محوريت پرونده افغانستان كه از سال 2001 تا به امروز به شكل جدي در عرصه بين‌المللي مطرح است و هنوز هم درونمايي براي سامان گرفتن آن وجود ندارد. رهبران دولت وحدت ملي افغانستان عبدالله‌عبدالله و اشرف غني احمدزي از روز سه شنبه ديدارهاي خود با مقام‌هاي متفاوت حاضر در كنفرانس صلح افغانستان را آغاز كرده‌اند. از فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا تا جان كري، وزير امور خارجه امريكا ديدارهاي جداگانه‌اي با مقام‌هاي افغان داشته‌اند. اصلي‌ترين سوژه اين نشست‌ها تمديد كمك‌هاي سالانه چندميليارد دلاري به دولت كابل است و البته تاكيد بر تعهد به احياي مذاكرات صلح. به گزارش رويترز، كشورهاي غربي در اين كنفرانس به دنبال اين هستند تا بتوانند به ميزان ۱۳ ميليارد دلار كمك براي افغانستان تا سال ۲۰۲۰ تامين كنند. بيش از ۷۰ دولت خارجي در جريان كنفرانس بروكسل وعده كمك‌هاي مالي بيشتري را در راستاي تداوم حمايت‌هاي نظامي ناتو از اين كشور داده‌اند. دولت افغانستان گفته كه در اين كنفرانس كشورهاي كمك‌كننده سالانه بيش از 5/3 ميليارد دلار كمك به افغانستان وعده خواهند داد. به گزارش تسنيم، با وجود آنكه ترديدي درباره تعهد براي كمك سالانه چند ميليارد دلاري به افغانستان وجود ندارد اما اتحاديه اروپا به يك چالش پيچيده‌تر براي رسيدن به صلح با مذاكره در افغانستان برخورده و سه شنبه شب نشستي را درباره اين موضوع با مقامات امريكا، چين، هند و پاكستان در يك ضيافت شام داشت. پس از اين ديدار فدريكا موگريني گفت: ما به تفاهم رسيديم تا براي اقدامي مشترك در راستاي  حمايت سياسي منطقه‌اي از صلح و آشتي در افغانستان تلاش كنيم.
دو منبع خبري آگاه كه در ضيافت شام سه‌شنبه شب در بروكسل با حضور جان كري، وزير امور خارجه امريكا و بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل حضور داشتند، گفتند: مقامات هند و چين خواهان بررسي مذاكرات صلح افغانستان هستند. با اين حال اختلافاتي درباره اينكه چه زماني طالبان در مذاكرات شركت داشته باشد، وجود دارد و حتي مشخص نيست در صورت دعوت از طالبان آنها حاضر به شركت در مذاكره مي‌شوند يا خير. همچنين روابط غالبا متشنج هند و پاكستان نيز بر فرآيند صلح افغانستان تاثير مي‌گذارد.
پيش از آغاز رسمي كنفرانس صلح افغانستان، نيويورك‌تايمز در گزارشي اعلام كرد كه افغانستان و اتحاديه اروپا به توافق رسيده‌اند كه پناهندگاني كه درخواست‌هاي آنها از سوي كشورهاي اروپايي رد شده است به اين كشور بازگردانده شوند. اين توافق در حالي صورت گرفته است كه وضعيت امنيتي در افغانستان همچنان متزلزل است و روز گذشته علاوه بر عملياتي انتحاري در كابل، تلاش‌ها براي بازپس‌گيري كامل قندوز و مناطق اطراف آن نيز ادامه داشت. در بيانيه‌اي براي اعلام اين توافق آمده است كه  اتحاديه اروپا و دولت افغانستان قصد دارند در قالب همكاري نزديك بازگشت ايمن و منظم پناهندگاني كه شرايط لازم براي ماندن در كشورهاي عضو اتحاديه را ندارند، فراهم كنند.
افغانستان پذيرفته است كه مقدمات پذيرش هزاران نفر از پناهندگان را فراهم كند و اين در حالي است كه بسياري از آنها به دليل وضعيت امنيتي افغانستان تمايلي به بازگشت ندارند. در حالي كه برخي رسانه‌هاي افغانستان مي‌گويند كه كابل پس از دريافت وعده مساعدت‌هاي مالي در اين كنفرانس تن به اين توافق داده است اما فدريكا موگريني در اظهاراتي تاكيد كرد كه چنين چيزي وجود ندارد و اين توافق چند روز پيش از برگزاري كنفرانس بروكسل نهايي شده بود.
تشويق طالبان به صلح
جان كري، وزير خارجه امريكا در سخناني در حاشيه كنفرانس بروكسل شبه نظاميان طالبان را تشويق كرد تا از روند صلح اخير كابل با گلبدين حكمتيار، پيروي كنند و آنها نيز با كابل توافق صلح امضا كنند. به گزارش ايسنا، جان كري، گفت: توافق صلح امضا شده ماه گذشته ميلادي از سوي گلبدين حكمتيار، رهبر گروه حزب اسلامي مدلي است از آنچه ممكن است ميان شبه‌نظاميان طالبان و دولت افغانستان اتفاق بيفتد. اين راهي به سوي پايان درگيري در افغانستان است. اين درگيري را نمي‌توان در صحنه نبرد به پيروزي بدل كرد. اين پيامي براي طالبان است و آنها بايد از اين روش پيروي كنند.  كري در ادامه سخنان خود تاكيد كرد كه روسيه، ايران، هند و پاكستان بايد به فكر ايفاي نقش خاص در افغانستان و منطقه باشند. وي افزود: اين كشورها مي‌توانند براي اجراي تغييرات مهم در منطقه ايفاي نقش كنند و صحبت تنها درباره توسعه اقتصادي و اجتماعي در افغانستان نيست بلكه در زمينه تحقق صلح با طالبان نيز هست.
گلايه غني از فقر در افغانستان
محمد اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان طي سخناني در نشست بروكسل گفت: ۳۹ درصد افغانستاني‌ها هنوز هم زيرخط فقر زندگي مي‌كنند. تروريست‌هاي منطقه مي‌خواستند با حمله به قندوز دولت افغانستان را در نشست بروكسل ضعيف نشان دهند اما موفق نشدند. فقر از چالش‌هاي بزرگ در افغانستان بوده است، 39 درصد مردم درآمد پايين دارند و زير خط فقر زندگي مي‌كنند، كودكان هنوز هم در افغانستان با مشكلات روبه‌رو هستند و ما مي‌خواهيم اين مشكلات حل شود. سال گذشته نيز جامعه بين‌المللي در كنار مردم افغانستان ايستاده بود اما افغانستان هنوز هم با مشكلات روبه‌رو است، ما مي‌خواهيم در ادارات دولتي شايسته سالاري ايجاد كنيم و به احترام قربانيان جنگ در سراسر جهان، به شركت‌كنندگان نشست بروكسل گفت يك دقيقه سكوت كنند.
وي تاكيد كرد: هراس افكني تنها يك تهديد براي افغانستان بلكه يك تهديد براي تمام جهان است، متاسفانه تروريسم يك پديده كوتاه‌مدت نه بلكه يك پديده ميان مدت است كه بايد چاره‌اي انديشيده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون